در رقابت بین سس‌های سالاد، برنده کدام است؟

آیا تفاوت بین سس‌ها از نظر مواد تشکیل‌دهنده آن قدر زیاد است که بتوانیم یکی از آن‌ها را به عنوان گزینه سالم‌تر انتخاب کنیم؟

در رقابت بین سس‌های سالاد، برنده کدام است؟

چند سالی است که رقیبان سس مایونز در قفسه‌های فروشگاهی سر و کله‌شان پیدا شده و دیگر شما برای خوردن سالاد با گزینه‌های متعددی روبه رو هستید؛ اما آیا واقعا تفاوت بین سس‌ها از نظر مواد تشکیل‌دهنده آن قدر زیاد است که بتوانیم یکی از آن‌ها را به عنوان گزینه سالم‌تر انتخاب کنیم؟

سس مایونز
این روزها کارخانه‌های مواد غذایی سس مایونز را در انواع و طعم‌های مختلفی عرضه می‌کنند. همین موضوع نیز باعث گیجی برخی مصرف‌کنندگان می‌شود. اما در واقعیت همه‌ این سس‌های مایونز از نظر ترکیب مواد اصلی مشابه هم هستند. به صورت کلی مایونز از ترکیب سه ماده اصلی درست می‌شود؛ روغن مایع، تخم مرغ (گاهی فقط زرده آن) و سرکه. بقیه مواد تشکیل‌دهنده برای تعدیل طعم و بهبود بافت این سس است. در مایونزهای معمول بین 40 تا 70 درصد وزن سس را روغن تشکیل می‌دهد. در انواع کم‌چرب‌تر این میزان می‌تواند تا حدود 20 درصد نیز پایین بیاید. هر کارخانه‌ای بسته به فرمول خود عمل می کند و بر این اساس محصولات تحت عناوین مشابه به فروش می رسند.

چند نکته
همان طور که اشاره شد میزان چربی در مایونزهای کم‌چرب می‌تواند تا حدود 20 درصد وزن محصول باشد. اما این محصولات کم‌چرب لزوما خیلی هم کم‌کالری نیستند چرا که به صورت معمول میزان قند محصولات کم‌چرب از نوع معمولی کمی بیشتر است. پس اگر به دنبال نوع کم‌چرب می‌روید نگاهی هم به میزان قند آن بیندازید و بعد انتخاب کنید.
یکی از انواع مایونز، نوع تند آن یا چیلی است. این گزینه گاهی انتخاب بهتری است، چرا که افراد به واسطه طعم تند آن میزان کمتری مصرف می‌کنند. البته می‌توان کمی از سس تند را به ماست اضافه و به این شکل سس را به گزینه سالم‌تری تبدیل کرد.پایه سس سالاد فرانسوی، سس مایونز است و بر این اساس از نظر ویژگی‌های تغذیه‌ای تفاوت زیادی با مایونز ندارد.

سس ماست
اگر می‌خواهید از محصولاتی استفاده کنید که دارای چربی کمتری باشد، شاید ساده‌ترین راه برای تشخیص، نگاه به مواد تشکیل‌دهنده است. اگر اولین ماده ماست آورده شده است و بعد از آن روغن مایع آمده، می‌توانید تا حدی اطمینان کسب کنید که محصول
مد نظر کم‌چرب‌تر از مایونز است .

سس ارده
پایه اصلی این سس، ارده (کنجد آسیاب‌شده) است و تخم مرغ ندارد. با توجه به این‌که در اغلب محصولات این گروه روغن مایع اضافه نمی‌شود، میزان روغن آن به نسبت پایین و بین 23 تا 34 درصد است. البته توجه داشته باشید که میزان نمک در این سس کمی بالاست. اگر 100 گرم از این سس را هم مصرف کنید (معادل حدود هفت قاشق غذاخوری)، تازه حدود 11 درصد نیاز روزانه خود به این مواد را تامین کرده‌اید. پس روی این محصول به ویژه از نوع صنعتی آن به عنوان چاشنی و طعم‌دهنده حساب کنید و نه بیشتر.

بنزوات سدیم یار همیشگی سس‌ها
بنزوات سدیم یکی از مواد نگه دارنده‌ای است که شما می‌توانید روی تمامی سس‌ها نام آن را مشاهده کنید.
بنزوات سدیم از جمله موادی است که محل مناقشه زیادی است. اغلب متخصصان بر این باورند که استفاده مستمر از محصولاتی دارای این ترکیب، می‌تواند عوارضی برای بدن ما داشته باشد. چرا که ترکیب آن با برخی مواد دیگر می‌تواند به تولید بنزن منجر شود. بنزن یکی از عوامل ایجاد سلول‌های سرطانی در بدن است.ساخت سس ارده در خانه یکی از گزینه‌های آسان است. این سس اگر در خانه تهیه شود هم می‌تواند از نظر میزان چربی مناسب باشد، هم می‌توان میزان نمک آن را کنترل کرد و هم در عین حال از مواد نگه دارنده در آن خبری نیست.

منبع: خراسان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها