فتحی:

جایگاه ملاصدرا همچون دکارت و اسپینوزا است

حسن فتحی همزمان با نکوداشت این فیلسوف ایرانی، پیامی را منتشر و تاکید کرد که سنت صدرایی مبتنی بر تفکر انتقادی و فهم فلسفی، امروزه روز نیز می‌تواند در مواجهه با خرافه‌هایی که به نام مقدس دین مطرح می‌شود، روشنگر و مؤثر واقع شود.

جایگاه ملاصدرا همچون دکارت و اسپینوزا است

فتحی که با ساخت مجموعه تلویزیونی «روشن‌تر از خاموشی»، به زندگی ملاصدرای شیرازی، متفکر و فیلسوف ایرانی اسلام و تشیع، از نوجوانی تا رفع حکم نفی بلد او و بازگشت به زادگاهش شیراز ‌پرداخته است، پیامی را به انگیزه نکوداشت این فیلسوف در شیراز منتشر کرد.

این هنرمند در پیام خود نوشته است:

«به‌نام خداوند عشق و خرد

مراسم نکوداشت حکیم متأله و فیلسوف عالیقدر ، جناب ملا صدرای شیرازی را به نوبه خود قدر می‌نهم و امید آن دارم که نسل جوان و فهیم ما در سایه آشنایی با دانشمندان و میراث فرهنگی ایران زمین ، به درک عمیق‌تری نسبت به مسایل امروزه روز جامعه خویش نائل آید .

ملاصدرای شیرازی، نه تنها شاخص‌ترین چهره فلسفی و عرفانی ایران قرن دهم هجری محسوب می‌شود، بلکه بی‌اغراق یکی از ستارگان درخشان آسمان حکمت و فلسفه در جهان است .

این متفکر نابغه هر چند در طول دوران زندگی خود به اتهام بدعت و نواندیشی دینی، مورد آزار و بی‌مهری قشریون و تکفیر جاهلان دینی قرار گرفت، اما بی‌تردید در تاریخ فلسفه شرق، همان جایگاه شامخی را احراز کرده است که فلاسفه‌ای چون دکارت و اسپینوزا در تاریخ فلسفه غرب .

بدون شک، سنت صدرایی مبتنی بر تفکر انتقادی و فهم فلسفی، امروزه روز نیز می‌تواند در مواجهه با خرافه‌هایی که به نام مقدس دین مطرح می‌شود، روشنگر و موثر واقع گردد و لذا امید است علاوه بر بزرگداشت مفاخری چون ملا صدرای شیرازی، باب مناظره و گفتگو در باب افکار و آثار وی و دیگر بزرگان فرهنگ و هنر این سرزمین فراهم آید که به قول اندیشمندی: زندگی بدون گفت و شنود ممکن نیست!!!»

حسن فتحی پیش از دوران کرونایی، دست به کار ساخت فیلم «مست عشق» درباره زندگی مولانا و دیدار او با شمس تبریزی بود.

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها