توصیه‌های دامپزشکی اصفهان برای جلوگیری از تب کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص هشدارهای شیوع بیماری تب کریمه کنگو با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و فعالیت کنه‌ها، گفت: از یک سال گذشته تاکنون هیچ موردی از بروز این بیماری در استان مشاهده و گزارش نشده است.

توصیه‌های دامپزشکی اصفهان برای جلوگیری از تب کریمه کنگو

شهرام موحدی، با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش دام توسط نوعی کنه بروز می‌کند، اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری آندمیک ایران است و در هنگام تخمگذاری کنه به دیگر کنه‌ها منتقل می‌شود، از این رو هرگز به طور کامل ریشه کن نمی‌شود.

وی ادامه داد: تب کریمه کنگو در دام هیچ علائمی ندارد و بیماری دامی محسوب نمی‌شود، اما در صورت انتقال به انسان خطرساز است و جزء بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: در واقع دام مخزن این بیماری است و در صورت گزش توسط کنه آلوده، ویروس این بیماری به مدت ۷ تا ۱۰ روز در بدن دام بدون بروز هیچ علامتی باقی می‌ماند و پس از این مدت به واسطه سیستم ایمنی بدن دام از بین می‌رود.

موحدی با تاکید بر اینکه دام در طول این مدت، هیچ علامتی از بروز بیماری ندارد، خاطرنشان کرد: اگر دام آلوده در این مدت، توسط کنه دیگری گزیده شود، ویروس به کنه منتقل و چرخه انتقال ادامه می یابد، همچنین اگر دام آلوده در این مدت، به صورت غیرمجاز کشتار شود، ترشحات و خونابه این دام از طریق زخم پوستی یا ملتحمه چشم وارد بدن انسان می‌شود، همچنین ممکن است کنه آلوده به این ویروس انسان را بگزد و بیماری از این طریق منتقل شود.

وی در خصوص علائم این بیماری در استان، گفت: اسهال، استفراغ و در مراحل بعد اسهال و استفراغ خونی و خونریزی های زیر پوستی از علائم این بیماری است که در مرحله بعد به صورت خونریزی های گسترده بروز می کند و در صورت عدم درمان مرگ را به همراه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه کنه عامل بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال فعال می‌شود، خاطرنشان کرد: اداره کل دامپزشکی اصفهان برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو اقدامات پیشگیرانه انجام می‌دهد.

وی افزود: در حوزه دامپزشکی چون بیماری مشترک انسان و دام است یکی از اقدامات سمپاشی محیط و بدن دام برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو است که در سال گذشته میزان ۱۵ میلیون مترمربع سمپاشی در استان اصفهان انجام شد و بیش از ۸۰۲ هزار راس گوسفند و بالغ بر ۱۰۱ هزار راس گاو سمپاشی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: در سال جدید با توجه به اینکه تخصیص اعتبارات کمتر شده، تاکنون حدود ۳۰۰ هزار مترمربع سمپاشی انجام شده است.

موحدی، بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از طریق گوشت را پیش سردسازی لاشه عنوان کرد و گفت: بهترین روش برای پیشگیری که در تمام دنیا استفاده می شود، پیش سرد کردن لاشه است، یعنی لاشه دام در سالنی با برودت ۰ تا ۴ درجه و حدودا ۸۰ تا ۹۰ درصد رطوبت، به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت نگهداری شود.

وی تصریح کرد: در این مدت اسید لاکتیک در گوشت ایجاد می شود و لاشه اسیدی می شود که با این اقدام ویروس تب کریمه کنگو و باکتری تب مالت از بین می رود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اهمیت پیش سردسازی دام پس از ذبح، اظهار کرد: پیش سردسازی لاشه یکی دیگر از اقدامات اداره کل دامپزشکی است که برای جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان انجام می شود. ۲۶ کشتارگاه اصفهان مجهز به سالن پیش سرد هستند و بیش از ۹۹ درصد گوشت های اصفهان پس از عبور از سالن پیش سرد به بازار وارد می شوند.

موحدی تاکید کرد: طی سال گذشته در اصفهان هیچ موردی از تب کریمه کنگو در حوزه انسانی ثبت نشد.

وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی به پیشگیری بیش از درمان اعتقاد دارد، افزود: تشدید سختگیری ها برای استفاده از پیش سرد، برگزاری کلاس های آموزشی چهره به چهره برای روستاییان، چاپ بروشور آموزشی و کلاس های آموزشی برای اتحادیه های دامداران و در نهایت سمپاشی دام از اقداماتی است که در این راستا انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه تامین سم برای همه دامداری‌ها توسط دامپزشکی اصفهان مقدور نیست و سم پاشی تنها برای موارد کانون بیماری و گزارشی انجام می‌شود، تصریح کرد: در این راستا باید دو اقدام انجام شود.

یکی بهسازی اماکن دامی که روستاییان باید انجام دهند و دیگری خرید سم توسط دامداران از مراکز معتبر است.

موحدی، برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری به مردم توصیه کرد: شهروندان برای اطمینان از سالم بودن گوشت تازه خریداری شده، آن را بعد از ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد یخچال مصرف کنند.

به گفته وی، بیماری ویروسی تب کریمه کنگو دارای مشخصه ظاهری در گوشت و دام نیست و تنها راه اطمینان از مصرف گوشت، استفاده آن بعد از ۲۴ ساعت نگهداری در یخچال است.

موحدی همچنین از شهروندان خواست تا فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مراکز، مراتب را با سامانه پاسخگویی سراسری دامپزشکی به شماره ۱۵۱۲ در میان گذارند.

وی با تاکید بر اینکه افراد از مصرف جگر خام پرهیز کنند و پخت گوشت در دمای ۵۶ درجه سانتیگراد به مدت ۳۰ دقیقه توصیه می شود، گفت: این ویروس نسبت به حرارت حساس است و در فریزر نیز مقاوم می شود، از این رو پیش سردسازی در یخچال و پختن گوشت راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید براینکه پاستوریزاسیون شیر، این ویروس را از بین می برد، خاطرنشان کرد: از مصرف شیر خام خودداری شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها