افزایش نسبت واردات به صادرات در بحبوبه درآمدهای پایین نفتی / دولت کسری ۱/۸ میلیارد دلاری را چطور جبران می‌کند؟

برخی تخمین‌ها نشان می‌دهد با توجه به آمارهای واردات و صادرات و درآمدهای نفتی ایران در سال جاری، کار دولت در تهیه منابع مالی لازم، بسیار دشوار خواهد بود.

افزایش نسبت واردات به صادرات در بحبوبه درآمدهای پایین نفتی / دولت کسری ۱/۸ میلیارد دلاری را چطور جبران می‌کند؟

به گزارش خبر فوری ، جدیدترین آمار گمرک در زمینه تجارت خارجی حاکی از آن است که در دو ماه ابتدای سال، چهار میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات و همچنین پنج میلیارد و 41 میلیون دلار واردات انجام شده است ( اینجا بخوانید ).

حال اگر واردات و صادرات را از هم کم کنیم، حدود 741,000,000 دلار پول بیشتری می‌شود که بابت واردات صرف شده است و چون آمار فوق مربوط به دو ماه ابتدای سال 99 است، در نتیجه در کل سال اگر با همین روند مواجه باشیم می‌توان به عدد تخمینی 4,446,000,000 دلار به‌عنوان اضافه هزینه واردات نسبت به صادرات رسید.

همچنین چون آمار صادرات فوق مربوط به کالاهای غیرنفتی است، بایستی از منبع دیگری (مشخصا صادرات نفتی) بتوانیم این حدود 4.5 میلیارد دلار را تهیه کنیم.

از طرف دیگر بر اساس خبری که اسفند سال قبل در ایرنا منتشر شد، بودجه سال 99، ایران امسال 45 هزار و 498 میلیارد تومان درآمد از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی خواهد داشت.

اگر دلار را به نرخ امروز یعنی حدود 17,000 تومان در نظر بگیریم، درآمد ایران امسال 2,676,352,941 دلار خواهد شد.

اگر این حدود 2.7 دلار درآمد نفتی ایران را با حدود 4.5 میلیارد دلار اضافه هزینه واردات نسبت به صادرات مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که 1.8 میلیارد دلار بایستی دولت فراهم کند تا بتواند پول کالاهایی را که تا کنون وارد می‌کرده را هزینه کند. به عبارت دیگر، این 1.8 میلیارد دلار را یا از راه مالیات‌ها یا فروش شرکت‌های دولتی یا هر نوع روش اقتصادی دیگر باید تهیه کند که البته برای دولتی که کل درآمد صادرات نفت و گازش کمتر از 3 میلیارد دلار است، کاری بسیار مشکل خواهد بود.

این تخمین‌های غیرتخصصی اگرچه نمی‌توانند پیچیدگی‌های دنیای اقتصاد در داخل و متغییرهای فراوان خارجی را در نظر بگیرند اما چشم‌اندازی از مشکلات واقعی دولت در سال جاری را پیش روی قرار می‌دهند.

چشم‌اندازی که معاون برنامه و بودجه روحانی در جلسه اخیر مجلس به آن اشاره کرد و از منتقدانش خواست تا در جلسه‌ای غیرعلنی، به واقعیت‌های سخت اقتصاد کشور گوش فرادهند!

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • طاها
    0

    این دولت از همون سال ۹۲ با چالش سر کار اومد و بزرگترین اشتباه ممکلت ما بود...تفکر لیبرالی دولت ملت را فلج کرد

  • احمدرضا حسنی
    0

    وقتی حقوق یه شهروند محترم به اسم کارگر ۱۷۰۰ تصویب می‌شود نتیجه اش فاجعه ای بزرگ تر هست هیچ تعادلی نیست

  • نگین
    0

    این غرور کاذب و چهل سال دشمنی با امریکا را باید کنار گذاشت و دست از دامان روسیه و چین جنایتکار و انگلیس مکار برداشت و مملکت را نجات داد و گرنه هر روز در باتلاق بیشتری فرو می رویم خیلی زود دیر می شود طلاهایی که چندین تن از ونزوئلا وارد شده با قیمت پایین تری به بازار عرضه کنند که این هم موقتیست و جوابگو نیست جیب مردم هم خالیست بیشتر از این نمی شود دست در ان کرد دشمنی را باید کنار گذاشت و جام زهر دیگری که خودشان ساختند سر کشید هیچ راهی نیست

  • شهرام
    0

    یکم از پولای حسن نصرالله و حشدااشعبی و حوثی ها و اسد قاتل و سایر تروریست های منطقه کم کنن و خرج مملکت خودمون کنن . یکسال نمیتونن این کار رو بکنن؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها