جشنواره‌های مهم سینمایی که تسلیم کرونا نشدند

در میان فهرست بلند بالای جشنواره های سینمایی لغو شده و یا به تعویق افتاده امسال به دلیل بحران کرونا، ۱۰ جشنواره مهم سینمایی نیز به هر شکل ممکن دوره سال ۲۰۲۰ خود را طبق برنامه به پیش خواهند برد.

جشنواره‌های مهم سینمایی که تسلیم کرونا نشدند

ویروس کرونا ضربه سختی به سینمای جهان زد و علاوه بر تعطیلی سالن های سینما و توقف تولیدات سینمایی، بسیاری از جشنوارههای سینمایی را نیز در گوشه کنار جهان لغو کرد که مهم ترین آنها کن ۲۰۲۰ بود که سرانجام در ماه مارس از عدم برگزاری هفتاد و سومین دوره خود خبر داد.

با این وجود برخی جشنواره های بزرگ سینمایی به دلیل شرایط خاص تقویم زمانی و میزبان شیوع ویروس کرونا در منطقه برگزاری، توانستند دوره سال ۲۰۲۰ خود را به هر شکل ممکن حفظ کنند و یا به صورت آنلاین و یا فیزیکی طبق برنامه برپا شوند که در زیر به مهم ترین آنها اشاره شده است:

* جشنواره فیلم سیدنی که پیش از این، برگزاری‌اش را در سال ۲۰۲۰ لغو کرده بود، پس از مدتی اعلام کرد برای اولین در تاریخ برگزاری اش به صورت مجازی برگزار خواهد شد. مسئولان شصت و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم سیدنی اعلام کرده اند این رویداد سینمایی به شکلی کوچک‌تر و آنلاین از تاریخ ۱۰ تا ۲۱ جولای (۲۰ تا ۳۱ تیر) برگزار می‌شود و در مجموع میزبان نمایش ۳۳ فیلم بلند در چهار بخش از جمله مستندهای استرالیایی، فیلم‌های کوتاه از چهره‌های نوظهور سینمای استرالیا و همچنین آثاری از کارگردانان زن اروپایی خواهد بود.

* جشنواره فیلم ملبورن نیز همانند جشنواره سیدنی در ابتدا تصمیم بر لغو کلی برنامه امسال داشت اما در نهایت جشنواره مجازی را در همان تاریخ اصلی جایگزین نسخه اصلی جشنواره کرد. جشنواره فیلم ملبورن ۲۰۲۰ شامل ۴۰ برنامه از جمله نمایش فیلم بلند، کوتاه و رویدادهای اجتماعی مجازی است. برنامه کامل فیلم ها روز ۱۴ جولای (۲۴ تیر) اعلام میشود. جشنواره فیلم ملبورن از تاریخ ۶ تا ۲۳ اوت (۱۶ مرداد تا ۲ شهریور) برگزار می شود.

* بیست و ششمین جشنواره سارایوو در کشور بوسنی و هرزگوین امسال طبق برنامه در تابستان برگزار می شود و «میشل آزاناویسوس» کارگردان فرانسوی و برنده جایزه اسکار هم به عنوان رئیس هیات داوران بخش رقابتی جشنواره انتخاب شده است. این رویداد سینمایی از تاریخ ۱۴ تا ۲۱ اوت (۲۴ تا ۳۱ مرداد) برگزار می‌شود.

* گرچه برگزاری دوسالانه معماری ونیز به سال آینده موکول شد اما جشنواره فیلم ونیز به عنوان قدیمی ترین و البته مهم ترین جشنواره های سینمایی جهان پس از گمانه زنی های فراوان تصمیم به برگزاری به شکل معمول سال های گذشته گرفت. هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز قرار است از تاریخ ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۲ تا ۲۲ شهریور) برگزار شود و امسال «کیت بلانچت» بازیگر برنده اسکار به عنوان رئیس هیئت‌داوران بخش رقابتی انتخاب شده است. جشنواره ونیز میزان نمایش برخی آثار جشنواره کن امسال نیز خواهد بود که با برچسب "کن ۲۰۲۰" به روی پرده می روند.

* جشنواره مهم فیلم تلوراید آمریکا هم امسال چهل و هفتمین دوره خود را از ۳ تا ۷ سپتامبر (۱۳ تا ۱۷ شهریور) با افزایش یک روزه مدت زمان برگزاری نسبت به سالهای گذشته برگزار میکند. امسال از فرش قرمز و عکاسی های متداول در جشنواره تلوراید به سبب رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی خبری نیست.

* چهل و پنجمین جشنواره فیلم تورنتو کانادا نیز در برنامه زمانی گذشته برپا خواهد شد اما برگزارکنندگان این رویداد سینمایی در پیامی اعلام کرده اند هنوز درباره نحوه برگزاری جشنواره در ماه سپتامبر به نتیجه نهایی نرسیده اند و هم اکنون هر دو نسخه مجازی و فیریکی را در نظر دارند. این جشنواره طبق برنامه از ۱۰ تا ۲۰ سپتامبر (۲۰ تا ۳۰ شهریور) برپا خواهد شد.

* پنجاه و هشتمین جشنواره فیلم نیویورک که تنها میزبان نمایش فیلمهایی با مدت زمان ۴۰ دقیقه و کمتر است هم اکنون در مرحله پذیرس آثار قرار دارد و انتظار می رود طبق برنامه از ۲۵ سپتامبر تا اول اکتبر (۴ تا ۱۰ مهر) برگزار خواهد شد.

* شصت و چهارمین جشنواره فیلم لندن نیز قرار است از ۷ تا ۱۸ اکتبر (۱۶ تا ۲۷ مهر) از سوی موسسه فیلم بریتانیا برگزار شود. این رویداد سینمایی سال گذشته میزبان اولین نمایش فیلم های اسکاری «مرد ایرلندی» و «جوجو ربیت» بود.

* مسئولان برگزاری جشنواره فیلم توکیو هم اعلام کردند با امید به بهبود شرایط تا زمان آغاز این رویداد سینمایی، سامانه ارسال آثار سینمایی برای شرکت در جشنواره امسال را فعال کردند و امیدوارند این جشنواره ۱۰ روزه را ۳۱ اکتبر تا ۹ نوامبر (۱۰ تا ۱۹ آبان) در ژاپن برگزار کنند.

* بیست و یکمین جشنواره فیلم مومبای از معتبرترین جشنواره های سینمایی قاره آسیا امسال از ۵ تا ۱۲ نوامبر (۱۵ تا ۲۲ آبان) برگزار می شود وهنور برنامه فیلم های آن اعلام نشده است.

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها