عنوان بی‌کیفیتی گندم قزوین صحت ندارد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه بر اساس نتایج آزمایشگاهی میزان گلوتن گندم قزوین از متوسط کشوری بالاتر است، اعلام کرد: گندم استان قزوین جزو گندم‌های بی‌کیفیت نیست.

عنوان بی‌کیفیتی گندم قزوین صحت ندارد

تورج بنیادی، اظهار کرد: هیچ‌یک از سخنان اتحادیه نانوایان مبنی بر پایین بودن کیفیت گندم را تأیید نمی‌کنم. در سراسر کشور گندم تولید می‌شود افرادی که ادعا می‌کنند گندم استان کیفیت ندارد باید مستندات خود را ارائه دهند.

وی با اعلام اینکه در استان برای کاشت گندم از بذرهای با کیفیت، گواهی‌شده و مورد تأیید استفاده می‌کنیم، ادامه داد: در سطح استان چهار شرکت تولیدکننده بذر فعالت دارند که بیش از ۶۰ درصد بذر استان توسط این شرکت‌ها تأمین می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: بذرها زیرنظر وزارت جهاد و موسسه تحقیقات تولید می‌شود و دراختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، کشاورزان از این بذرها استقبال می‌کنند و این امر نیاز به ترویج و کلاس‌های آموزشی دارد تا کشاورزان به سمت بذرهای اصلاح‌شده بیایند و این روی کیفیت گندم اثرگذار خواهد بود.

وی اشاره کرد: اگر در مزرعه‌ای با آفت و علف‌های هرز مقابله نشود قطعاً کیفیت گندم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت ولی سازمان جهاد کشاورزی تلاش دارد تا اطلاع‌رسانی و نظارت دقیق انجام شود. بیش‌ترین حساسیت را روی سِن گندم داریم چراکه بیشترین تأثیر را روی کیفیت گندم دارد و جزو آفات همگانی است که با اجبار و اصرار سازمان جهاد کشاورزی اکیپ‌هایی در سطح شهرستان‌ها تشکیل می‌شوند و گاهاً جهاد کشاورزی وارد میدان شده و مبارزه می‌کند.

بنیادی با تأکید بر اینکه باید بر اساس نتایج آزمایشگاهی و استانداردها سخن بگوییم، عنوان کرد: ازنظر تقسیم‌بندی بذرها، ارقام تیپ بهاره در مناطق گرمسیر و سردسیر متفاوت است، در استان قزوین ارقام تیپ سردسیر کشت و خرداد برداشت می‌شود و از لحاظ تیپ رشدی، نوع و کیفیت رقم با هم فرق دارند.

وی در خصوص سخن اتحادیه نانوایان مبنی بر پایین بودن گلوتن موجود در گندم‌ها تصریح کرد: من اطلاع آزمایشگاهی ندارم اگر عده‌ای در خصوص بی‌کیفیت بودن گندم قزوین سخن می‌گویند باید سخنان خود را به‌صورت مستند بیان کنند، هرساله نمونه‌ها را به آزمایشگاه ارسال کرده و بر اساس آخرین استانداردها ارزیابی شوند و گندم استان قزوین جزو گندم‌های بی‌کیفیت نیست؛ بدون عدد و ارقام نمی‌توان از خوب و یا بد بودن کیفیت سخن گفت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اعلام کرد: بر اساس نتایج آزمایشگاهی گلوتن متوسط کشور ۲۵.۸ و گلوتن مطلوب در استان ۲۶.۴ است و میزان آن از متوسط کشوری بالاتر است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها