یک مقام سازمان نقشه برداری کشور در آستانه روز جهانی هیدروگرافی اعلام کرد:

انتشار بین‌المللی چهار چارت دریایی جدید از آب‌های خلیج فارس و دریای خزر

یک مقام سازمان نقشه برداری کشور با اعلام انتشار بین‌المللی چارت‌های ناوبری جدید در آستانه روز جهانی هیدروگرافی، از امکان استفاده دریانوردان از چارت‌های جدید به منظور ناوبری ایمن در آب‌های کشور خبر داد.

انتشار بین‌المللی چهار چارت دریایی جدید از آب‌های خلیج فارس و دریای خزر
چهار چارت ناوبری دریایی جدید از آب‌های خلیج فارس و دریای خزر شامل چارت‌های دسترسی بندر عامری، بندر محمد عامری، بندر تبن و چارت ساحلی رامسر تا نوشهر، منتشر شد که بدین ترتیب تعداد چارت‌های بین‌المللی منتشر شده از سوی این سازمان به 58 عدد رسید.

علی سلطانپور مدیر آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه‌برداری کشور با اعلام انتشار جهانی چارت‌های ناوبری جدید در آستانه روز جهانی هیدروگرافی از امکان استفاده دریانوردان از چارت‌های جدید به منظور ناوبری ایمن در آب‌های کشور خبر داد و افزود: «انتشار بین‌المللی چارت‌های دریایی از سال 1394 آغاز شده و تاکنون 54 چارت ناوبری دریایی از تولیدات سازمان نقشه‌برداری کشور پس از اخذ تاییدیه‌های لازم به صورت بین‌المللی منتشر شده‌اند. با انتشار چارت‌های جدید، این تعداد به 58 چارت دریایی رسید. چارت‌های منتشر شده شامل 44 چارت از آب‌های خلیج فارس، 3 چارت از دریای عمان و 11 چارت از دریای خزر است. با انتشار چارت‌های داخلی، چارت‌های قدیمی تهیه شده توسط کشورهای بیگانه (انگلیس و روسیه) حذف شده و با توجه به به‌روز بودن چارت‌های جمهوری اسلامی ایران، ایمنی دریانوردی در آب‌های داخلی و تحت حاکمیت کشور تامین می‌شود».

وی با بیان اینکه مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه‌برداری کشور با بیش از سه دهه تجربه در زمینه هیدروگرافی، تهیه چارت‌های دریایی از آب‌های جنوب و شمال کشور را برعهده دارد و حاصل آن تولید صدها چارت دریایی در مقیاس‌ها و باندهای کاربری مختلف است، افزود: «اطلاعات هیدروگرافی از آب‌های کشور که توسط تجهیزات هیدروگرافی و با استفاده از شناورهای سازمان نقشه‌برداری کشور جمع‌آوری می‌شود، پس از پردازش‌های نهایی و پیاده‌سازی اطلاعات ساحلی و کمک ناوبری به تولید چارت دریایی می‌انجامد. شناورها به منظور حفظ ایمنی دریانوردی و بر اساس قوانین بین‌المللی ملزم به استفاده از چارت‌های دریایی به روز می‌باشند. چارت‌های دریایی امروزه در فرمت الکترونیک (ENC) تهیه و عرضه می‌شوند که از الزامات دریانوردی هستند».

مدیر آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه‌برداری کشور همچنین افزود: «هماهنگی‌های لازم به منظور اولویت‌بندی و انتشار چارت‌های دریایی توسط کمیته ملی هیدروگرافی انجام شده و چارت‌های ناوبری دریایی پس از قرار گرفتن در اولویت‌های این کمیته و از طریق آن منتشر می‌شودند. چارت‌های ناوبری دریایی به منظور امکان انتشار در سطح بین‌الملل باید با توجه به آخرین استانداردهای سازمان جهانی هیدروگرافی تهیه و به روز شده باشند و قبل از انتشار، توسط مراجع زیر نظر سازمان جهانی هیدروگرافی (IHO) تحت کنترل‌ قرار گرفته و پس از اطمینان از صحت آنها، اجازه انتشار می‌یابند. چارت‌های جدید الانتشار که در باندهای کاربری دسترسی و ساحلی تهیه شده‌اند در سال 1398 به‌روز رسانی شد و در سال 1399 پس از انجام کنترل و تصحیحات لازم، اجازه انتشار یافته و منتشر شدند».

انتشار بین‌المللی چهار چارت دریایی جدید از آب‌های خلیج فارس و دریای خزر
چارت ناوبری رامسر تا نوشهر


انتشار بین‌المللی چهار چارت دریایی جدید از آب‌های خلیج فارس و دریای خزر
چارت ناوبری بندر محمد عامری

انتشار بین‌المللی چهار چارت دریایی جدید از آب‌های خلیج فارس و دریای خزر
چارت ناوبری عامری

منبع: روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها