چرا باید شب قدر دعا کنیم؟/ دلایل برآورده نشدن برخی آرزوها

شب‌های قدر بهترین فرصت برای دعا کردن است که خداوند این فرصت را برای تغییر در تقدیر انسان قرار داده است.

چرا باید شب قدر دعا کنیم؟/ دلایل برآورده نشدن برخی آرزوها

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومنی در خصوص بهترین زمان برای برآورده شدن دعا گفت: شب قدر از شب‌های با عظمت است. ما در آیات و روایات روز‌ها، شب‌ها، ساعت‌ها و ماه‌های برگزیده‌ای داریم که نسبت به زمان‌های دیگر بالاتر هستند؛ مانند شب‌های جمعه که دستور خواندن نماز استغاثه به حضرت ولی عصر (عج) در این روز وارد شده است؛ قبل از اذان ظهر و هنگام غروب روز جمعه از زمان‌های استجابت دعاست. همچنین روز‌هایی مانند عید غدیر و فطر از روز‌های برگزیده هستند. برگزیده بدین معنا که اگر دستی به سوی خدا در این زمان‌ها بلند شود، بی اجابت بر نمی‌گردد. شب‌های قدر هم از جمله وعده‌های الهی به استجابت دعا هستند.

دعا به چه معناست؟

وی افزود: در شب قدر بالاترین عملی که می‌توانیم انجام دهیم، دعا کردن است. مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرماید: «دعا عمل و صدایی است که از انسان شنیده می‌شود و به واسطه آن خدا به انسان توجه می‌کند.» اصل در دعا متوجه کردن خدا به خود است. چرا در شب‌های قدر می‌گویند بیدار باشید؟ چون به واسطه بیدار بودن به ویژه در شب‌های قدر خدا به انسان توجه می‌کند. ما در ماه رمضان روز‌ها روزه می‌گیریم و شب ها به خصوص در شب های قدر به ائمه متوسل می‌شویم، قرآن می‌خوانیم و اعمال و عبادت‌ را انجام می‌دهیم. همه این کار‌ها به خاطر این است که خدا به انسان توجه کند، پس باید با رفتن در خانه اهل بیت (ع) بیشتر نظر خدا را به خود جلب کنیم؛ چرا در اعمال شب قدر زیارت اباعبدالله الحسین (ع) وارد شده است؟ در جواب باید گفت به همین جهت است که خدا به خاطر اباعبدالله (ع) نظر خاص به بندگان می‌کند.

آداب دعا کردن

این کارشناس مذهبی بر اساس روایات در خصوص آداب دعا کردن، گفت: اول؛ باید در دعا ادب را رعایت کرد، ببینید با چه کسی حرف می‌زنید؟ با کسی که هر چیزی در دستان قدرتمند اوست. دوم؛ چگونه خدا را بخوانیم؟ به هر صورتی که می‌توانید خدا را صدا کنید. می‌توانیم در دعا کردن از مناجات‌های اهل بیت (ع) و ادعیه کمک بگیریم، اگر دسترسی نداریم با هر ادبیاتی که می‌توانیم خداوند را صدا کنیم. سوم؛ خدا را برای چه میخوانی؟ در جواب باید گفت: برای همه چیز حتی نمک سفره‌مان را هم از خدا بخواهیم، اگر عزت می‌خواهیم در دست خداوند است، قدرت می‌خواهیم؛ علم می‌خواهیم همه چیز در دستان قدرتمند او است. در نتیجه شب قدر شب دعا کردن است؛ شبی است که باید صورت را بر زمین گذاشت با هر زبانی از خداوند در خواست کمک کرد.

حجت الاسلام مومنی گفت: در قرآن حدود ۲۰ آیه وجود دارد که ما را امر به درخواست از خدا و دعا کرده است و همچنین در روایت آمده است؛ اگر می‌خواهید دعای شما در سختی برآورده شود در زمانی که گرفتار نیستید دعا کنید. در بعضی روایات دیگر هم بیان شده است، به گونه‌ای دعا کنید مثل این که دعا پشت در است.

وی افزود: تمام هم و غم شیطان این است که ما را از وادی شکر به وادی ناشکری سوق دهد و ناامیدی در دل ما به وجود بیاورد. در کتاب نهج‌الدعا جلد ۱ آمده است: اگر خدا می‌خواست دعای بنده اش را مستجاب نکند، اصلا اجازه دعا کردن به او نمی‌داد؛ پس این‌که من دست دعا به سوی خدا دراز کردم این اجازه را خداوند به ما داده است و باید با انگیزه، نشاط و یقین، دعا کنیم.

دلایل استجابت نشدن دعا

در انتها حجت الاسلام مومنی در خصوص دلایل مستجاب نشدن دعا توضیحاتی ارائه داد.

در روایت از اهل بیت (ع) وارد شده است از دلایلی که دعای ما اجابت نمی‌شود، می‌تواند به این موارد اشاره کرد:

۱) زمانی حوائج مهمتری داریم که خودمان حواسمان نیست؛ پس هنگامی که کار را به خدا واگذار کردیم، به بهترین وجه برای‌مان مقدر می‌کند.

۲) بلایی به واسطه دعایی که کردیم از ما برداشته می‌شود.

۳) مصلحت ما به برآورده شدن دعا نیست.

۴) اگر دعا مستجاب نمی‌شود به این دلیل است که خداوند آن را ذخیره برای آخرت ما کرده است. در روایتی داریم که در روز قیامت برخی بندگان می‌گویند:‌ ای کاش هیچ کدام از دعاهایمان در دنیا به اجابت نمی‌رسید که به نعمت‌های بیشتری در قیامت می‌رسیدیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • کاربر ناشناس
    1

    چون فریادرسمان تاروزقیامت حضرت علی و فاطمه زهرا ست دلمان از رو زگارمان خیلی شکسته فریادرس نداریم جزخداوامامان

  • کاربر ناشناس
    0

    چون دلهاشکسته دلهاپرازخون واشکهایمان خون میباردوراصی به رضای خدایم فقط آرزوی مرگ

  • ش
    1

    چون بجزرهبر کسی دلسوز مان نیست اگرهستش خیلی کم انگشت شمار پس آهای مردان بی‌خبر از خدا که بعضی از شما ها درراس امور قرار دارید بخود آیید وبدانید آتش جهنم ابدی نه چندان دور در انتظار شماست خدانابودتان کنه اگه به این مردم شریف ایران اسلامی ظلم کنید آمین یا رب الحسین آمین یا رب العالمین

  • کاربر ناشناس
    0

    خدای بزرگ کسانی رو که در حق مردم به اسم اسلام ظلم میکنن به خودت واگزار میکنم وخودم وتمام مردم زجر کشیده کشورم رو به خودت میسپارم خدای بزرگ به این شبهای عزیز قسمت میدم مردم رو از شر این شمرو یزیدهای زمان خلاص کن تو مقدراتمون نابودی این کفار رو قرار بده خدا جون وقتی میرم از خونه بیرون با دیدن مردم غم دنیا روی دلم میشینه 40 سال گذشت ومردم روی ارامش رو از دست اینا ندیدن خدا جون چی میشد مثل سردار سلیمانی انسانهای دیگه ای خلق میکردی تا به داد مردم برسن

  • ناشناس
    1

    چرا بیشتر دعاها از جانب خداوند استجابت نمیشوند؟ --- اکثریت افراد نوع بشری دعا را با صرف نظر از آثار مثبت و منفی استجابت آن در محیط کوچک و بزرگ فرد و جامعه ، تنها با انگیزه ی رسیدن به بهره ی خاص فردی یا گروهی تنگ خود و بیشتر با نادیده گرفتن شرایط عمومی محیط بزرگ تر در زمینه تاثیر پذیری و تاثیر گذاری از استجابت یا با ناتوانی از درک و رسیدن به عمق معنای این شرایط که در علم و حکمت و عدل فراگیر خداوند نهفته اند خداوند را فرا می خوانند و بیشتر به خواست خود از دعا نمیرسند. این افراد و عده ی خداوند به استجابت را منحصر به رسیدن به خواست خاص خود تفسیر می کنند غافل از این که استجابت از ظاهر بسیاری از آیات محکم و مفصل قرآن با فراهم شدن شرایط مثبت عمومی بنفع اکثریت در محیط با هماهنگ شدن با علم و حکمت و عدل خداوند رقم می خورد. ظاهرا آن چه از آیاتی که حاکی از علم و حکمت و عدل فرا گیر خداوند اند به ذهن میرسد همان فراهم بودن هماهنگی خواست فردی یا اجتماعی بی هیچگونه تبعیض با علم و حکمت و عدل خداوند است که شرایط محیطی بسیار فرا تر و وسیع تر مثبتی را از محیط تنگ فرد و گروه می طلبد. انسان باید استجابت بمعنای پاسخ را چه مثبت و چه منفی با درک علم و حکمت و عدل فراگیر الهی با اذعان به منطق درست آن بپذیرد. انسان باید پیوسته برای کسب استجابت مثبت دعا ، شرایط فردی و گروهی خود را با شرایط مثبت محیط بزرگ تر هماهنگ سازد و از دخالت دادن انگیزه های منفی شیطانی در این زمینه سخت پرهیز کند. شاید استجابت مثبت ، با تعهد فرد یا گروه به فراهم سازی هماهنگی مذکور ، با لطف و مهربانی خداوند تحقق پیدا کند ؛ ولی فرد یا گروه باید با در نظر گرفتن هشدارهای خداوند در این زمینه باور کنند که در صورت شکستن تعهد خود با خشم خداوند در دنیا و آخرت رو به رو خواهند شد. در هر حال نباید از لطف و مهربانی خداوند رحمان بیزار شد ؛ بلکه همواره در خوشی و ناخوشی خداوند حکیم و مهربان را سپاس گزار بود زیرا حتی ناخوشی ها بنفع آینده بشر رقم می خورند.

  • ناشناس ناشناس
    1

    باسلام / چهارشنبه 31/02/1399 --- خداوندا بلطف خود همه ی بندگان مریض را شفا ببخش و همه نیازهای بحق بندگان را بر آور. آمین --- چون خداوند آفریننده ی همه ی موجودات جهان هستی است تنها یگانه ذات اقدس او است که به تمام جزئیات زندگی و نیازهای وجودی تک تک افراد بشر و همه ی آفریدگان آگاه است و بنا به همین دلیل شفاعت بندگان حتی مقربان را ، که همگی بنا به تاکیدهای روشنگر قرآن توان دست رسی به هیچ آگاهی از درون افراد بشر و سایر آفریدگان را ندارند ، به شرط اذن خود مقید کرده است. تنها خدا است که به همه ی نیازهای بشر حتی نیاز به شفا از بیماری و به حدود شایستگی بندگان خود به رفع هر یک از این نیازها آگاه است. هیچ بشری حتی مقربان خدا به هیچ یک از جزئیات نیازهای و شایستگیهای نهان هم نوعان خود آگاه نیستند و بنا به توضیح قرآن هیچ بنده ی مقربی در زمان زندگی خود توان مستقل از مشیت الهی برای رفع هیچ نیازی برای خود و دیگران را ندارد چه رسد پس از فوت این بنده ی مقرب. تنها خداوند آفریننده بشر است که می تواند با علم و اراده ی خود در تمام حقایق وجود مادی و روحی و روانی بشر تصرف کند. شرط تحقق اراده مثبت خداوند در نیازهای فرا طبیعی بشر فراهم بودن خلوص و ایمان و صداقت و تعهد نزد بشر و توسل او به تنها یگانه ذات اقدس توان مند مطلق او در حاجتها است و نباید به هیچ آفریده ی دیگری باشد. بنا به تاکیدهای فراوان قرآن بویژه در آیة الکرسی بجز خداوند یکتا هیچ انسانی حتی مقربان و هیچ آفریده ای به نیازهای درونی وجودی بشر و میزان شایستگی حقیقی او برای بر آورده شدن خواسته ها و نیازهای او هیچ آگاهی و هیچ تاثیری بجز با رضایت خداوند که آگاه به همه ی نهانها است ندارد. خداوند حتما می تواند با تصرف آگاهانه خود در وجود بشر و با حکمت و علم و تدبیر و عدل خویش شرایط ایجاد تغییر را فراهم سازد و مریضان را چنانچه شرایط مورد خواست او را فراهم کرده باشند شفا ببخشد. ما همیشه برای همه ی نیازمندان بویژه بیماران خویش و دیگران به سوی خدا دست به دعا می شویم ولی شرط استجابت این دعاها بنا به رهنمودهای قرآن فراهم شدن شرایط مورد خواست خداوند توسط همان شخصی است که برای او دعا می کنیم. نوشته ی فوق یک حقیت قرآنی از سنت ثابت خداوند در جهان آفرینش را باز گو می کند و سنتهای الهی بنا بتاکید قرآن تغییر پذیر نیستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها