دستگاه های UV ضدکرونا نیستند و تاییدیه وزارت بهداشت را ندارند

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در واکنش برخی ادعاها مبنی بر استفاده از دستگاه های UV و مه پاش به عنوان استریل کننده هوا در شرایط بحران کرونا، گفت: این دستگاه ها اثر ثابتی در تمام محیط ها ندارند و تاییدیه وزارت بهداشت را ندارند.

دستگاه های UV ضدکرونا نیستند و تاییدیه وزارت بهداشت را ندارند

مهندس سید حسین صفوی در ارتباط ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران ضمن تبریک روز ارتباطات در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده از دستگاه های UV در برخی مطب های پزشکی گفت: برخی از اقلام و دستگاه ها کالاهایی هستند که بعد از شیوع کرونا به بازار ارائه شدند. از جمله این موارد دستگاه UV به عنوان استریل کننده هوا یا کالاهایی مثل مه پاش را می توان نام برد. در مورد این دستگاه ها هیچ رگولاتی تایید شده ای در دنیا وجود ندارد، چرا که با توجه به فضایی که پوشش می دهند اثر ثابتی در تمام محیط ها نخواهند داشت. بنابراین تاییدیه ای برای آنها از سوی وزارت بهداشت صادر نشده است و اگر در مرکزی استفاده شود بر اساس مسئولیت صاحبان آنجا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طی چند ماه گذشته تولیدات و تجهیزات پزشکی افزایش یافته است، تصریح کرد: از آنجایی که داروی خاصی برای درمان کرونا وجود ندارد، به همین دلیل برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری به سمت تولید تجهیزات پزشکی تمرکز کرده ایم. از سوی دیگر تقاضا نیز برای اقلام حفاظتی مانند ماسک، دستکش و ... و همچنین کیت های تشخیصی و ونتیلاتور افزایش یافت. خوشبختانه یکی از نعمت های موجود در کشور ما وجود شرکت های دانش بنیان است که در سه ماهه اخیر در حوزه تجهیزات پزشکی با تمام ظرفیت کار کرده اند تا تیراژ تولیدات افزایش یابد.

تامین روزانه ۴۰ دستگاه ونیتلاتور از سوی دو شرکت دانش بنیان

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو ادامه داد: پیش از شیوع کرونا روزانه ۱۰ عدد ونتیلاتور تولید می شد، اما اکنون دو شرکت دانش بنیان تعهد کرده اند که در روز ۴۰ دستگاه ونتیلاتور در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند و ما نیز این اجازه را داده ایم که در صورتی که نیاز ما تامین شد بتوانند مازاد آن را صادرات کنند.

وضعیت تولید داخلی کیت های تشخیصی کرونا

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه پیش از شیوع کرونا در کشور کیت تشخیصی آن تولید نمی شد، گفت: برای تولید کیت مولکولی تشخیصی امروز سه شرکت دانش بنیان مجوز تولید و توزیع دارند و تیراژ تولیدمان به شکلی است که ظرف یک ماه و نیم آینده می توانیم نیاز یک میلیون و نیم کیت تشخیص مولکولی را پاسخگو باشیم. این روند برای کیت های استخراج نیز به همین شکل است. در خصوص کیت های سرولوژی نیز اکنون یک تولید کننده از ما تاییدیه نهایی را گرفته است که می تواند به اندازه نیاز کشور کیت تولید کرده و صادرات نیز داشته باشد.

افزایش ظرفیت تولید ماسکهای صنعتی و نیمه صنعتی

وی در خصوص تولید اقلام حفاظتی مانند ماسک، شیلد حفاظتی و ... ادامه داد: تولید ماسک سه لایه را توسعه دادیم. در حالیکه پیش از این روزانه ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تولید ماسک داشتیم. اکنون دستگاه های تولید ماسک نیز تهیه شده است و می توانیم روزانه بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک صنعتی تهیه کرده و به مراکز درمانی تحویل دهیم. این در حالیست که گروه های جهادی و برخی اصناف نیز با توجه به پروتکل های بهداشتی مجوز تولید، بسته بندی و ضدعفونی کردن ماسک ها را دارند که در آن زمینه هم حدود دو میلیون ماسک به این شکل تامین می شود.

برنامه ریزی برای صادرات مازاد اقلام حفاظتی مرتبط با کرونا

وی افزود: در خصوص ماسک N۹۵ نیز پیش از شیوع کرونا از آنها در مراکز درمانی استفاده نمی کردیم و تولیدمان روزانه ۱۵ هزار عدد ماسک بود که در بخش صنعتی استفاده می شد اما امروز به تولید بیش از ۱۵۰ هزار ماسک N۹۵ در روز دست یافته ایم که هم برای مراکز درمانی استفاده می شود و هم دپوی آن را آغاز کرده ایم. همچنین در خصوص تولید لباس های یکسره امروز بیش از ۱۰۰ هزار لباس در روز تولید می کنیم که بیش از نیاز کشور است و به فکر ذخیره و صادرات آن نیز هستیم.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها