اختلاف در کاخ سفید برای سرکوب ناآرامی‌ها؛ دعوت به آرامش یا برخورد شدید

چگونگی برخورد ترامپ با دو مساله همه‌گیری ویروس کرونا و آشوب‌های سراسری در آمریکا بر سر قتل یک شهروند سیاهپوست به دست پلیس سفیدپوست، موقعیت او را در انتخابات ریاست جمهوری آبان‌ماه امسال با مخاطره مواجه ساخته است.

اختلاف در کاخ سفید برای سرکوب ناآرامی‌ها؛ دعوت به آرامش یا برخورد شدید

به گزارش روز دوشنبه تارنمای شبکه سی‌ان‌ان، شکاف عمیقی بین مشاوران ارشد دونالد ترامپ برای چگونگی مقابله با ناآرامی‌های سراسری در آمریکا که در پی قتل «جرج فلوید» شهروند سیاهپوست وارد ششمین روز خود شد، بوجود آمده است.

این شهروند سیاهپوست آمریکایی ششم خردادماه در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به دست یک افسر سفیدپوست به نام «درک شووین» کشته شد. افسر پلیس سه روز بعد در نهم خردادماه اندک زمانی پس از بازداشت با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد. او از سوی دادستان ناحیه «هنپین - Hennepin» مینه‌سوتا، به قتل «درجه سه» متهم شد.
قتل این شهروند سیاهپوست آمریکایی موجب خشم و اعتراض‌های سراسری در آمریکا شد که تاکنون در ۲۵ شهر آمریکا از جمله واشنگتن پایتخت ایالات متحده ممنوعیت آمدوشد برقرار و در برخی از ایالت‌های آمریکا نیز نیروهای گارد ملی برای کنترل اوضاع اعزام شده‌اند.

این شبکه در ادامه گزارش داد: برخی از مشاوران ترامپ از او خواسته‌اند به طور رسمی از مردم خواهان برقراری آرامش شود؛ اما دیگر مشاورانش، اعمال فشار بیشتر را خواستار بوده و به ترامپ گفته‌اند که یا آشوب‌ها را محکوم و با غارت‌ها به شدت برخورد کند و یا با خطر ریزش رای‌دهندگان در انتخابات ماه نوامبر(آبان‌ماه) روبرو شود.

براساس این گزارش، ترامپ درحال حاضر ملقمه‌ای از این دو را به کار بسته است؛ در برخی از نشست‌های خبری خواستار برقراری آرامش می‌شود و از سویی دیگر در توئیت‌ها، تهدید به اعمال قدرت علیه معترضان و آشوب‌گران می‌کند، به‌گونه‌ای که در یک مورد نوشته بود «وقتی غارت آغاز می‌شود، تیراندازی (به سوی غارتگران) نیز شروع می‌شود».

همچنین برخی از مشاوران ارشد ترامپ مانند «بروک رولینز» (Brooke Rollins) انعکاس دهنده خواسته «جرد کوشنر» داماد ترامپ مبنی بر برخورد شدید با آشوب‌ها شد.

براساس گزارش سی‌ان‌ان، در حالی که برخی از مشاوران ارشد ترامپ مانند کوشنر خواستار مقاومت در برابر آشوب‌های سراسری در آمریکاست، هشدارهایی را از برخی از مشاورانش می‌شنود که اگر اعتراض‌ها در پی قتل شهروند سیاهپوست را محکوم نکند، ممکن است پیروزی در انتخابات ماه نوامبر را از دست بدهد؛ جمعی از رای‌دهندگانی که او اکنون از دست داده، آرا زنان آمریکایی است که در حومه شهرها زندگی می‌کنند.
یک منبع آگاه به این موضوع در کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفت: در حالی که مشاوران رئیس جمهوری بر سر اینکه چگونه او باید با این اوضاع مقابله کند، با یکدیگر به بحث و جدل می‌پردازند، ترامپ میان نرمش و یا برخورد شدید در حال موازنه کردن است.

شبکه فاکس نیوز نیز دیروز(یکشنبه) خواستار خطاب قرار دادن ملت آمریکا از سوی دونالد ترامپ شد و دراین رابطه گفت: معتقدیم که اکنون زمان آن است تا رئیس جمهوری آمریکا از محل دفتر خود ملت را خطاب قرار دهد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها