شیوع آلودگی به پدیکلوزیس سر در کرستان ۳۳.۵ درصد است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه سال گذشته ۹ هزار و ۴۵۹ نفر آلوده به شپش بودند، گفت: شیوع آلودگی به پدیکلوزیس سر در استان ۳۳.۵ درصد است.

شیوع آلودگی به پدیکلوزیس سر در کرستان ۳۳.۵ درصد است

ابراهیم قادری بر لزوم استفاده از ظرفیت اجرایی رسانه‌های ارتباط جمعی جهت ارتقا آگاهی جامعه در خصوص پدیکلوزیس و همچنین ارائه آموزش‌های لازم به مراقبین سلامت برای کنترل پدیکلوزیس تاکید کرد و اظهار داشت: به مراقبین سلامت و کارشناسان سلامت آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری و کنترل آلودگی به پدیکلوزیس سر در استان آموزش‌های لازم ارائه شده است.

وی با اشاره به برنامه کنترل شیوع پدیکلوز در مدارس استان، افزود: کاهش آلودگی نوجوانان پنج تا ۱۸ ساله به پدیکلوز از جمله اهداف کلی دانشگاه علوم پزشکی در راستای ارتقای بهداشت جامعه است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ارتقای آگاهی پرسنل بهداشتی، دانش آموزان، والدین و کارکنان مدارس در زمینه پیشگیری و کنترل آلودگی به پدیکلوز، شناسایی موارد آلوده بر اساس دستور العمل مرکز مدیریت بیماری‌ها، درمان افراد شناسایی شده و ارجاع به پزشک در صورت نیاز را از جمله اهداف اختصاصی کنترل و مبارزه با پدیکلوزیس عنوان کرد.

قادری به آموزش مراقبین سلامت و کارشناسان سلامت آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری و کنترل آلودگی به پدیکلوزیس سر در استان اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته برنامه‌های آموزشی در قالب برگزاری کارگاه، جلسات آموزشی برای والدین و دانش آموزان در زمینه پیشگیری و کنترل آلودگی به پدیکلوزیس سر در استان اجرا شد.

وی یادآور شد: تدوین و چاپ پوستر و بروشورهای آموزشی برای کنترل، پیشگیری و استفاده از توان اجرایی رسانه‌های ارتباط جمعی در راستای ارتقا آگاهی جامعه از جمله دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه سال گذشته تعداد ۱۷۷ هزار و ۴۰۸ نفر از نوجوانان استان در خصوص آلودگی به پدیکلوزیس مورد ارزیابی قرار گرفتند، بیان کرد: از این تعداد ۹ هزار و ۴۵۹ نفر آلوده به شپش بودند.

قادری گفت: از سوی پایگاه‌های سلامت به افراد آلوده به شپش جهت درمان به تمام موارد آلوده شامپو پرمترین داده شده و درمان شدند.

گفتنی است شپش انگل اجباری خارجی و خونخوار جوامع انسانی است که قدمت آن به دوران قبل از تاریخ باز می‌گردد و اگر چه در مناطق متعددی بهبود وضعیت بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی به شپش داشته است اما همچنان این انگل گستردگی جهانی دارد، آلودگی به شپش منحصر به طبقه اجتماعی خاصی نیست و تمام افراد جامعه به خصوص در فصول سرد سال ممکن است درگیر آن شوند.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها