آیا شیوع کرونا و H۱N۱ در پاییز مانع بازگشایی مدارس خواهد شد؟

دبیر کل شواری عالی آموزش و پرورش در واکنش به خطرات تردد دانش آموزان به مدرسه گفت: یک اصل را باید بپذیریم که کرونا احتمالا ادامه دارد و ما باید زندگی در دوران کرونا را تمرین کنیم.

آیا شیوع کرونا و H۱N۱ در پاییز مانع بازگشایی مدارس خواهد شد؟

«مهدی نوید ادهم» دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: تصمیم‌گیری درباره بازگشایی مراکز از جمله مدارس توسط ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده است، این تصمیم بر اساس گزارش‌های آموزش و پرورش و همچنین بررسی کارشناسی از نظر بهداشتی اتخاذ شده است.

وی با تاکید بر اینکه حضور در مدرسه اجباری نیست، گفت: مدیر و معلمان ما در مدرسه حضور دارند و دانش‌آموزان به رغم تلاش‌‎های انجام شده در رسانه ملی و شبکه شاد، اگر تشخیص دهند که در فهم مطلب با مشکل رو به رو هستند، برای رفع ابهاماتشان می‌توانند به مدرسه بیایند.

نویدادهم خاطر نشان کرد: حتما در این شرایط تعداد محدودی از دانش‌آموزان به مدرسه خواهند آمد و فاصله‌گذاری اجتماعی به طور طبیعی رعایت خواهد شد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در واکنش به اینکه والدین برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه حتی برای شرکت در امتحانات نگران هستند، گفت: همانطور که گفته شد، حضور در مدرسه اختیاری است. در حال حاضر از سه پایه هفتم، هشتم و نهم، ‌پایه‌های هفت و هشت برای امتحان در مدرسه حاضر نمی‌شوند و تنها کلاس پایه نهم به مدرسه خواهند آمد، از همین رو به راحتی می‎توان اصول بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کرد.

نوید ادهم در پاسخ به این سوال که سرویس مدارس نیز در این ایام فعالیت نخواهند کرد و دانش‌آموزان باید با وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس و مترو به مدرسه بروند، آیا این اقدام خطر ابتلا را افزایش نمی‌دهد؟ گفت: تا جایی که امکان دارد خانواده‌ها باید دانش‌آموزان را به مدرسه ببرند. عموم مردم در این شرایط زندگی می‌کنند، از همین رو یک اصل را باید بپذیریم که کرونا احتمالا ادامه دارد و ما باید زندگی در دوران کرونا را تمرین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط ما باید تمام موارد بهداشتی و پروتکل‌های لازم را رعایت کنیم. خیلی از کشورهای دیگر، پیش از ما فعالیت‎های آموزشی در مدارس را شروع کردند، به غیر از پزشکان که شرایط کاری آنها اقتضا می‌کرد تا به فعالیت خود ادامه دهند، خیلی از ارگان‌ها و نهادهای که خدماتی به جامعه ارائه می‌دادند، فعالیت‌شان متوقف شده بود و با دستور ستاد مبارزه با کرونا شروع به کار کردند.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: آموزش نیز یک نوع خدمت است که باید کار آن ادامه یابد. مشتریان ما در امر آموزش دانش‌آموزان و خانواده‌ها هستند که باید با رعایت اصول بهداشتی در مدارس حضور پیدا کنند. طبیعا همین خانواده‌ها برای خرید و دیگر اقدامات در جامعه حضور دارند، بنابراین با همان شرایط باید دانش آموزان به مدرسه بیایند. ما باید زندگی در دوران کرونایی را تمرین کنیم و یادبگیریم چطور با آن مواجه شویم.

وی در پاسخ به این سوال که بنا به گفته وزارت بهداشت ویروس کرونا در پاییز شدت بیشتری خواهد داشت و در کنار آن شاهد شیوع آنفولانزا H۱N۱ هستیم، در چنین شرایطی تدبیر آموزش و پروش برای فصل پاییز چیست؟ گفت: قضاوت برای این مساله زود است، زیرا در شرایط مبهم نمی‌توان تصمیم قطعی گرفت.

نوید ادهم اظهار داشت: تصمیمات ما در این خصوص به میزانی است که شفافیت و اطلاعات وجود دارد. وقتی شب هنگام در یک جاده حرکت می‌کنیم سرعت خود را با فاصله‌ای که نور چراغ جاده روشن می‌کند، تنظیم می‌کنیم. قطعا اگر جایی روشن نباشد، کسی با سرعت بالا حرکت نمی‌کند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: در شرایط مبهم و زمانی که اطلاعات اندک بوده و‌ امکان پیش بینی آینده وجود ندارد، نمی‌توان تصمیم قطعی گرفت. نمی‌توانیم از الان اعلام کنیم که حتما مدارس در پاییز باز می‌شود یا قطعا مدارس باز نمی‌شود. باید یک مقدار جلو برویم، شرایط را ببینیم تا متناسب با شرایط تصمیم گیری کنیم.

منبع: ایلنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ایرانی
    0

    در گردابی غوطه ور شدیم که ابعادش رانمیدانیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها