از تاثیرات کرونا بر گل محمدی تا توصیه به کشاورزان

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان توصیه کرد اگر در فروش گل محمدی به دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه شدند، غنچه و گلبرگ های این گیاه را  خشک کنند تا در فرصت مناسب صادرات آن از سر گرفته شود.

از تاثیرات کرونا بر گل محمدی تا توصیه به کشاورزان

حسین زینلی ، با بیان اینکه برداشت گل محمدی از ابتدای اردیبهشت شروع می‌شود و تا اواسط تیرماه ادامه دارد، اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی مربوط به استان های فارس، کرمان، اصفهان و بعد از آن استان های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و مرکزی است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح تولید گل محمدی متعلق به استان اصفهان است، گفت: درحال حاضر سطح زیرکشت گل محمدی در کشورحدود ۲۷هزار هکتار است و رتبه یک سطح زیرکشت گل محمدی در جهان متعلق به ایران است.

به گفته او به نظر می رسد تا کنون بین ۲۰ تا ۲۵هزارتن گل محمدی از مزارع برداشت شده و حدود ۲۰هزارتن دیگر نیز برداشت خواهد شد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: این گیاه هم به صورت کشت دیم و هم به صورت کشت آبی در استان ها مختلف توسعه پیدا کرده است و در بعضی از استان ها نیز همزمان ظرفیت بخش فرآوری و ظرفیت کارخانجات توسعه یافته است. در برخی دیگر از استان ها اما هنوز در نیمه راه هستیم و در تلاشیم تا آنها را نیز مجهز به سیستم فرآوری کنیم.

هزینه برداشت گل محمدی زیاد است

زینلی با بیان اینکه هزینه برداشت گل محمدی زیاد است و در حال رایزنی با چندین شرکت هستیم که بخش مکانیزاسیون تقویت شود، گفت: با وجود توسعه گل محمدی در کشور اما در بخش مکانیزاسیون اقداماتی انجام نشده است. امیدواریم با استفاده از هوش مصنوعی و تکنیک های مختلف دستگاه هایی تعبیه کنیم که این دستگاه ها بتوانند گل محمدی را برداشت کنند.

وی تصریح کرد: برداشت این گیاه نیروی کار بسیاری نیاز دارد. یکی از مشکلاتی که از گذشته هم وجود داشته و در حال نیز وجود دارد، این است که در این فصل نیروی کار بسیار کم است.خصوصا با شیوع کرونا نیز تعداد کارگران کاهش پیدا کرده است.

از تاثیرات کرونا بر گل محمدی تا توصیه به کشاورزان

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: کرونا در چندین بخش به گل محمدی خسارت زده است. اول اینکه در بسیاری از مناطق کارگران برداشت این گیاه، افراد غیربومی هستند که با شیوع ویروس کرونا محدودیت هایی در انتقال نیروی کارگری اعمال شد. از طرفی کارگران یا گلکاران معمولا در مزارع گل محمدی در چادرهایی اسکان موقت دارند و صبح زود نیز برداشت گل را انجام می دهند ولی امسال برای جلوگیری از تراکم جمعیت محدودیت های اسکان ایجاد شد.

گل محمدی به توریست وابسته است/خسارت کرونا به فروش سنتی گلاب

وی در ادامه با بیان اینکه گل محمدی به توریست وابسته است، عنوان کرد: هنگامی که فصل برداشت گل محمدی می شود، توریست ها از نقاط مختلف برای بازدید از برداشت این گل و گلاب گیری می روند و از گل و گلاب بخش سنتی خرید می کنند. امسال اما فروش گل و گلاب به شکل سنتی به شدت کاهش پیدا کرده است.

از تاثیرات کرونا بر گل محمدی تا توصیه به کشاورزان

دپوی گلاب در کارخانجات

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی بیان کرد: فروردین و اردیبهشت فصل پرفروش گل محمدی و گلاب است ولی شیوع کرونا باعث شد که حمل و نقل گلاب در داخل و خارج کشور با مشکلاتی مواجه و گلاب در کارخانجات دپو شود و همین امر باعث کاهش نقدینگی در صنایع تبدیلی این محصول شد.

قیمت گل محمدی و گلاب

زینلی در ادامه به قیمت گل محمدی و گلاب اشاره کرد و گفت: قیمت مصوب و تایید شده گل محمدی به ازای هر کیلو گل ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. اما به دلیل اینکه صنایع تبدیلی در برخی استان ها وجود ندارد و حمل و نقل با مشکلاتی مواجه شده قیمت گل کاهش یافته است و در حال حاضر گل محمدی در استان اصفهان بین ۹ تا ۱۱ هزار تومان و در استان هایی که وضعیت صنایع تبدیلی ضعیف تری دارند بین ۸ تا ۹هزارتومان به فروش می رسد.

به گفته وی گلاب درجه ۳ با قیمتی بین ۷ تا ۸ هزار تومان، گلاب درجه ۲ با قیمتی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان و گلاب درجه یک نیز بین ۲۲ تا ۲۵ هزارتومان به صورت عمده خریداری می شود. البته قیمت گلاب هایی که در بسته های خاص تر عرضه می شوند حدود ۴ تا ۵ هزار تومان بیشتر است.

توصیه به کشاورزان

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان توصیه کرد که اگر در فروش گل محمدی با مشکل مواجه شدند، غنچه و گلبرگ های این گیاه را با مشارکت مردم خشک کنند تا در فرصت مناسب صادرات آن از سر گیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه گل محمدی به چندین صورت به خارج از کشور صادر می شود، گفت: اسانس، گلاب و غنچه گل محمدی صادر می شود و هر کیلو غنچه محمدی ۸ تا ۱۰ دلار ارزآوری دارد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها