چاپلوسی ترامپ که هیچ دستاوردی ندارد

یک روزنامه آمریکایی مایک پمپئو را چاپلوس ترامپ خطاب کرده ونوشته است که او بدترین وزیر خارجه تاریخ آمریکاست و حتی یک دستاورد در سیاست خارجی ندارد.

چاپلوسی ترامپ که هیچ دستاوردی ندارد

توماس فریدمن در یادداشتی برای روزنامه نیویورک تایمز با عنوان «مایک پمپئو بدترین وزیر امور خارجه است» نوشت:

ماشین ترامپ در تولید سر و صدا در قالب توییتر مطرح شده و فاکس نیوز به آن دامن می زند، اگر می بینید که صدای این ماشین در هفته های اخیر بالا رفته به این دلیل است تا نه تنها توجه افکار عمومی از کشته شدن بیش از ۱۰۰ هزار آمریکایی در بحران کرونا منحرف شود، بلکه تاییدی است بر این مساله که کشور ما در ریاست جمهوری ترامپ، نخستین حمله تروریستی مرگبار به خاک آمریکا را که در خارج برنامه ریزی شده بود، تجربه کرده است.

درست متوجه شده اید، "ویلیام بار" دادستان کل آمریکا و همچنین اف بی آی هفته گذشته اعلام کردند اطلاعلات به دست آمده از تلفن های همراه یک کارآموز نیروی هوایی عربستان سعودی که در ۶ دسامبر ۳ ملوان آمریکایی را کشته و ۸ نفر دیگر را در پایگاه هوایی "پنساکولا" زخمی کرده است، نشان می دهد این اقدامی تروریستی است که طراحی آن در خارج صورت گرفته است.

داده های تلفن همراه «با قاطعیت نشان می دهد» که "محمد سعید الشمرانی" نه تنها پیش از این حمله بلکه قبل از ورود به آمریکا در آگوست ۲۰۱۷، روابطی بسیار چشمگیر با القاعده در شبه جزیره عرب داشته و در حقیقت به ارتش عربستان پیوسته بود تا «یک عملیات ویژه» را اجرا کند.

این که الشمرانی توانست ۳ ملوان آمریکایی را در یک پایگاه نظامی از پای درآورد نشان دهنده ناتوانی گسترده اطلاعاتی آمریکا و عربستان است. چه کسی بیشتر از خلبانان عربستان پیش از ورود به پایگاه نیروی هوایی آمریکا برای آموزش، باید تحت نظر قرار بگیرند؟ دولت ترامپ آشکارا از آن چه که زیرنظرش رخ می دهد، هیچ اطلاعی نداشته است.

انتظار می رود مایک پمپئو در خصوص این شکست اطلاعاتی به صورت خاص نگران باشد. زیرا پس از حمله تروریستی به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲، که به قتل ۴ دیپلمات آمریکایی منجر شد، این پمپئو بود که در آن زمان، که نماینده کنگره بود، هدایت تحقیقات را درباره مسئولیت هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت در این حادثه، رهبری می کرد.

پمپئو پیش از وزارت خارجه، رئیس سازمان سیا در دولت ترامپ بود. اکنون شاهدیم در حالی که پمپئو رئیس سیا بود، نخستین حمله تروریستی به آمریکا که از زمان حوادث ۱۱ سپتامبر رخ داده است، در حال سازماندهی در خارج از آمریکا بود و زمانی رخ داد که او وزیر خارجه آمریکا شد. اکنون این مساله ای است که ارزش تحقیقات دارد.

پمپئو بدترین وزیر خارجه در تاریخ آمریکا است که حتی یک دستاورد دیپلماتیک نداشته است. من از زمانی که پمپئو رئیس سیا بود اطلاع زیادی ندارم، فقط این را می دانم که او زمان زیادی را در کاخ سفید صرف می کرد تا چاپلوسی ترامپ را بکند.

وی همچنین با اشاره به ادعای پمپئو در ۳ می در مصاحبه با "ای بی سی نیوز" گفت چین ویروس کرونا را تولید کرده است. وی آوازه ای بسیار خوب در عرصه حمایت از تئوری توطئه دارد. قطعا می توان تصور کرد که از آزمایشگاهی در ووهان چین، یک ویروس کرونا شاید به صورت تصادفی از خفاشی که تحت مطالعه است، فرار کرده باشد اما بهترین کارشناسان ویروس شناسی، و همچنین سازمان های اطلاعاتی آمریکا می گویند هیچ سندی نیست که نشان دهد این ویروس ساخته دست بشر باشد، ادعایی که پمپئو آن را مطرح کرده است.

مساله دیگری نیز وجود دارد که وزیر خارجه آمریکا تلاش می کند توجه افکار عمومی را از آن منحرف کند. شبکه ای بی سی، در ۱۹ می فاش کرد که او و همسرش - سوزان- با هزینه دولت بیش از ۲۰ میهمانی شام علنی نشده و به دقت طراحی شده در سالن های تاریخی پذیرایی دیپلماتیک در کاخ سفید برپا کردند. مقامات وزارت خارجه که در این ضیافت های شام دخیل بودند، از این مساله ابراز نگرانی کرده اند که پمپئو در این ضیافت ها از منابع فدرال هزینه کرده است تا برای جاه طلبی های سیاسی خود، پایگاه های حمایت گرانه فراهم کند. شایعات گسترده ای وجود دارد مبنی بر آن که پمپئو و همسرش رویاهایشان را درباره کاخ سفید مخفی می کنند.

در شرایطی که رئیس جمهور آمریکا، مجلس سنا که در اختیار جمهوری خواهان است، و شبکه فاکس نیوز همواره آماده اند تا از پمپئو دفاع کنند، وزیر خارجه آمریکا نمی توانست کمتر از این چیزی که هست، نسبت به هیچ یک از این مسایل بی توجه باشد. او فقط لبخند رضایت می زند و جولان می دهد. اما هر آمریکایی باید به این مساله اهمیت بدهد. روحیه و همچنین تاثیرگذاری وزارت خارجه ما - و البته مواضع مان در دنیا- در دوران پمپئو در بدترین حالت قرار دارد.

منبع: خبر آنلاین

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها