ادعای یک وبگاه غربی در مورد منطقه: آینده غرب آسیا در حال تغییر است / مقامات ایران و آمریکا به زودی توافق می‌کنند؟

نویسنده مقاله نشنال مدعی است که شرایط فعلی به نفع دو دولت ایران و آمریکا است و شاید بتواند منجر به توافقاتی بین دو کشور گردد.

ادعای یک وبگاه غربی در مورد منطقه: آینده غرب آسیا در حال تغییر است / مقامات ایران و آمریکا به زودی توافق می‌کنند؟

به گزارش خبر فوری ، یک سایت آمریکایی در آخرین گزارش و تحلیلش ادعا کرده که مقامات ایران و آمریکا ممکن است به زودی دیدار داشته و به اصلاح روابط خود دست بزنند. این تحلیل که به قلم "راغده درغام" در وبگاه نشنال نگاشته شده مدعی است که علی رغم همه مشکلات نشانه‌های مثبتی از وضعیت خاورمیانه مشاهده شده است. این نشانه‌ها در دو سطح عراق و لبنان قابل بررسی است.

عراق؛ مصطفی الکاظمی و آرامش موقتی

از نظر نویسنده نشنال، یکی از نشانه‌های کاهش تنش در عراق انتخاب مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر و حمایت اکثریت پارلمان از او است. الکاظمی توانست حمایت اکثریت قدرت‌های خارجی را نیز جلب کند. به جز روسیه، آمریکا نیز از او حمایت کرد و دونالد ترامپ در یکی از آخرین تماس‌های تلفنی اش با الکاظمی به او امیدواری داد که عراق تحت دولت او(ترامپ) از حمایت‌ها و کمک‌های مالی ایالات متحده بهره مند شود. در مقابل، الکاظمی نیز به ترامپ گفت که در زمان او، بهترین روابط بین آمریکا و عراق شکل خواهد گرفت.

برخی معتقدند که این اتفاق به معنی حضور بیشتر آمریکا در عراق است اما این درست نیست. شواهد نشان می‌دهد قدرت و نفوذ متحدان ایران در عراق کم نخواهد شد. نویسنده نشنال مدعی است که ایران، دولت الکاظمی را یک دولت موقتی می‌داند که برای سر و سامان دادن به اوضاع عراق دولت تشکیل داده و به زودی نیز کارش را به انجام می‌رساند. به همین دلیل، ایران هم از دولت الکاظمی حمایت می‌کند و این بدین معنی است که حداقل ایران و آمریکا سر یک موضوع در عراق به توافق رسیده اند. البته عراق همچنان می‌تواند محل بحران در منطقه و درگیری بین ایران و آمریکا باشد اما تا زمانی که الکاظمی در راس قدرت باشد صلحی موقتی در محل تماس دولت‌ها و نیروهای متحد ایران و آمریکا برقرار خواهد بود.

لبنان، حزب الله و بلندی‌های جولان

طبق گفته نویسنده نشنال، این امر در مورد لبنان تفاوت دارد. حزب الله یکی از متحدین اصلی ایران است و هرگونه ضعفی در این گروه و نیز هرگونه بی ثباتی در لبنان باعث کاهش قدرت ایران می‌شود. با این حال، لبنان به مراتب کمتر از عراق پیچیده است. امکان درگیری آمریکا و ایران در این کشور خیلی کم است. آمریکا در لبنان حضور نظامی ندارد؛ حساسیت ایران هم به خصوص معطوف به مرز مشترک با رژیم صهیونیستی و به خصوص بلندی ‌های جولان در سوریه است که نیروهای بین المللی و روسیه در این منطقه حضور داشته و از اصطکاک و برخورد ایران و متحدانش و امریکا و متحدانش(به خصوص نیروهای صهیونیستی) جلوگیری می‌کنند.

طبق تحلیل نشنال، موضع واشنگتن در قبال لبنان زیاد واضح نیست. آمریکا حزب الله را دشمن درجه یک خود و متحدانش می‌داند اما نسبت به سایر گروهها، مناطق و مواضع رای و نظر مشخص و قابل اعتنایی ندارد. به همین دلیل، موضع این کشور در قبال حزب الله و لبنان گاه با هم خلط می‌شود. به طور مثال، آمریکا سعی دارد از طریق فشار بر اروپا، تحریم‌های جهانی علیه بیروت را زیاد کند چرا که معتقد است دولت لبنان باید مانع از قدرت گیری حزب الله و اقداماتش علیه متحدین این کشور شود. تحریم‌های اخیر آلمان نیز یک نمونه از همین تلاش‌ها است.

نشانه‌های مذاکره ایران و آمریکا

نویسنده مقاله نشنال مدعی است که شرایط فوق الذکر به نفع دو طرف(ایران و آمریکا) است و شاید بتواند منجر به گفت و گوها و توافقاتی بین دو طرف گردد. نویسنده مدعی است عدم موضع گیری سخت ایران در قبال ماجرای کرانه باختری رود اردن و معامله قرن و نیز برچیده شدن سامانه های موشکی پاتریوت آمریکا از عربستان و کاهش روابط با بن سلمان می‌توانند نشانه این نرمش باشند.

شواهدی که دال بر عدم مذاکره هستند

لازم به ذکر است که علی رغم ادعاهای نشنال، مقامات ایران بارها و بارها رسیدن به هرگونه توافق و ملاقات با مقامات آمریکایی را قبل از بازگشت ترامپ به برجام کان لم یکن دانسته اند. به نظر می‌رسد گمانه زنی نشنال فقط جنبه ای از حقیقت را در نظر داشته و از سایر زمینه‌ها و تنش‌ها به خصوص در عراق غافل است.

تا چند هفته پیش نیروهای ایران و آمریکا در خلیج فارس تا پای درگیری نظامی هم پیش رفتند. از طرف دیگر، در اوج شیوع کرنا مقامات آمریکایی حاضر نشدند که تحریم‌های ایران را بردارند. این دو نشانه به خوبی بیان می‌کند که روابط ایران و آمریکا هنوز به سطح تنش زدایی نرسیده و شاید فاصله زیادی تا گفتگوی دو جانبه یا چند جانبه وجود داشته باشد.

منبع: خبرفوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • ناشناس
    0

    چن ساله دهن مردمو صاف کردید که نرمش قهرمانانه کنید خب خیلی بیخود میکنید از همون اول میکردید چرا مردمو به بازی گرفتین چرا باید این همه فشاررو تحمل میکردیم؟

  • صادق
    0

    جان مادرتون توافق کنید....بابا بقران سرویس شدیم...ما نه جیره خواریم،نه مایه داریم، نه سهامداریم،بخدا ما قشر ضعیف جامعه ایم....جان مادرتون توافق کنید...

  • رسول
    0

    بیچارمون کردین به نون شب محتاجیم چرا یک بار برای همیشه این مشکل با امریکارو حل نمیکنن؟تمام این مشکلات دودش فقط تو چشم مردم ایران میره

  • علی
    0

    چه بخوایم یا نه بالاخره ایران و آمریکا وارد جنگ میشند حالا محدود یا تمام عیار چون که احتمال رای اوردن دوباره ترامپ بالا هست و وقتی هم که رای بیاره قطعا تحریم های بیشتری میاره و ایران تبدیل میکنه به یک زندان و تمام مقامات نظام میدونند این کار باعث تظاهرات وشورش مردم میشه بخاطره گرانی و بخاطره حفظ آبروی خودشون تو دنیا و منطقه قطعا سکوت نمیکنند ودست به اقداماتی مثل بستن تنگه هرمز و۰۰۰میزنند

  • حمید
    0

    فعلا از مذاکره خبری نیست ترامپ منتظر میمونه که آیا دوباره ریس جمهور میشه یا نه که اگه بشه خبر خوبی برای ایران نیست و فشارها بیشتر میشه حتا گزینه نظامی از آن طرف ایران هم منتظره ترامپ در دوره بعدی شررش کم بشه و یک دمکرات سر کار بیاید که برجام با همان ساز کار قدیم که فروش نفت ایران و تحریمهای دیگه برداشته بشه و فعلا مذاکره ای در کار نیست و اگه باشه مقطعی میباشد و باید تا ابان ماه منتظر ماند

  • افشین
    0

    خدا وکیلی اگرم توافق بشه یعنی فقط چند سال زندگی مردم این وسط رفته هوا و تو سختی زندگی کردن و ارزش پول مملکت داغون شده. اگه زودتر توافق میشد این اتفاق ها هم نمی افتاد. من به عنوان یه جوان هیچ امیدی به آینده ندارم. بابت بیکار بودنم از خانواده م خجالت میکشم

  • علی
    0

    بابا چرا نمیخاید یه بار برای همیشه بفهمید... مشکل آمریکا با ما به این رییس جمهور و اون رییس جمهور ربطی نداره. مگه توافق نکردیم تو برجام چیشد پس؟ شما که میگفتید اگه ما نزنیم زیرش اونا این کار رو نمیکنن؟!؟ همه دیدن که این دولت مثل... اومد زد صنعت هسته‌ای رو ترکوند تو برجام و... قرار بود به جاش چی گیرمون بیاد؟تحریم‌ها لغو بشه. آیا تحریم‌ها لغو شد؟ شما که میگفتین اگه آمریکا از برجام بیاد و دوباره تحریم‌ کنه هیچ کس اجرا نمیکنه. آیا تحریم‌ها بی اثر شد؟ مگه نگفته بودید تمام تحریم‌ها لغو میشه؟ آیا شد؟ مگه نگفته بودید... بس کنین این همه ساله ما رو فریب دادین. خدا ازتون نگذره که نون ما رو به اون طرفی ها فروختین...

    نظرات شما -
    • هادی الله یاری
      0

      جام زهرو بنوش یزید زمان...

  • نسترن
    0

    زنده باد ایران

  • کاربر ناشناس
    0

    دیگه چه فایده مذاکره با آمریکا با این همه تحریم .

  • دوست
    0

    برام سوال شده چرا مانع بالا رفتن قیت خودرو شدن اگه بخان میتونند جلوی تورم بگیرن پس نمی‌خوان!! طلا روز شماره بالا میره!!چرا هیچ مسئولی صداش در نمیاد چرا قیمت طلا و سکه این همه بره بالا!! چرا جلوی تورم نمیگیرن همونطور قیمت ماشین پایین آوردن چرا قیمت بقیه اقلام پایین نمیارن چرا سکه بشه هفت میلیون و چهارصد!!!!

  • بیتا
    0

    مگه ما چند بار به دنیا میاییم خسته شدیم

  • ...
    0

    درست میشه انشاالله

  • محسن
    0

    فتح مکه توسط مسلمانان وشکست مشرکان نتیجه مقاومت مسلمانان وتحمل سختی‌ها بود. اگر جلو آمریکا مقاومت نکنیم باید تسلیم محض آنان شویم وهیچ امتیازی از طرف مقابل برای ما متصور نخواهد بود.

  • حسن
    0

    بابا ما چند بار می اییم دنیا بس کنید دیگر جنگ را شروع کنید تا ما هم بمیریم و خلاص بشویم از این گرانی

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      دیگه نیازی نیست جنگ بشه از گرونی میمیری

  • م
    0

    هیچ مذاکره ای درکار نیست

  • ف ی
    0

    بابا ازگرانی مردیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها