چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

با پایان یافتن ماه مبارک رمضان افراد باید مراقب نحوه تغذیه و ساعت‌های غذا خوردن خود باشند تا چاق نشوند.

چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

با تمام شدن ماه رمضان رژیم غذایی افراد دوباره به حالت سابق خود باز می‌گردد و وعده‌های غذایی از دو وعده سحر و افطار مانند سابق به وعده‌های صبحانه، ناهار و شام تبدیل می‌شود.

با توجه به اینکه پس از ماه رمضان حجم غذای مورد استفاده افراد به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد، از این رو باید مراقب اضافه شدن وزن و افزایش میزان چربی‌ها بود، نکات خاصی در مورد رژیم غذایی پس از پایان یافتن ماه مبارک رمضان وجود دارد که باید فراگرفته و آن‌ها را رعایت کرد.

کنترل وزن بعد از ماه رمضان

راه‌های مختلفی برای کنترل وزن پس از ماه مبارک رمضان وجود دارد، یکی از روش‌های پرطرفدار و رایج در این مورد روزه‌داری متناوب یا "intermittent fasting" است. در این روش شما می‌توانید در یک دوره‌ی کوتاه مدت روزه‌دار باشید و از دریافت کالری بیشتر خودداری کنید. روزه‌داری کوتاه مدت به شما کمک می‌کند که کالری کمتری را دریافت کرده و سطح برخی هورمون‌ها خود را بهینه کنید.

۳ روش برای روزه‌داری متناوب و کوتاه مدت وجود دارد:

_ در روش اول که ۱۶/۸ نام دارد، شما مصرف مواد غذایی را به یک‌بازه‌ی ۸ ساعته محدود کرده و در ۱۶ ساعت دیگر چیزی میل نمی‌کنید، مثلا تمام غذایی که دریافت می‌کنید را در بازه‌ی زمانی بین ساعت ۱۴ تا ۲۲ یا ۱۶ تا ۲۴ میل می‌کنید.

تغذیه مناسب بعد از رمضان

روش بخور نخور بخور!

در روش دوم شما یک یا دو روز از هفته تنها هر ۲۴ ساعت یک وعده‌ی کامل میل می‌کنید، بهتر است این وعده شام باشد.
برای مثال در این روش شما از شام امشب تا شام فردا چیزی (وعده اصلی) میل نمی‌کنید.

روش بعدی که ۵/۲ نام دارد، در هفته پنج روز را با رژیم نرمال و دو روز را تنها با دریافت۵۰۰ تا۶۰۰ کالری مثلا یک سیب، ۱۰۰ گرم نان سنگک و یک لیوان شیر، سر می‌کنید.

روش آخر که ۱۲/۱۲ نام دارد، مانند روش ۱۶/ است ۸ با این تفاوت که شما تنها در یک بازه‌ی زمانی ۱۲ ساعته غذا میل می‌کنید و در یک بازه‌ی ۱۲ ساعته، مثلا ۷ صبح تا ۷ عصر چیزی میل نمی‌کنید.

نکاتی که بعد از ماه رمضان در غذا خوردن باید رعایت کنید

برای آنکه پس از ماه رمضان وزن‌تان افزایش نیابد، بهتر است از همین امروز ورزش هوازی در خانه را شروع کنید. ورزش‌های هوازی روزانه به مدت ۲۰ دقیقه می‌تواند میزان چربی خون را تنظیم کرده و مانع چاق شدن شود.

مصرف مایعات بعد از رمضان

بیشتر مایعات بنوشید

همان‌گونه که می‌دانید ۶۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد. البته سن و جنس در تعیین میزان آب مورد نیاز بدن تاثیرگذار است. آنچنان که میزان آب در بدن افراد مسن کمتر از نوزادان و در زنان کمتر از مردان است.

از آنجا که میزان مصرف آب در ایام روزه‌داری کاهش می‌یابد، یکی از توصیه‌های مورد تأکید پزشکان مصرف مایعات در فاصله زمانی مناسب است تا بدن دچار کم آبی نشود، آب، مهم‌ترین منبعی است که مصرف آن در فصل گرما، توصیه می‌شود.

توصیه‌های غذایی مناسب بعد از عید فطر

ماه مبارک رمضان، کمی برنامه غذایی افرادی که به دنبال چاق شدن یا رژیم گرفتن هستند را به هم می‌ریزد و عده‌ای هم دیگر نمی‌توانند ورزش را ادامه دهند. این افراد باید دقت داشته باشند که از روز بعد از عید فطر باید برنامه‌های غذایی و ورزش منظم را از سر بگیرند، زیرا بدن در این زمان اماده جذب ماده‌های بسیار است و البته اشتها نیز بسیار بالا خواهد رفت.

تغذیه مناسب بعد از رمضان

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که عادت‌های غذایی نباید یکباره تغییر کنند و نباید امکانات در دسترس بودن و مصرف خوراکی‌ها باعث افزایش ریزه‌خوری و بی‌نظمی در غذا خوردن شود.

بهترین حجم غذا در هر وعده نیز به حدی است که پیش از احساس سیری کامل، دست از غذا خوردن بردارید و تنفس به راحتی صورت گیرد.

از افراط در مصرف خوراکی‌های چرب، شیرین و تنقلات پرهیز کرده تا از فشار خون و ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری کنید، برای این منظور توصیه می‌شود که غذا در ۳ وعده اصلی میل شود و به‌جای تمایل به خوردن شیرینی‌جات، از میوه‌ها استفاده شود، نوشیدن مرتب آب و پرهیز از غذا‌های شور نیز توصیه می‌شود.

در وعده‌های غذای اصلی نباید یکباره حجم زیاد غذا دریافت شود، زیرا فعالیت زیادی به معده و سیستم گوارش تحمیل خواهد شد، در کل، غذا خوردن باید با آرامش باشد و لقمه‌ها کاملا جویده شوند.

مصرف خوراکی‌های سالمی از جمله انواع مغزها، سوپ سبزیجات، روغن‌های گیاهی مفید و غلات سبوس‌دار که همواره در ماه رمضان توصیه به مصرف آن‌ها بود، از این پس نیز باید رعایت شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها