با ایروبیک به جنگ زوال عقل بروید

پژوهشگران

با ایروبیک به جنگ زوال عقل بروید

نتایج یک کارآزمایی یک ساله که توسط محققان آمریکایی انجام شده است، نشان داده که ورزش هوازی ایروبیک می‌تواند باعث بهبود حافظه در افراد مسن که دارای اختلال شناختی خفیف هستند، بشود. این یافته‌ها نشان می‌دهد که هرگز برای ورزش کردن دیر نیست زیرا انجام فعالیت‌های هوازی ایروبیک باعث افزایش جریان خون در مناطقی از مغز که با حافظه ارتباط دارند، می‌شود.

"بینو توماس"(Binu Thomas) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما طی این مطالعه نشان داده‌ایم که حتی هنگامی که افراد در معرض از دست دادن حافظه خود هستند نیز می‌توانند با افزودن ورزش به برنامه زندگی خود و انجام ورزش هوازی ایروبیک از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.

طی این مطالعه ما تغییرات طولانی مدت در جریان خون مغزی ناشی از انجام ورزش هوازی ایروبیک در افراد دارای اختلال خفیف شناختی مرتبط با سن را مشاهده کردیم. میانگین سنی هر ۳۰ نفر از شرکت کنندگان ۶۶ سال بود و هیچ کدام از آنها به طور منظم ورزش نمی‌کردند و دارای علائم اختلال حافظه بودند. محققان آنها را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه وظیفه داشتند چندین جلسه ورزش هوازی ایروبیک را در هفته به مدت ۱۲ ماه انجام دهند، در حالی که گروه دیگر می‌بایست جلساتی برای انجام تمارین کششی و تعادلی را برای تقویت اندام فوقانی و تحتانی بدن برای پایین نگه داشتن ضربان قلب انجام می‌دادند. در آغاز و پایان مطالعه، اسکن‌های ام.آر.آی برای مشاهده و اندازه گیری جریان خون مغزی همه شرکت کنندگان گرفته شد.

پس از ۱۲ ماه، محققان در گروه اول که ورزش هوازی ایروبیک انجام می‌دادند متوجه افزایش جریان خون مغزی در قشر کمربندی قدامی(anterior cingulate cortex) و قشر مجاور جلوی مغز نسبت به گروه دوم که تمارین کششی انجام می‌دادند، شدند. آزمایشات همچنین نشان داد که حافظه افراد مبتلا به اختلال مذکور در گروه نخست که ورزش ایروبیک انجام می‌دادند در مقایسه با گروه دوم ۴۷ درصد بهبود یافته است.

محققان اظهار کردند، ارتباط مستقیمی بین بهبود در نمرات آزمون حافظه و افزایش جریان خون به این مناطق مهم مغزی وجود داشت.

توماس در ادامه گفت: جریان خون مغزی بخشی از این معما است و ما همچنان در حال جمع آوری اطلاعات درباره آن هستیم. ما اطلاعات کافی را دیده‌ایم که شروع یک برنامه تناسب اندام می‌تواند مزایای مادام العمر برای مغز و همچنین قلب ما داشته باشد. به نظر می‌رسد ورزش هوازی ایروبیک بیشترین تاثیر را در جلوگیری از ابتلای افراد مسنی که دارای اختلال شناختی خفیف هستند و در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند، دارد.

توماس در انتها گفت: شاید ما روزی بتوانیم دارویی یا روشی را ایجاد کنیم که با خیال راحت جریان خون در این مناطق از مغز را مورد هدف قرار دهد.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Alzheimer's Disease" منتشر شد.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها