بازار سکه بورسی عملا تعطیل شد

بورس کالا امروز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد نمادهای معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلا به دلیل وجود «قیمت‌های نامتعارف» در تابلوی معاملات، تا اطلاع ثانوی در مرحله پیش‌گشایش باقی خواهد ماند.

بازار سکه بورسی عملا تعطیل شد

دقایقی قبل بورس کالای ایران اعلام کرد که تابلوی معاملات گواهی سپرده سکه طلا تا اطلاع ثانوی در مرحله پیش‌گشایش باقی خواهد ماند.

به عبارت دقیق‌تر بورس کالا با فشارهای دستوری که عمدتا از سوی بانک مرکزی اعمال می‌شود، مجبور شده است بازار سکه بورسی را عملا تعطیل کند. طی گزارش‌های پیشین اقتصاد آنلاین اشاره شده بود که به دلیل افزایش قیمت در نماهای سکه بورسی، شورای عالی بورس قصد دارد بازار سکه بورسی را به تعطیلی بکشاند.

ناظر بازار، دلیل تعطیلی این بازار را وجود «قیمت‌های نامتعارف» عنوان کرده است. مشخص نیست «قیمت‌ نامتعارف» طبق کدام اصول اقتصادی قابل تعریف است! اگر قیمت سکه بورسی از بازار سنتی پایین‌تر بود، بازار سنتی به دلیل آنچه «قیمت‌های نامتعارف» خوانده شده است تعطیل می‌شد؟

گفتنی است تعطیلی بازارها به دلیل جلوگیری از رشد قیمت‌ها، مسبوق به سابقه است. در شهریور 97 نیز بازار سکه آتی در بورس کالا به تعطیلی کشیده شد. در زمانی که بازار آتی سکه تعطیل شد، قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار در محدوده چهار میلیون تومان قرار داشت. بازار آتی سکه تنها با اتهام سیگنال‌دهی به بازار سکه بسته شد. با این وجود حالا با گذشت 20 ماه از تعطیلی بازار آتی سکه، هر قطعه سکه بهار آزادی در سطوح بیش از هفت میلیون تومان معامله می‌شود.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • خ
    0

    ریس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بی کفایت گجا هستن انها مسئول گرانی و دلار ۲0هزاری هستن و سکه یکماه بعد ۱۰میلیونی طلا گرم ۱میلیون اینجوری میره جلو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها