پایان جولان موتوری‌ها بر تپه اشرف

سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه اشرف علاوه بر اعلام خبر محصور کردن هستۀ اصلی این تپۀ باستانی با کمک شهرداری اصفهان، به‌منظور قطع راه دسترسی موتورسیکلت‌ها از آغاز گمانه‌زنی‌های باستان شناسانه بر روی تپۀ جی خبر داد.

پایان جولان موتوری‌ها بر تپه اشرف

علیرضا جعفری زند اظهار کرد: از سال ۱۳۸۹ که اولین کاوش‌های تپه اشرف آغاز شد، متوجه شدم که این محوطه در معرض رفت‌وآمد اتومبیل و موتورسیکلت‌ها قرار دارد، به همین دلیل با امکانات موجود روی تپه را مسدود کردم و از میراث فرهنگی خواستم که دور این محوطه را نرده گذاری کند.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل تعاملی که آن سال بین شهرداری و میراث فرهنگی اصفهان وجود نداشت، این کار انجام نشد اما ازآنجاکه مدتی است گمانه‌زنی‌های جدید را در آن محوطه شروع کرده و دوباره شاهد تردد موتورسوارها در این محدودۀ باستانی بودم، از شهرداری اصفهان خواهش کردم راه دسترسی آن‌ها را مسدود کند.

این باستان‌شناس خاطرنشان کرد: خوشبختانه شهردار اصفهان درخواست مرا پذیرفت و با همکاری شهرداری منطقه ۴ اصفهان امروز پس از ۱۰ سال با گذاشتن موانع بتونی و پر کردن پشت تپه با خاک،راه ورود موتورسواران به این محدوده بسته شد.

پایان جولان موتوری‌ها بر تپه اشرف

جعفری زند یادآور شد که این اقدامات به‌صورت ابتدایی شکل‌گرفته، به این معنی که یک عمل زیربنایی با برنامه‌ریزی قبلی نبوده است و دراین‌باره افزود: طی صحبت‌هایی که با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان داشتم، قرار شد جلسه‌ای با حضور شهرداری اصفهان برای ساماندهی به وضعیت تپه اشرف برگزار شود چراکه پس از گذشت مدتی، دوباره موتورسواران راهی برای ورود به این محدوده پیدا می‌کنند و باید فکری اصولی برای محصور کردن دورتادور این محوطه کرد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه اشرف با اشاره به اینکه تعیین عرصه و حریم این تپه در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست، توضیح داد: در طول سالیان سال این محوطه مورد تجاوز قرارگرفته و در آن پارک و خیابان و خانه احداث‌شده و چون برای تعیین حریم باید تمام فضای شرق و غرب تپه گمانه‌زنی شود و این امکان وجود ندارد، با شرایط فعلی قادر به تعیین عرصه و حریم تپه اشرف نیستیم.

پایان جولان موتوری‌ها بر تپه اشرف

وی که در حال حاضر مشغول گمانه‌زنی‌های جدید در حاشیۀ خیابان مشتاق است، تصریح کرد: معتقدم که تپه جی و تپه اشرف هر دو به هم متصل بوده‌اند و در طول زمان با احداث خیابان مشتاق از هم جدا شده‌اند. با توجه به اینکه از یک سال و نیم قبل، یک طرح لوله‌گذاری توسط اداره آب و فاضلاب اصفهان در دستور کار قرار گرفت تا به‌واسطه آن بتوانند آب را به شرق اصفهان برسانند، به خاطر حساسیت‌هایی که در این بخش وجود داشت، با پافشاری کار آن‌ها را متوقف کردم.

جعفری زند گفت: اکنون موقعیتی دست داده تا در این بخش کاوش علمی و باستان‌شناسی انجام شود و اگر آثاری وجود دارد از تخریب مصون بماند. درصورتی‌که هیچ یافته‌ای در این محدوده نداشته باشیم نیز عملیات لوله‌گذاری که از دو طرف انجام‌شده در این بخش میانی ادامه پیدا خواهد کرد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها