تحریم و کرونا نمی‌توانند تولید ما را متوقف کنند

رئیس‌جمهور گفت: ویروس آمریکایی و کرونا بی‌تأثیر نیستند اما هیچکدام از این ویروس‌ها ما را متوقف نخواهند کرد و ما به تولیدمان ادامه می‌دهیم.

تحریم و کرونا نمی‌توانند تولید ما را متوقف کنند

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (پنجشنبه) در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی استان سیستان و بلوچستان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: باران رحمت الهی باعث توسعه دشت سیستان خواهد بود. دشت سیستان از دیرباز تأمین‌کننده نیازمندی‌های نه تنها این منطقه بلکه بخش بزرگی از کشور بود.

وی با تأکید بر اهمیت این سه پروژه گفت: آب شرب زابل، زهک و هیرمند و ۹۳۰ روستا که از این پروژه تأمین می‌شود، برای ما اهمیت دارد که آب آشامیدنی مردم به خوبی تأمین شود. از محل این پروژه بیش از ۵۰ درصد آب مورد نیاز کشاورزی تأمین می‌شود.

رئیس‌جمهور در خصوص طرح امنیتی و توسعه استان گفت: لایروبی این مسیل‌ها موجب می‌شود مردم بر اثر سیلاب‌ها در خطر نباشند و از سیلاب‌ها به خوبی استفاده و بهره‌برداری کرد.

روحانی با بیان اینکه به مردم عزیز سیستان و بلوچستان به دلیل این اقدام بسیار مهم وزارت نیرو تبریک می‌گویم، گفت: ۳۵۶ میلیارد تومان برای این سه طرح هزینه شده است.

روحانی گفت: یکی از آرزوهای من احیای اراضی سیستان بود، از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که در سال گذشته و جاری با همه درخواست‌هایی که برای استفاده از منابع صندوق جهت احیای اراضی کشاورزی و آب داشتیم، موافقت کردند.

وی ادامه داد: در مورد این ۴۶ هزار هکتار هر روز پیگیری کردم و ان شاء الله امسال همه این ۴۶ هزار هکتار به بهره برداری برسد و قولی که به مردم دادیم محقق شود.

رئیس‌جمهور افزود: خوشحالیم که امروز ۳۲ هزار هکتار به بهره برداری می‌رسد. محصولی که این طرح در اختیار مردم منطقه و کشور می‌گذارد بسیار مهم است. با استاندار محترم این مسئله را دنبال می‌کنیم تا همه طرح‌هایی که در کنار این ۴۶ هزار هکتار برای بهره برداری است، اجرا شود. در خصوص صادرات نیز باید اقدام شود.

رئیس‌جمهور در جریان افتتاح طرح ۴۶ هزار هکتاری خطاب به استاندار سیستان، گفت: خوشحالم که شما بیماری کرونا را در سیستان و بلوچستان کنترل کردید و مردم عزیز و بزرگوار ما در این استان انشاالله بیشتر در عمل حمایت می‌کنند و دستورالعمل‌ها را مد نظر قرار می‌دهند تا این استان بدون تلفات و مشکلات حاد، از این ویروس عبور کند.

روحانی ادامه داد: امیدواریم در تمام کشور بتوانیم قدم به قدم شرایط بهتری را تجربه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه کرونا نباید مانع فعالیت زیرساختی و تولیدی دولت شود، گفت: باید دستورالعمل‌ها و فاصله‌گذاری‌ها را مد نظر قرار دهیم و از مواد ضدعفونی به اندازه کافی استفاده کنیم تا اجرای طرح‌های عمرانی ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: امیدوارم در کشت پاییزه شاهد تکمیل و بهره‌برداری همه ۴۶ هزار هکتار باشیم.

روحانی گفت: پیشاپیش عید سعید فطر و روز قدس را به مردم تبریک می گویم، روز قدس یادگار امام (ره) است و ما آن را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: امروز بسیار خوشحالم که دو اقدام مهم در استان سیستان و بلوچستان انجام شد. طرح‌های مهمی وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در استان داشت و مردم شاهد بودند آب آشامیدنی بخش‌های مختلف تأمین شد و ۴۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی سیستان با سیستم آبیاری مدرن آبیاری خواهد شد که این امر اقدام بسیار مهمی است.

رئیس جمهور تأکید کرد: این اراضی حدود یک میلیون تُن محصولات کشاورزی و مواد غذایی را دراختیار مردم قرار می‌دهد و حرکت و اشتغال خوبی در منطقه سیستان ایجاد خواهد شد، مشابه چنین طرح‌هایی برای منطقه بلوچستان نیز اجرایی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه استان سیستان و بلوچستان برای ما بسیار مهم است گفت: دولت یازدهم و دوازدهم طرح‌های بسیار مهمی در استان سیستان و بلوچستان دارد. یکی همین طرح ۴۶ هزار هکتاری بود و طرح دیگر احیا و فعال کردن بندر مهم چابهار است، این بندر نیز در حال توسعه است و توسعه آن ادامه دارد و برخی از فازهای مهم این طرح در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بهره برداری رسیده است.

روحانی اظهار داشت: راه آهن چابهار به زاهدان، از طرح‌های بسیار مهم است که ان شاء الله به شهرهای زابل و دیگر شهرها ادامه خواهد یافت.

وی احیای معادن را یکی از طرح‌های مهم استان سیستان و بلوچستان خواند و گفت: استان سیستان و بلوچستانی استانی مهم برای کشور ما است از لحاظ امنیت ملی، یکی از استان‌های حساس است. مرز چابهار و استان سیستان و بلوچستان پیشانی امنیت ملی ایران است، سیستان و بلوچستان با دو همسایه خوب ما افغانستان و پاکستان هم مرز است و دارای معادن بسیار باارزشی است که باید برای احیای این معادن کار بزرگی انجام شود بخشی از این اقدامات در دولت یازدهم انجام شده است که ادامه خواهد یافت.

روحانی گفت: سیستان و بلوچستان مسیر اصلی کریدور ترانزیتی جنوب به شمال است، این کریدور باید از چابهار و سیستان و بلوچستان عبور کند. بندر اقیانوسی ما در ایران در چابهار قرار دارد. با این مسیر می‌توانیم مسیر اقیانوس هند و آفریقا را به آسیای مرکزی متصل کنیم. در این راستا گام‌های مهمی برداشته شده است.

وی ادامه داد: من آرزو دارم که راه آهن چابهار به زاهدان و ایرانشهر در این دولت افتتاح شود. این طرح جزو طرح‌هایی است که بنده به صورت مداوم پیگیری می‌کنم. برای امنیت سیستان و بلوچستان مردم تلاش بسیار خوبی کردند. در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد امنیت مناسب در مرزهای سیستان و بلوچستان بودیم که این امنیت توسط مردم اجرایی شد.

وی با تأکید بر اینکه وحدت شیعه و سنی برای ما بسیار مهم است، گفت: از همه علمای اهل سنت، علمای شیعه و مقامات استانی به خاطر وحدتی که در این استان وجود دارد، تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: مخزن پارس جنوبی، برای ما بسیار مهم است، این مخزن مشترک بود اما از طرف ایران استفاده و بهره برداری نمی‌شد. از دولت آقای خاتمی سرمایه گذاری روی این مخزن آغاز شد و در دولت آقای احمدی نژاد نیز ادامه یافت و ۱۰ فاز در این منطقه افتتاح شد. در دولت یازدهم و دوازدهم ۱۷ فاز دیگر تکمیل شد.

روحانی تأکید کرد: در پارس جنوبی کاری که قرار بود انجام شود انجام شده است و در فاز ۱۱ مقداری مشکلات وجود دارد. ما منتظر شرکت‌های خارجی بودیم و می‌خواستیم با همکاری آنها انجام دهیم. در حال حاضر فرانسوی‌ها و چینی‌ها کنار رفته اند و خود ما اجرای این فاز را ادامه می‌دهیم. ما طرح فشارافزایی در فازهای پارس جنوبی را داشتیم که با مشارکت شرکت‌های فرانسوی و چینی راحت تر محقق می‌شد، این امر جزو طرح‌های مهم ما است.

وی ادامه داد: باید فشار در این فازها حفظ شود. همین جا به آقای زنگنه عرض می‌کنم که جز مواردی که تا پایان دولت باید با تمام تلاش محقق کنیم، این است که این طرح را باید حداقل در گام‌های اولیه محقق کنیم.

روحانی گفت: در آغاز دولت در سال ۹۲ پارس جنوبی کلاً ۲۸۰ متر مکعب در روز گاز تولید می‌کرد و امروز به ۷۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته است. امیدواریم تا سال آینده ۵۰ میلیون متر مکعب دیگر به حجم تولیدات اضافه شود. در این مدت بیش از دو برابر همه اقداماتی که قبلاً انجام شده است، در این پروژه شاهد توسعه بوده ایم.

رئیس جمهور از مهندسان، شرکت‌های دانش بنیان و مدیریت وزارت نفت تشکر کرد و گفت: یکی از مهمترین افتخارات ما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه نفت و گاز است. با اکتشاف عظیمی که صورت گرفت ۵۳ میلیارد بشکه میدان جدید اکتشاف شد که در سال گذشته به مردم اعلام شد. اقدامات عظیمی در غرب کارون انجام گرفته و در حال ادامه است.

وی گفت: اقداماتی برای ایجاد بندرهای جدید برای صادرات نفت صورت گرفته است که در کنار خلیج فارس، بنادر دریای عمان نیز فعال شود.

روحانی تأکید کرد: ملت ایران بدانند تحریم، فشار شدید بی سابقه نمی‌تواند بر حرکت ملت ما تأثیر بگذارد. آمریکا نمی‌تواند ملت ایران را به زانو دربیاورد. طرح‌هایی که در سال ۹۹ پس از دو سال و چند ماه تحریم شدید افتتاح می‌شود، نشان دهنده این واقعیت است.

وی تصریح کرد: کرونا و مشکلاتی از این دست نمی‌توانند تولیدات ما را متوقف کنند. ویروس آمریکایی و ویروس کرونا بی تأثیر نیستند اما هیچ کدام از این ویروس‌ها ما را متوقف نخواهند کرد و ما به تولیدمان ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور اظهارداشت: با تمام توان تلاش می‌کنیم اهداف مدنظر مقام معظم رهبری در راستای جهش تولید را اجرایی کنیم. ان شاء الله تا پایان سال هر هفته افتتاح‌های بزرگ خواهیم داشت.

وی ادامه داد: نمی‌گذاریم لبخندی بر روی صورت مستبدان کاخ سفید بنشیند و کاری می‌کنیم که شاهد غم و اندوه آنها باشیم. ملت ایران سرافرازتر خواهد بود، ما از این مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد و ان شاء الله دیگران را هم یاری می‌کنیم.

روحانی افزود: ما همیشه یار محرومان و یار ملت فلسطین خواهیم بود.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها