محور ‌جدید سنندج ـ مریوان چه زمان به ‌بهره‌برداری می‌رسد؟

۱۷ سال از عملیات ساخت جاده جدید سنندج-مریوان گذشته اما هنوز این پروژه به اتمام نرسیده و همانند پروژه‌های دیگر، اسیر وعده وعیدها، بازدیدها و عکس یادگاری‌گرفتن مسئولان شده است.

محور ‌جدید سنندج ـ مریوان چه زمان به ‌بهره‌برداری می‌رسد؟

پروژه‌های عمرانی یکی از مؤلفه‌های اصلی در توسعه اقتصادی و اجتماعی است اما نیمه‌تمام ماندن این پروژه‌ها تأثیرات منفی در توسعه دارد و جلوه شهر و استان را نامناسب نشان می‌دهد.

عملیات ساخت جاده جدید سنندج-مریوان از سال 82 آغاز شده اما هنوز پس از گذشت 17 سال به اتمام نرسیده و این پروژه نیز مانند پروژه‌های دیگر، اسیر وعده وعیدهای مسئولان شده است.

مردمان و رانندگان که از سال‌های گذشته شمع امید به وعده‌های دولتمردان را در دل روشن کرده تا شاید بتوانند در آینده‌ای نزدیک با کردستانی پیشرفته و پروژه‌های افتتاح شده مواجه شوند، بعد از گذشت 17 سال برخی از پروژه‌ها همچون جاده جدید سنندج-مریوان به اتمام نرسیده و وعده‌ها بر زمین مانده، این در حالی‌ است که بهره‌برداری از این پروژه می‌توانست بر توسعه منطقه، کاهش آمار تصادفات، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و افزایش سرمایه‌گذاری به‌دلیل دسترسی راحت به شهرستان مرزی مریوان اثرگذار باشد.

در همین حال در تداوم سلسله بازدیدهای میدانی، این‌بار محمدصدیق ثابتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان پیش‌از ظهر امروز در حاشیه بازدید از جاده در دست ساخت سنندج ـ مریوان، با بیان اینکه طول کل واریانت در حال ساخت 52 کیلومتر بوده که در قالب 6 قطعه تعریف شده است، اظهار داشت: عملیات اجرایی قطعات 1، 2 و 3 جمعاٌ به طول 30 کیلومتر با پیشرفت بیش از 90 درصد رو به اتمام بوده و با نصب تابلو علایم و خط‌کشی و روشنایی 2 دستگاه تونل همرو و گزردره این سه قطعه تکمیل خواهند شد.

وی افزود: عملیات اجرایی قطعه 4 نیز در 2 مقطع چهارکیلومتری و 3.3 کیلومتری «واریانت روستای شیخ عطار» جمعاٌ با اعتباری در حدود 20 میلیارد تومان کماکان در حال انجام بوده و عمده عملیات باقی‌مانده در این قطعه شامل دو دستگاه پل 8 متری و یک دستگاه پل 6 متری نیز در واریانت روستای شیخ عطار و روسازی کل قطعه 4 است.

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان خاطرنشان کرد: طول قطعه 5 پروژه 4 هزار و 670 متر بوده که تاکنون 85 درصد پیشرفت داشته و اعتبار اولیه آن 630 میلیارد ریال بوده که در داخل این قطعه تونلی به طول بیش از یک‌هزار و 880 متر وجود دارد و عمده عملیات باقی‌مانده قطعه 5 پروژه احداث جاده جدید سنندج ـ مریوان، اجرای 300 متر بتن کف تونل و روسازی کل قطعه است.

وی بیان کرد: قطعه 6 واریانت تیژتیژ ـ گاران نیز 7 هزار و 190 متر طول دارد و با مبلغ 223 میلیارد ریال تحت پیمان بوده و هم‌اکنون 62 درصد پیشرفت داشته و عمده عملیات باقیمانده در این قطعه، دو روگذر عبور احشام و خاک‌ریزی و روسازی کل قطعه است.

ثابتی گفت: برای اجرای پروژه احداث جاده جدید سنندج ـ مریوان تاکنون بالغ بر 381 میلیارد تومان هزینه شده و اتمام و تکمیل پروژه به جز تقاطع غیرهمسطح گاران حدود 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

با این حال در حال حاضر حدود 17 سال از جاده سنندج-مریوان در استان کردستان می‌گذرد و هرسال زمان افتتاح و به بهره‌برداری رسیدن از این پروژه تاریخی از این سال به آن سال کشیده می‌شود و هنوز که هنوز است زمان افتتاح آن مشخص نیست.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها