بازار خودرو مترصد ریزش/ دلالان دست به کار شدند

با اعلام ثبت نام ۲۵ هزار دستگاه خودرو به مناسبت عید سعید فطر، بازار خودرو در آستانه تغییر وضعیت قرار گرفت .

بازار خودرو مترصد ریزش/ دلالان دست به کار شدند

در حالی که خودرو طی ماه های اخیر با رشد عجیب و غریب قیمت ها،خریداران را به حاشیه رانده است اما به نظر می رسد اولین اتفاق بزرگ برای این بازار در سال جدید در راه است .

در دهه پایانی اردیبهشت ماه بود که ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت کارخانه ای خودرو با هدف کاهش فاصله قیمت خودرو در بازار با قیمت تحویل کارخانه را به تصویب رساند و به گفته رضا شیوا ایران خودرو افزایش قیمت خودروهای تولیدی ایران خودرو را متوسط ۱۰ درصد و افزایش قیمت خودروهای سایپا را متوسط ۲۳ درصد اعلام کرد.

با این حال بازار هر چند کاهش قیمت در بازار اتفاق افتاد اما این کاهش چندان پایدار نبود و نوسان در بازار خودرو ادامه دار ماند .

امروز اما تصمیماتی تازه در کمیته تخصصی خودرو با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجرت اتخاذ شد و مقرر گردید به مناسبت عید سعید فطر دو خودروساز نسبت به پیش فروش هفت محصول اقدام کنند . در این قالب ۲۵ هزار دستگاه خودرو پیش فروش می شود . آنچه پیش فروش فعلی را با سایر پیش فروش ها متفاوت می کند، تصمیم اتخاذ شده مبنی بر قرعه کشی است . مقرر است ثبت نام یک هفته ادامه یابد و پس از آن از میان کل کسانی که ثبت نام کرده ند ۲۵ هزار نفر به قید قرعه انتخاب شوند . به نظر می رسد این تصمیم با هدف پایان دادن به گمانه زنی ها در خصوص ربات‌های ثبت نامی و ... اتخاذ شده است.

کسانی که در این قالب نسبت به خرید خودرو اقدام می کنند، نمی توانند خودروی خریداری شده را به فروش برسانند .

ضوابط فروش به گونه‌ای تعیین شده که به هیچ عنوان خریدار خودرو، حق فروش وکالتی را نداشته و خودروی فروخته شده نیز قابل صلح نیست؛ این در حالی است که اگر در هر یک از مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی هر بازه زمانی پس از تحویل خودرو مشخص شود که خریدار از ضوابط تعریف شده عدول کرده و سیستم‌های نظارتی تخلفات را کشف نمایند، علاوه بر اینکه امتیاز خودرو از وی سلب خواهد شد، خودروی وی توقیف شده و مطابق با قانون با آن برخورد خواهد شد.

سند نیز در رهن کارخانه باقی خواهد ماند و در عین حال، فروش وکالتی خودرو نیز متوقف خواهد شد که به این منظور، هماهنگی‌های لازم با قوه قضاییه، دادستانی کل کشور و سازمان ثبت اسناد صورت خواهد پذیرفت.

در عین حال، هر خودروی صفر کیلومتری که در فرآیند فروش تحویل مشتری می‌شود، حداکثر باید ظرف مدت سه ماه برای استفاده از گارانتی به خودروسازان مراجعه نماید؛ در غیر این صورت خودرو مصداق احتکار محسوب شده و برخوردهای قانونی با آن صورت می‌گیرد.
با این تدابیر به نظر می رسد ثبت نام خودر با هدف سرمایه گذاری گزینه مناسبی برای افراد نباشد چرا که در صورت عدم استفاده از خودرو مشمول جرایمی خواهند شد که قانونگذار در نظر می گیرد.

این تصمیمات حالا فعالان بازار خودرو را در موقعیتی تازه قرار داده است . موقعیتی که می تواند به تعادل قیمت ها در بازار کمک کند . گزارش های رسیده نشان می دهد دلالان از اولین ساعات اعلام خبر دست به کار شده اند و کاهش یک تا دو میلیون تومانی قیمت ها با وعده تخفیف پای معامله دلیل این مدعاست.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ارسلان
    0

    خبر درمانيو چرت و پرت چرا مينويسي 20 مليون نفر بدبخت ميخوان به اميد صاحب شدن ماشين ثبت نام كنن بعد اونوقت حالا اينا تو قرعه كشي به 1 در هزار هم كمتر ماشين بدن خواهشا مردمو گمراه نكن

  • لنگرودی
    0

    یعنی مردم ثبت نام کنن ، با شرط ها و شروط ها بعدشم نتونن مال خودشونو در مواقع لزوم بفروشن مگه دارین مفت میدن که همین قیدی گزاشتن !!!؟

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      مفت ندادن پای دلال قطع میشه همین دلال ها خون ملت رو توشیشه کردن اگر کسی برا استفاده می خواد یا باش کارکنه اسم بنویسه نه اونی که داره تا می تونه می خره وچندبرابر بفروشه خون مالت رو شیشه کنن اتفاقا کار الان شون درسته دست شون درد نکنه اجرشون هم با خدا

    • کاربر ناشناس
      0

      اگه لارم دارن چرا بفروشن برا سود بادآورده میگی اتفاقا کار خیلی دذستی می کنن باید ازاین هم سخت ترش کنن دست شون واقعا درد نکنه

    • سعید
      0

      حالا اومدیم یکی ثبت نام کرد تا باهاش کار کنه و خرج زنو بچشو بده و اسمشم درومد و کل مبلغو داد و خرید. تا اینجاش درست. اما بعد ۴ ماه از خرید ماشین خدای نکرده زنش یا بچش یا خودش مادرش حالا هرکی مریض شد و نیاز به پول داشت، اصلا مریضی نه یه خونه خوش قیمت به پستش خورد و خواست ماشینو بفروشه تا خونه دار بشه. وقتی تا ۱ سال نمیتونه ماشینو بفروشه و پولشو نقد کنه برای یه کار بهتر باید چیکار کنه؟ میدونی احتمال داره تو همین یک سال چنتا موقعیت خوب رو از دست بده برای اینکه کلی پولش بلوکه شده در واقع؟ حالا ما خوبشو گفتیم نگفتیم اگه بیمارستان گفت ۳۰ میلیون بریز به حساب این نمیتونه ماشینو بفروشه و پول درمانو جور کنه. مخصوصا تو این وضعیت کرونایی.

  • ناشناس
    0

    اتفاقا مصرف کننده واقعی ثبت نام میکنه خوب کاری کردن

    نظرات شما -
    • داود
      0

      خاک بر سرتون

    • موسوی
      0

      خوبیش اینه که دیگه دلال با اینهمه شرایط ثبت نام نمیکنه وخود رو به نیازمند واقعی میرسه اتفاقا شیویه بدی به نظرنمیرسه

    • کاربر ناشناس
      0

      ضرباالمثل که میگن دزدهاهمیشه یک قدم جلوترازپلیسهاهستن شنیدین بازیک راهی برای انتقال سندش هم پیدامیکنن

  • mohsen
    0

    تو کل دنیا خودرو ساز با کلی خواهش والتماس و کلی شرایط عالی تخفیف های فوق العاده ماشین میفروشه اون وقت ما اینجا باید 4 برابر پولقیمت واقعی ماشین رو بدیم بعدشم قرعه کشی کنن حالا اسممون در بیاد یا نیاد

  • محمد طاها
    0

    کار خوبی هست اگه واقعا دست مصرف کننده برسه بعضی به سود فکر میکنن بعضی به فکر اینکه یه ماشین بخرن بچه هاش را ببرن مسافرت شرمنده زن وبچه ها نشون بله اونهایی ناراحت هست که به فکر جیب خودشان هست نون حرام به خانوده اش ببرن دلال خوب وبد هم داریم دلال خوب فکر کنم خوشحال هست ودلال بد الان ناراحت

  • حبیب
    0

    واقعااگه همچین تصمیمی که گرفته شده عملی بشه وضعیت بازار خودرو بهترمیشه.ولی بنده الان نزدیک سه ساله تیباثبت نام کردم هنوز کسی جوابگوی مانیست اگه واقعا راست میگن ثبت نامیهای قبلی را تحویل بدن لازم نیست اینهمه ولخرجی کن.بابا همش دروغه درووووووغ دروووووغ

  • کیانفر
    0

    این سایت و اخبار تو سایت تان فکر کنم خبرهای و تیتر هاش معمایی و شاعرانه است

  • جوان
    0

    میگن دزدی که ادزدی دزدی کن شاه درزدحالااین بایدبه مسولیتن ایران گفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها