سخنگوی حزب اتحاد ملت:

اصلاحات باید تکلیف خود را با «نان شب» مردم روشن کند

سخنگوی حزب اتحاد ملت گفت: وقتی نقطه عزیمت سیاست اصلاحات، بر حقوق سیاسی مدنی گذاشته شود و ربط این شعارها و گفتمان با نان شب مردم معلوم نباشد، از نگاه توده‌های مردم به ویژه محرومان، تعبیر به دعوای قدرت یا شکم سیری می‌شود.

اصلاحات باید تکلیف خود را با «نان شب» مردم روشن کند

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیمه اردیبهشت ماه به مناسب روز معلم و کارگر و به سیاق سال‌های گذشته بیانیه ای صادر کرد که کمی متفاوت‌تر از همیشه بود. تاکید صریح این بیانیه بر مفهوم عدالت اجتماعی و رسیدگی بیشتر به اقشار آسیب دیده و محروم جامعه از دید تحلیلگران پنهان نماند و آن را به نوعی آغازی بر رویکرد جدید اتحاد ملت به عنوان یکی از شاخص‌ترین حزب جریان اصلاحات تعبیر کردند. برخی حتی فراتر رفته و «مردم» را انتخاب نهایی حزب اتحاد در دوگانه «قدرت-مردم» ارزیابی کردند. «حسین نورانی نژاد» سخنگوی حزب اتحاد ملت روز شنبه در گفت وگویی از توجه بیش از پیش حزب به مقولاتی چون عدالت اجتماعی و معیشت مردم گفت و تاکید کرد که این توجهی که به موضع اخیر حزب شده، علاوه بر این که ناشی از تمرکز یک متن تفصیلی بر این موضوع است، نشان از کم‌کاری و غفلت پیشین ما در این باره دارد که باید جبران شود.

گفتمان اصلاحات متهم به شکم سیری می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره ضرورت بازپرداخت به موضوعات اجتماعی و اقتصادی در گفتمان اصلاحات تصریح کرد: ما اصلاح‌طلبان تاکنون، بیش از حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، از حقوق سیاسی و مدنی جامعه دفاع کرده‌ایم. البته واقعیت هم این است که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی در سیاست داخلی و خارجی بوده است اما وقتی نقطه عزیمتِ سیاست، بر حقوق سیاسی مدنی مانند حق رای و انتخابات آزاد گذاشته شود و ربط این شعارها و گفتمان با نان شب مردم معلوم نشود، از نگاه بسیاری از مردم و به خصوص محرومان، تعبیر به دعوای قدرت می‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت، تعبیر به شکم‌ سیری و بیگانگی از نیازهای اولیه و رنج مردم خواهد شد.

کم‌کاری‌ها در حوزه عدالت اجتماعی باید برطرف شود

نورانی‌نژاد درباره کم کاری‌های صورت گرفته در توجه به نیازهای اقتصادی جامعه گفت: توجه به عدالت، چیزی جدای از تبار و باور حزب اتحاد ملت نیست، کما این که پیشتر هم به صورت پراکنده مواضعی در حوزه حقوق کارگری، حقوق معلمان، حق داشتن سندیکاهای مستقل و آزاد و غیره داشته‌ایم، اما این توجهی که به موضع اخیر حزب شده، علاوه بر این که ناشی از تمرکز یک متن تفصیلی بر این موضوع است، نشان از کم‌کاری و غفلت پیشین ما در این‌باره دارد که باید جبران شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در دوره‌ای، حرف از عدالت به عوام‌فریبی تعبیر می‌شد. نیروهای اصلاح‌طلب زیادی هستند که هم سبک زندگی‌شان و هم باورهای‌شان و هم سوابق‌شان، حکایت از عدالت‌جویی آنها دارد اما معمولا از سخن گفتن در این زمینه پرهیز داشته‌اند، حال یا متاثر از جوی که گفتن از عدالت را معادل پوپولیسم جا زده یا هر عامل دیگر. به هرحال به این غفلت باید اعتراف کرد و درصدد جبران آن برآمد. علاوه بر این، تشدید نابرابری‌ها و تضعیف شدید قدرت خرید دهک‌های پایین طی چند سال اخیر، در تقویت گفتمان عدالت‌جویی حزب اتحاد ملت موثر بوده است.

تبعات احساس نابرابری و تبعیض و خشم ناشی از آن، دامن همه را می‌گیرد

سخنگوی حزب اتحاد ملت با تاکید بر این مهم که عدالت، جایگزین گفتمان آزادی و دموکراسی‌خواهی نیست، تصریح کرد: عدالت مکمل و هم‌ راستای آزادی بوده و عدالت اجتماعی در کنار عدالت سیاسی معنادار است. وگرنه در یک فضای ارباب و رعیتی، لطف ارباب به رعیت نامش عدالت نیست. شهروند دارای حق، دارای آزادی و بهره‌مند از حق تعیین سرنوشت، شهروند قدرتمندی است که امکان و حق زیستن با کرامت و برخوردار از عدالت اجتماعی را دارد.

وی افزود: از سوی دیگر، شهروندی که حق رای داشته باشد اما در فضایی غیرعادلانه زیست کند و از فرصت برابر و مکانیسم‌هایی برای جبران بی‌عدالتی‌های متعدد موجود برخوردار نباشد، یک شهروند ضعیف است که از قدرت رای خود هم نمی‌تواند به خوبی استفاده کند.

نورانی‌نژاد گفت: وقتی یک نفر در خانواده‌ای ضعیف به لحاظ اقتصادی به دنیا آمده، انواع محرومیت‌ها را تجربه کرده و در مقابلش، افرادی هستند که معلوم نیست به چه دلایل مشروع یا غیر مشروع، از همه گونه امکانات، بدون کم‌ترین تلاشی برخوردار هستند، آیا وظیفه حکومت نیست که با مکانیسم‌هایی همچون باز توزیع ثروت و معطوف به عدالت بیشتر، این نابرابری‌ها را جبران کند؟ این کاری صرفا اخلاقی نیست. به نفع طبقات برخوردار هم هست که در جامعه‌ای عادلانه‌تر زندگی کنند، وگرنه تبعات احساس نابرابری و تبعیض و خشم ناشی از آن، دامن همه را می‌گیرد.

دموکراسی خواه باید عدالت خواه هم باشد

رئیس دفتر سیاسی حزب اتحاد با بیان اینکه دردمندی یک فضیلت و همدردی، نشان شعور و انجام وظیفه برای اهالی سیاست است، تاکید کرد: سیاستمداران دموکراسی‌خواه باید بال عدالت‌خواهی خود را نیز در علن و در گفتمانشان به صراحت به حرکت در آورند وگرنه دردمندترین آنها نیز بریده از جامعه دیده خواهند شد.

وی افزود: از انگ عوام‌فریبی هم نباید ترسید، مگر با شعار آزادی و انتخابات و دموکراسی تاکنون عوام‌فریبی نشده است؟ همان طور که عیار صداقت در شعار آزادی و دموکراسی، در رفتار نیروها در قبال مسائلی چون انتخابات و میزان پذیرش آزادی آن و تحمل مخالف و رواداری نسبت به معترضان و منتقدان معلوم می‌شود، عیار صداقت و فریب در شعار عدالت‌خواهی نیز در برنامه‌های نیروهای سیاسی معلوم خواهد شد. برنامه‌هایی نه از سر لطف یا گداپروری، بلکه در شان یک شهروند صاحب حق.

نورانی نژاد در پایان تصریح کرد: بر این اساس، می‌توان انتظار داشت که توجه به حقوق اجتماعی اقتصادی و فرهنگی، چه در سطح گفتمان و چه در مطالبات و برنامه‌ها و رویکردهای حزب اتحاد، پررنگ‌تر از قبل شود تا در کنار عدالت سیاسی و عدالت قضائی، شاهد تعمیق مطالبه عدالت اجتماعی باشیم.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها