رئیس مرکز بهداشت استان همدان:

همدان از استان‌های کم شیوع تالاسمی در کشور است

رئیس مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه غربالگری تالاسمی در استان همدان انجام می شود، گفت: همدان از استان‌های کم شیوع تالاسمی در کشور است.

همدان از استان‌های کم شیوع تالاسمی در کشور است

منوچهر کرمی، با بیان اینکه تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که به علت اختلال در کارایی گلبول‌های قرمز خون پدید می‌آید، گفت: گلبول‌های قرمز حاوی هموگلوبین هستند که اکسیژن را از ریه‌ها به سایر بافت‌های بدن منتقل می‌کنند اما در بیماری تالاسمی، هموگلوبین به میزان لازم ساخته نمی‌شود در نتیجه اکسیژن کافی به بافت‌های بدن نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه این بیماری تقریباً در همه نژادها دیده می‌شود ولی شیوع آن در اطراف مدیترانه، نواحی استوایی و مناطق نزدیک استوا در آفریقا و آسیا زیادتر است، افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی حدود ۴ تا ۵ درصد از جمعیت کشور ایران ناقل تالاسمی مینور هستند.

کرمی با بیان اینکه شیوع تالاسمی در ایران برحسب منطقه جغرافیایی متفاوت و بالاترین شیوع در کرانه دریای خزر و خلیج فارس است، گفت: استان‌های مازندران، گیلان، هرمزگان، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و اصفهان ۱۰ استان پر شیوع کشور هستند و استان همدان در این طبقه بندی از استان‌های کم شیوع تالاسمی است.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان با تاکید بر اینکه بیماری تالاسمی به واسطه درمان‌های طولانی مدت هزینه‌های زیادی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند، گفت: غربالگری تالاسمی در کشور و استان همدان از سال ۱۳۷۶ آغاز شده و بر اساس دستورالعمل کشوری، تمامی زوجین متقاضی ثبت ازدواج از سوی دفاتر ثبت ازدواج به مراکز ارائه دهنده خدمات ارجاع شده و از نظر ابتلاء به تالاسمی مینور تحت بررسی قرار می‌گیرند.

وی گفت: زوجین ناقل تالاسمی که تصمیم به ازدواج می‌گیرند باید با مشاوره مناسب در مراکز مشاوره ژنتیک استان همدان آزمایشات ژنتیک قبل و هنگام بارداری را انجام داده تا در صورت ابتلای جنین به تالاسمی ماژور نسبت به سقط آن اقدام شود.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها