تولید کیت‌هایی که در ۱۰ دقیقه کرونا را تشخیص می‌دهند

رئیس‌ آزمایشگاه نانوزیستی سنگاپور از توسعه نوعی کیت تشخصی کرونا خبر داد که این کیت دقیق‌تر از تست‌های آنتی‌ژن و آنتی‌بادی است و در مدت زمان 10 دقیقه بیماری را تشخیص می‌دهد، البته هنوز این کیت‌ها تجاری‌سازی نشده‌اند.

تولید کیت‌هایی که در ۱۰ دقیقه کرونا را تشخیص می‌دهند

رئیس‌ آزمایشگاه نانوزیستی سنگاپور از توسعه نوعی کیت تشخصی کرونا خبر داد که این کیت دقیق‌تر از تست‌های آنتی‌ژن و آنتی‌بادی است و در مدت زمان 10 دقیقه بیماری را تشخیص می‌دهد، البته هنوز این کیت‌ها تجاری‌سازی نشده‌اند و نیاز به طی مراحل تایید فنی مقامات بهداشتی است.

پروفسور جکی یینگ برگزیده جایزه مصطفی(ص) سال 2015، در دومین روز از هفتمین نشست برنامه "تبادل تجربیات علم و فناوری" (STEP) که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه ویروس کووید-19 مانند دیگر انواع ویروس‌های کرونا و سارس آسیب‌های جدی ریوی ایجاد می کند، اظهار کرد: این ویروس با ویژگی‌های منحصر به فرد و ساختارهای پروتئینی برای ورود به سلول‌های ریه موجب وارد کردن آسیب‌هایی به آن می‌شود.

یینگ، تست‌های آنتی‌ژن و آنتی‌بادی را رایج‌ترین کیت‌های استفاده شده برای تشخیصی کرونا ویروس دانست و ادامه داد: ولی میزان دقت آنها زیاد نیست و میزان دقت آن بسیار به این امر بستگی دارد که بیمار چگونه به بیماری مبتلا شده باشد. اما تست‌های تکثیر مولکولی، تست دقیق‌تری است؛ چرا که این نوع تست پروتئین‌های مختلف را در نظر می‌گیرد و با استفاده از بزاق انجام می‌شود.

رئیس‌ آزمایشگاه نانوزیستی سنگاپور، با اشاره به اقدامات این موسسه برای تولید کیت‌های تشخیصی کرونا افزود: کیت‌های تکثیر مولکولی که ما جدیدا توسعه دادیم، دقیق‌تر از تست‌های آنتی‌ژن و آنتی‌بادی هستند و سریع‌تر و در مدت زمان 10 دقیقه بیماری را تشخیص می‌دهند ولی هنوز تجاری‌سازی نشده‌اند و نیاز به طی مراحل تایید فنی مقامات بهداشتی برای این امر است.

وی با اشاره به راه‌های دیگر تشخیصی گفت: تست‌های سرولوژیک با استفاده از نمونه خون انجام می‌شوند، اما نکته مهم در این نوع تست‌ها این است که باید ویژگی‌های ویروس در نظر گرفته شود تا از جواب‌های نادرست جلوگیری شود.

پروفسور یینگ تاکید کرد: ما در آزمایشگاه نانو زیستی سنگاپور همچنین با روش "ایزوترمال امپلیفیکیشن" نوع دیگری از تست‌های PRC را توسعه دادیم که از لحاظ دقت و سرعت بالاتر است.

وی با بیان اینکه تشخیص بیماری کرونا موضوع مهمی است و هر کشوری باید بتواند راه‌های تشخیصی را توسعه دهد، یادآور شد: همچنین برای ما مهم است که مردم خود بتوانند با روش PCR با قیمت مناسب و کیفیت خوب تست‌های کرونا را تشخیص دهند.

هفتمین نشست استپ امروز با حضور سخنرانانی از 21 کشور جهان با رعایت قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت مجازی برگزار می‌شود. در این دوره از نشست استپ، کارشناسان بیماری‌های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با اساتیدی از کشورهای سنگاپور، آلمان، فرانسه، آمریکا، مالزی، هند، ژاپن، پاکستان، کانادا، چین، آذربایجان، بنگلادش، اردن، عمان، ایتالیا، اندونزی، ترکیه، عراق، کره جنوبی، قزاقستان و ایران تجربیات خود را در درمان این بیماری به اطلاع یکدیگر می‌رسانند.

تاکنون مراکز مختلفی در جهان اسلام شامل دانشگاه های ایران سه دوره، دانشگاه پوترای مالزی (دوره دوم)، دانشگاه سلطان قابوس عمان (دوره چهارم) و دانشگاه کراچی پاکستان (دوره پنجم) میزبان نشست‌های استپ بوده‌اند.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها