کردهای سوریه درباره یک چشم‌انداز سیاسی توافق کردند

منابع خبری از دستیابی کردهای سوریه به یک چشم‌انداز سیاسی پنج بندی خبر دادند.

کردهای سوریه درباره یک چشم‌انداز سیاسی توافق کردند

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نیروهای کرد در شمال شرق سوریه با حمایت آمریکا و فرانسه موفق شدند به یک چشم انداز سیاسی دست یابند.

طبق این گزارش، این چشم‌انداز سیاسی شامل پنج بند است؛
1ـ سوریه کشوری دارای حاکمیت است.
2ـ سیستم حکومتی آن فدرالی بوده و تضمین کننده حقوق تمامی گروه‌ها خواهد بود.

۳ ـ در نظر گرفتن کردها به عنوان قومی دارای وحدت ژئوپلتیکی یکپارچه در حل و فصل "مسأله ملی" خود.

۴ ـ درخواست برای اقرار به حقوق قومی مشروع در قانون اساسیی طبق اسناد و پیمان‌های بین‌لمللی.

۵ ـ تشکیل یک مرجعیت کرد که نماینده همه احزاب سیاسی و جریان‌ها و نمایندگان جامعه کرد در سوریه باشد.

ویلیام روباک، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه طی ماه گذشته و جاری میلادی چهار دور گفت‌وگوی مستقیم را با حضور رهبران حزب "اتحاد دموکراتیک" و "شورای ملی کرد" (مخالف) در یک پایگاه آمریکایی در حسکه برگزار کرده است. در این گفت‌وگوها مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) نیز حضور داشته است.

طبق این گزارش، فرانسه هم وارد گفت‌وگوهای میان کردها شده است و هیئت دیپلماتیک آن طی سه روز متوالی از پنجم تا هشتم ماه جاری میلادی نشست‌هایی را با تمامی احزاب و طرف‌های کُرد در پایگاه ائتلاف بین‌المللی در شهرک نفتی رمیلان" برگزار کرد. طرف‌های حاضر در این نشست‌ها به تفاهمات سیاسی مشترکی دست یافتند و قرار است که دور دوم این نشست‌ها اواخر ماه جاری میلادی برگزار شده و موارد اختلافی میان آنها بررسی شود تا در نهایت منجر به تشکیل یک هیئت یکپارچه کرد برای مشارکت در محافل بین‌المللی درباره بحران سوریه و اتخاذ یک موضع واحد توسط نظام سوریه و اپوزیسیون آن شود.

در همین راستا، یکی از رهبران شورای ملی کرد سوریه درباره موارد اختلافی کردها برای دستیابی به یک توافق کلی عنوان کرد: موارد اختلافی حول سه مسأله اصلی است؛ اختلاف نخست درباره وابستگی حزب "اتحاد دموکرات" سوریه به "حزب کارگران کردستان" و ضرورت قطع کردن ارتباط آن با برنامه‌های خارجی آن است.

طبق گفته این منبع، دومین مسأله مورد اختلاف میان کردهای سوریه درباره وجود دو قدرت نظامی کرد؛ یعنی نیروهای پیشمرگ روژآوا وابسته به شورای ملی کرد و یگان‌های مدافع خلق کرد به عنوان بازوی نظامی حزب اتحاد دموکرات است. مسأله سوم نیز درباره سرنوشت اداره خودمختار کردها است که در سال ۲۰۱۴ به طور یکطرفه اعلام شد. شورای ملی کرد خواستار تشکیل یک اداره خودمختار جدید تحت نظارت بین‌المللی است اما در مقابل رهبران حزب اتحاد معتقدند که این اداره یک دستاورد کردی است که امکان گسترش مشارکت در آن وجود دارد.

این عضو شورای ملی کرد سوریه در ادامه گفت که قرار است موارد مورد اختلاف در دور دوم گفت‌وگوها بررسی شوند.

وزارت خارجه ترکیه نیز در آنکارا در دهم ماه جاری میلادی با هیئت شورای ملی، مخالف ملاقات کرد و نمایندگانش اظهارات این هیئت درباره نشست‌شان با حزب اتحاد که بر شرق فرات تسلط دارد، شنیدند. آنکارا مدعی ارتباط حزب اتحاد دموکراتیک با حزب کارگران کردستان است.

اعضای شورای ملی کرد به مقامات ترکیه تلاش‌های آمریکا و فرانسه برای وحدت روند سیاسی کردها را اطلاع دادند و متعهد شدند این مساله داخلی سوریه بماند.

مسؤولان وزارت خارجه ترکیه در این باره اظهار نظری یا مخالفتی نکردند. سپس نشست رسمی را با رهبران ائتلاف سوری مخالف و شورای مرتبط با آن برگزار کرده و اهمیت مذاکراتی که مساله داخلی کردهاست را گوشزد کردند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها