مجلس، روی بورس!

محمد مولوی-کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

مجلس، روی بورس!

بخش زیادی از آرامش یا التهاب بازار سرمایه می‌تواند تنها به یک مصاحبه یا خبر درست یا نادرست، کوتاه یا بلند ختم شود.

التهاب بازار به دلیل گسترش کرونا از یک‌سو و سخنان مختلف مسئولان درمورد اهمیت حضور سهام دستگاه‌های دولتی در بورس از سویی دیگر، باعث تغییر زاویه نگاه بسیاری از مردم در حیطه درآمدزایی و جهت‌دهی به نسبت سرمایه‌های سرگردان شد.

البته نباید از نقش سهام عدالت، صندوق دولت، سهام تامین اجتماعی، رفع مشکلات پدیده شاندیز، خبرهای کاهش نرخ بهره بانکی، تورم و... غافل شد؛ چرا که همگی توانستند با قدرت، میلیون‌ها کد بورسی را در مدت کوتاهی وارد بازار سرمایه کنند!

درست است که در مواقع بسیاری درگیر «موقعیت حساس کنونی» بودیم اما اینبار مسئله معیشت و اقتصاد مردم بیشتر در معرض تصمیم‌گیری مسئولان قرار گرفته است.

کار تاآنجایی حساس هست که کلامی از سوی یکی از مدیران مطرح بتواند به کلی عده‌ای را متضرر یا سودمند کند! آری! اینجا بازار سرمایه است و بخش زیادی از آرامش یا التهاب آن می‌تواند تنها به یک مصاحبه یا خبر درست یا نادرست، کوتاه یا بلند ختم شود...

بهارستانِ تازه‌نفس

مجلس، جایی که حالا نمایندگان تازه‌نفس به خود دیده و جامعه انقلابی کشور به خصوص اینک بیش از پیش به آن توجه دارند. در دوره‌ای که با سال جهش تولید مواجه شده و همچنین بخش زیادی از مباحث مردم از اقشار مختلف در شبکه‌های اجتماعی مربوط به سرمایه‌گذاری و خرید و فروش در بورس است، هر تصمیم یا کلامی درباره بازار سرمایه، نگاه چندین میلیون ایرانی را به سمت خود می‌‌چرخاند.

شاید بهتر است بگوییم یک سمت تاثیرگذاری هرتصمیم اقتصادی و یا حتی سیاسی در مجلس کنونی، روی بورس است!

مهم اما مغفول مانده...

اکنون با پررنگ شدن نقش بورس در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و نیز استراتژی حرکت از بانک محوری به سمت بازار محوری مواجه هستیم.
در چنین شرایطی شاید مهمتر از نگرانی برخی مسئولان و سیاسیون از موضوع رشد بسیار سریع شاخص طی دوماه اخیر و حبابی که برای برخی از سهم‌ها قائل هستند، توجه به زیرساخت‌های مغفول مانده است. البته تلاش‌های بسیاری در حوزه مخابراتی و فنی برای پاسخگویی مناسب به مردم در سیستم‌های معاملاتی صورت گرفته اما با حجم فعلیِ حضور مخاطبان در بورس، ناچیز محسوب می‌شود. همچنین نظارت برروی شرکت‌های حاضر در بورس کشور، ظرفیت‌سازی متناسب با استقبال مردم، پاسخگو کردن کارگزاری‌ها و متولیان امر و فرهنگ‌سازی گسترده برای اجتناب عمومی از رفتار هیجانی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، امری بسیار ضروری است.

اهمیت توجه به «معیشت طبقه ضعیف» که همواره مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است، اینبار در نامه ایشان به «مجلسِ نو» بیش از پیش حساسیت تصمیم‌گیری نمایندگان مردم را درباب اقتصاد، نشان می‌دهد و امید است تا حسابی که انقلابیون جامعه برای مجلس فعلی در ذهن خود بازکردند، سود‌ده باشد.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها