درباره خواص درمانی میوه‌های تابستانی چه می‌دانید؟

یک متخصص طب سنتی درباره برخی خواص درمانی و مضرات میوه‌های تابستانی توضیحاتی را ارائه کرد.

درباره خواص درمانی میوه‌های تابستانی چه می‌دانید؟

محمد رضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی درباره فواید میوه‌های تابستانی اظهار کرد: با آغاز فصل بهار میوه‌های و سبزیجات مخصوص این فصل مانند: زردآلو، گوجه سبز، خیار و گیلاس کم کم در باغ‌ها و مزارع خود نمایی می‌کنند و اغلب میوه‌های این فصل دارای مزاج سرد و خشک هستند.

او افزود: میوه‌هایی مانند و خربزه که در اواخر فصل بهار و ابتدای تابستان وارد بازار می‌شوند پر آب بوده و دارای مزاج سرد و‌ تر هستند.

حاجی حیدری با بیان اینکه یکی از معیار‌های تشخیص مزاج میوه‌ها طعم آن‌ها است، تأکید کرد: میوه‌های دارای طعم ترش و گس مانند چغاله بادام و گوجه سبز دارای مزاج سرد بوده و میوه‌های دارای طعم شیرین مانند توت سفید و زرد آلو رسیده دارای مزاج معتدل هستند. اما به طور کلی اغلب میوه‌های سر درختی فصل بهار دارای مزاج سرد تا معتدل هستند، در حالی که اغلب میوه‌های فصل تابستان مانند هندوانه، خیار و کدو دارای مزاج سرد و ‌تر و یا مانند خربزه، گرمک و طالبی معتدل و ‌تر است.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف توت سفید

حاجی حیدری درباره فواید توت سفید گفت: توت سفید شیرین یکی از میوه‌های ارزشمند و خوشمزه فصل بهار است که برای همه مزاج‌ها و سنین مناسب بوده و به علت دارا بودن آهن گیاهی و فیبر، خاصیت آنتی اکسیدان بالایی دارد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

او اظهار کرد: مزاج توت سفید شیرین گرم و ‌تر بوده و تا حدودی چاق کننده و اشتها آور ملین طبع است. همچنین توت سفید تعدیل کننده حرارت بدن و صفرا بوده و برای پاکسازی بدن و تقویت آن مفید خواهد بود. مصرف این میوه برای آکنه و جوش‌های صورت توصیه می‌شود که بهترین زمان استفاده از آن صبح ناشتا و با معده خالی است.

درباره خواص و مضرات میوه‌های تابستانی چه می‌دانید؟

خربزه میوه‌ای مؤثر برای درمان سنگ کلیه

این متخصص طب سنتی درباره فواید خربزه اظهار کرد: خربزه و گرمک از میوه‌های آبدار فصل تابستان به شمار می‌روند که برای رفع عطش، تشنگی و کاهش حرارت بدن مفید هستند. بهترین نوع خربزه نوع شیرین و لطیف آن بوده که دارای مزاج معتدل و‌ تر است و برای بی خوابی و خشکی پوست مفید واقع می‌شود. همچنین این میوه خاصیت چاق کنندگی، شیر افزایی در دوران شیر دهی دارد و به خروج سنگ کلیه کمک می‌کند.

حاجی حیدری ادامه داد: بهترین زمان مصرف خربزه بین دو وعده غذایی بوده و زیاده روی در مصرف آن باعث ضعف معده، سیستم گوارش و سردرد می‌شود و خوردن آن بلافاصله بعد از غذا موجب فساد هضم و نفخ معده خواهد شد. خربزه گرگابی یکی از انواع خربزه‌های شیرین بسیار لطیف و زود هضم است که در شهری به همین نام در استان اصفهان کشت می‌شود.

درباره خواص و مضرات میوه‌های تابستانی چه می‌دانید؟

تأثیر زردآلو بر رفع بودی بد دهان

این متخصص طب سنتی با اشاره به فواید درمانی زردآلو اظهار کرد: را به عنوان یکی از میوه‌های شیرین و آبدار فصل بهار که دارای مزاج گرم و‌ تر است می‌توان نام برد. این میوه حاوی مقدار زیادی آهن و فیبر بوده و بهترین زمان مصرف آن وقتی است که رسیده، شیرین، ترد و دارای هسته شیرین باشد.

حاجی حیدری در پایان یادآوری کرد: زردآلو ملین طبع و خوش بو کننده دهان بوده و برای گرم مزاجان مناسب‌تر است. مصرف خشک کرده آن به صورت خیسانده در آب برای رفع عطش، ورم معده و یبوست مفید خواهد بود. همچنین مصرف زیاد آن برای افرادی که ضعف معده دارند توصیه نمی‌شود و ممکن است باعث ایجاد نفخ و آروغ ترش شود.

درباره خواص و مضرات میوه‌های تابستانی چه می‌دانید؟

گفتنی است؛ متخصصان تغذیه و طب سنتی توصیه می‌کنند که در مصرف هر نوع ماده غذایی، خوراکی و میوه باید حد تناسب را رعایت کرد، اگر با استفاده از مواد مغذی می‌توانیم برخی از بیماری‌ها را درمان کنیم باید بدانیم که مصرف بیش از حد آن‌ها نه تنها فایده‌ای در بهبود بیماری‌ها نخواهد داشت، بلکه ممکن است باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    دست بردل زادمان نگزارید بگزاریدبمیریم کوپول

  • کاربر ناشناس
    0

    دست بردل زادمان نگزارید بگزاریدبمیریم کوپول

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها