توقف طرح باغ موسیقی و تئاتر شیراز پشت چراغ قرمز شورا

طرح باغ موسیقی و تئاتر که برای اجرا در باغ ملی شیراز پیش بینی شده بود، در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شیراز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

توقف طرح باغ موسیقی و تئاتر شیراز پشت چراغ قرمز شورا

یکصد و هجدهمین جلسه کمیسیون فرهنگ، اجتماعی و ورزشی شورای شیراز به دنبال رسانه‌ای شدن موضوع اجرای طرح باغ موسیقی و تئاتر در محل باغ ملی شیراز و به درخواست سید احمد رضا دستغیب عضو و نماینده و ناظر شورای شهر در منطقه ۳ شهرداری شیراز در حالی برگزار شد که مجادله بر سر این طرح، اعضای این کمیسیون را در دو جبهه موافق و مخالف رودر روی هم قرار داد و بسیاری از چهره‌های با نفوذ شیراز و فارس را هم روی صندلی‌های ناظرانی همراه یا مخالف نشاند.

به گزارش، این جلسه با قرائت نظر اداره کل میراث فرهنگی در خصوص تالار موسیقی و تئاتر در باغ ملی شیراز شروع شد، نظریه‌ای که نشان می‌داد، اهمیت موضوع آن را تا بالاترین سطح در وزارتخانه کشانده است.

نظر قرائت شده میراث فرهنگی، طرح مشاور را دارای نقاط ضعفی نظیر بارگذاری نامناسب، پیش بینی نشدن پارکینگ مراجعین، تناسب نداشتن طرح کالبدی با ارزش‌های فرهنگی تاریخی بستر پروژه و ... دانسته و در عین حال به مواردی مانند وفاداری به حفظ فضای سبز و تقسیمات و کرت بندی های اصیل، حذف الحاقات نامناسب موجود در باغ ملی، آغاز روند پیگیری های در خور قدردانی در خصوص تجاوز به محدوده باغ ملی توسط دستگاه های اجرایی، مرمت و ساماندهی پیشنهادی را از نقاط قوت آن اعلام کرده بود.

در نظریه میراث فرهنگی آمده بود که با توجه به بند ۸ ضوابط عرصه و حریم آثار تاریخی واقع در محور عرفان که محدوده مذکور را واجد ارزش های فرهنگی و هنری مرتبط با اثر دانسته و بر حفاظت و تثبیت اثر مذکور را تاکید کرده، بر اساس دستورالعمل شوراهای فنی استان ها، هرگونه اظهار نظر نهایی در این خصوص منوط به ارائه و تصویب طرح مذکور در شورای فنی و در مرحله دوم تایید توسط وزارت میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

در ادامه این جلسه مشاور پروژه باغ موزه موسیقی و تئاتر شیراز که ارتباطی فامیلی با استاندار اسبق فارس دارد، به تشریح طرح خود در این جلسه پرداخت و در نهایت بعد از مجادلات و بررسی ابعاد مختلف و طرح نظرات مخالف و موافقان طرح، مقرر شد؛ ضمن تاکید بر لزوم حفظ هویت، اصالت و سابقه تاریخی باغ ملی به عنوان میراث ملموس و ناملموس شهر شیراز و همچنین موافقت با حذف تاسیسات و ابنیه غیر ضروری و رفع ایرادات بصری برای ارتقاء و رونق مجموعه، افزایش بازدیدکنندگان، گردشگران و تسهیل در تردد به این مکان، سئوالات و ابهامات کمیسیون فرهنگی شورای شیراز به شکل مکتوب پاسخ داده شود.

براساس این گزارش، سئوالات و ابهامات مطرح شده از سوی کمیسیون فرهنگی شورا که باید شهرداری شیراز باید در خصوص این طرح به آنها پاسخ دهد، شامل گزارش مراحل مختلف مقدماتی، مطالعاتی، طراحی و اجرایی پروژه، شرح خدمات درخواستی شهرداری از اجرای این پرژه، دلیل شروع به کار در این پروژه بدون مصوبه شورا و چگونگی روند و نحوه انتخاب مشاور پروژه، بود.

در این جلسه مقرر شد بعد از دریافت پاسخ قانع کننده شهرداری در خصوص سئوالات و ابهامات اعلامی، جلسه آتی کمیسیون فرهنگی شورا با دعوت از نمایندگان میراث فرهنگی، محیط زیست، دستگاه‌های ذیربط و مشاور پروژه، به بررسی مجدد طرح احداث باغ موسیقی و تئاتر در محل باغ ملی شیراز پرداخته شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها