عملکرد مسئولان ایران و آمریکا در مواجهه با اعتراضات مردمی زیر ذره‌بین توئیتری‌ها

به دنبال کشته‌شدن یک شهروند سیاه پوست آمریکا، اعتراضات در آمریکا چند روزی است در این کشور به اوج خود رسیده است. این حادثه باعث واکنش کاربران مختلف سیاسی در فضای مجازی شده است.

عملکرد مسئولان ایران و آمریکا در مواجهه با اعتراضات مردمی زیر ذره‌بین توئیتری‌ها

به دنبال کشته‌شدن یک شهروند سیاه پوست آمریکا، اعتراضات در آمریکا چند روزی است در این کشور به اوج خود رسیده است. این حادثه باعث واکنش کاربران مختلف سیاسی در فضای مجازی شده که اغلب آن‌ها از مسئولان ایران به خاطر بی‌توجهی به مسائل داخل کشور انتقاد کرده‎اند.

بررسی‌ها بر روی توئیت‌های با حداقل ۵۰۰ لایک از میان۳۱هزار و ۸۳۸ توئیت که در روزهای ۱۰ و ۱۱ خرداد منتشر شده، نشان می‌دهد که انتقاد از مسئولان کشور ایران و آمریکا دو مضمون اصلی است که با کلیدواژه‌های آمریکا، مینیاپولیس، جورج فلوید و مینسوتا منتشر شده است.

نتایج داده‌کاوی

با وجود آنکه اعتراضات در آمریکا به صورت گسترده رخ داده و عملکرد دولت مردان این کشور در مواجهه با این اعتراضات مثبت نبوده است، اما برخی از کاربران از مسئولان کشور خودمان انتقاد کرده‌اند که چرا با اعتراضات در آمریکا بیشتر از اعتراضات مردم ایران توجه می‌کنند. این توئیت‌ها ۴۱ درصد لایک‌های توئیت‌های بررسی شده را به خود اختصاص داده است. این کاربران معتقدند مسئولان کشور اقدامی برای آسیه پناهی و یل اعتراضات مردم انجام نداده‌اند اما حالا از کشته‌شدگان آمریکایی سخن می‌گویند. کاربری در این راستا نوشته است:

کاش #آسیه_پناهی مثل #جورج_فلوید سیاهپوست آمریکایی بود.

از سوی دیگر اما انتقادات زیادی نیز به از مسئولان کشور آمریکا شده است. توئیت‌هایی با این مضمون، ۲۸ درصد از لایک‌ها را به خود اختصاص داده است. کاربرانی که این توئیت‌ها را لایک کرده‌اند از اقدام آمریکا برای کشتن یک شهروند سیاه پوست آمریکایی انتقاد کرده‌اند. کاربری در این رابطه توئیتی را منتشر کرده است:

کشوری که ساختار سیاسی،قضایی و اقتصادی ظالمانۀ آن صدها سال است در سراسر جهان جنگ و کودتا و فقر و تبعیض وشکنجه و برادرکشی و فساد اخلاقی را پمپاژ می‌کند و در داخل نژادپرستی و گرسنگی و تحقیر و «خفه‌کردن با زانو» را، اگر نامش شیطان بزرگ نیست پس چیست؟ آمریکا #منبع_شر است.

عملکرد مسئولان ایران و آمریکا در مواجهه با اعتراضات مردمی زیر ذره‌بین توئیتری‌ها

در ۹ درصد از لایک‌ها از مردم به خاطر سوگواری برای شهروند کشته شده در آمریکا انتقاد شده است. این کاربران معتقدند که این دسته از مردم برای آسیه پناهی و دیگر اتفاقات در ایران سوگواری نکرده‌اند. کاربری در این راستا نوشته است:

جنگلهای ایران داره میسوزه! چون کوآلا و کانگورو نداره اینقدر بی تفاوتن مردم؟ فضای توییتر شده جوک برای زیر دریایی و تحلیل دعوای ترامپ و توییتر و ریتوییت آتش سوزی مینیاپولیس. واقعا سخته از کشور خودتون حرف بزنین؟! سخته یک طوفان توییتری و مطالبه برای امداد از حکومت به راه بندازین؟

در ۴ درصد از لایک‌های توئیت‌های مورد بررسی نیز به انتقاد از صدا وسیما به خاطر پوشش اخبار برای جورج فلوید و نادیده گرفتن آسیه پناهی انتقاد شده است.کاربری در این رابطه توئیتی را منتشر کرده است:

میگن از دیشب که تظاهرات در امریکا شکل گرفته ۹۰ درصد سرچ های مردم "راه های مهاجرت به ایران" بوده (صداوسیما به زودی)

۳ درصد لایک‌ها مربوط به مطالب طنز درباره اعتراضات درآمریکاست. کاربری در این راستا نوشته است:

حالا سمند رو میشه یه جوری هضم کرد،اما اون پراید وانت وسط شلوغی‌های مینیاپولیس چیکار میکنه؟

۲درصد لایک‌ها به حمایت از مردم آمریکا به خاطر اعتراض در این کشور اختصاص دارد. سید نظام‌الدین موسوی نماینده مجلس در این رابطه توئیتی را منتشر کرده است:

به مردم شجاع و رنج کشیده میناپولیس آمریکا: ما از ابتدای دوره مجلس با شما ایستاده ایم و همچنان با شما خواهیم ایستاد. ما اعتراضات شما را از نزدیک دنبال میکنیم. شجاعت شما الهام بخش است.

۲درصد کاربران از اخبار مبنی بر اعترضات در آمریکا استقبال کرده‌اند. کاربری در این راستا نوشته است:

پس از سه روز تظاهرات و ناآرامی مامور پلیس شهر مینیاپولیس که مرد سیاه پوست را با گذاشتن زانویش روی گردن کشت، بازداشت شد.

۲درصد لایک‌ها نیزمربوط به حمایت از کشور آمریکاست.

داده‌کاوی توئیت‌های پرلایک منتشر شده راجع به اعتراضات در آمریکا نشان می‌دهد که بیشتر کاربران منتقد برخورد دوگانه‌ای که با اعتراضات در ایران و آمریکا می‌شود هستند و خواهان آزادی رسانه‌ها و تجمعات در کشور هستند. در کنار این مطالب، انتقادات از برخورد با معترضین و رفتار مسئولان آمریکایی در مواجهه با اعتراضات نیز انتقاداتی شده است.

منبع: ایرنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • .
    0

    دیگ به دیگ میگه روت سیاه.

  • یک دوست
    0

    خدمت عزیزان خبرگزاری خبر فوری، با سلام. ای کاش در مقایسه رفتار مقامات ایران و آمریکا نسبت به اعتراضات حداقل در کنار این گزارش اندک گزارشات خودتان در مورد اعتراضات در آمریکا را هم بررسی می کردید. اینکه در کشور نسبت به قتل آسیه پناهی رسیدگی نشد کاملا درست است و شکی در آن نیست. اما سئوال اینجاست که شما به عنوان خبرگزاری کاملا به دستور ویژه رئیس جمهور در خصوص قتل رومینا اشرفی و همچنین مأموریت ویژه معاون حقوقی رئیس جمهور در اجرای منشور حقوق شهروندی و آئین نامه صیانت از حقوق زنان و دختران پرداختید در عین حالیکه مسأله آسیه پناهی هم در کرمانشاه رخداده بود!!! اما هیچ ورود جدی نداشتید که این نشان‌دهنده رفتار غیر حرفه ای رسانه ای شما خبرگزاری های همراه دولت هست. (ادامه دارد)

  • یک دوست
    0

    ادامه از قبل ۲ درست در زمانی که در آمریکا نسبت به قتل یک شهروند سیاه پوست به دست پلیس سفید پوست اعتراضاتی شده و خودتان هم به ابعاد آن و خفقان ۱۰۰ ساله در آمریکا اشاره دارید. اما به یکباره در جمهوری اسلامی ایران مسأله وضعیت اغتشاشات سال گذشته و میزان تلفات آنها مورد مطالبه از سوی جریان همراه شما یعنی اصلاح طلبان قرار می گیرد تا جای که سخنگوی وزارت کشور در صورت عدم ارائه اسناد کافی از سوی علی مطهری (به دلیل ارائه اخبار غلط) اقدام قضایی علیه ایشان را در دستور کار قرار داده است!!! سئوال اینجاست که چه قرابتی در همزمان سازی پرداختن به این دو موضوع در حال حاضر وجود دارد؟؟؟ در حالیکه این مطالبه می توانست در سال گذشته انجام شود!!! سئوال دوم در این بخش آن است که چرا نماینده گان خواهان استیضاح وزیر کشور صرفاً با استماع سخنان وزیر کشور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امضاء خود را پس گرفتند در حالیکه خود رئیس‌جمهور با گفتن جمله «من هم جمعه مطلع شدم»نقش افتضاح دولت در شکل‌گیری حادثه را برملا کرد و روند اجرای طرح کاملا وزارت کشور را زیر سئوال برد!!؟؟!!؟؟(ادامه دارد)

  • یک دوست
    0

    ادامه از قبل ۳ قطعا با طرح چنین مسأله از سوی جریان متبوع شما، در آینده نزدیک شاهد همزمان سازی اتفاقات دیگری خواهیم بود. چرا که نقش پلیس بد همواره باید از سوی جریان متبوع شما در داخل کشور پیگیری شود. همانگونه در که جریان حرکت نفت کش های ایرانی به سمت ونزوئلا، تلاش کردید این اقدام انتحاری را به برجام نسبت دهید(موضوعی که هیچ ارتباطی با برجام در آن پیدا نیست ولی جریان متبوع شما تلاش دارد آن را دستاوردی برای خود سازد) پس سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، سیل سیستان و بلوچستان، شیوع ویروس کرونا، بازگشایی حرم مطهر رضوی در ایام کرونایی موضوعاتی خواهند بود که در آینده نزدیک مستمسکی برای انحراف افکار عمومی از موضوعات اصلی به فرعی از سوی جریان اصلاحات با اهداف انحرافی خواهند بود که در دستور کار قرار خواهد گرفت. لذا درست در این ایام شاهد تحرک این جریان علیه نهادهای داخلی و تطهیر آمریکا هستیم.(ادامه دارد)

  • یک دوست
    0

    ادامه از قبل ۴ نکته مهم که در گزارش شما آمده است. ماهیت آشوبگران است. در هر آشوبی در هر کشوری قطعا عده ای بیگناه کشته خواهند شد. اما تفاوت اینجاست که در اغتشاشات آبان سال گذشته جریان نفاق، سلطنت طلبان، سعودی ها، مقامات اسرائیلی ها و آمریکایی نه تنها از ماهیت آشوبگران حمایت کردند، بلکه در در رسانه های خود طریقه حمله به مراکز امنیتی، انتظامی، مذهبی و ... را به آشوبگران آموزش دادند!!! قطعا شما به عنوان رسانه یادتان هست که در شیراز مرکز درمانی بیماران کلیوی به طور کامل به آتش‌کشیده شد!!!در همان شهر نگهبان یه مرکز علمی از ساختمان چهار طبقه به پائین پرتاب شد!!! در اصفهان مرکز تولیدی پوشاک که درآمد آن متعلق به خانواده بیماران خاص بود در آتش سوخت!!! بد نیست به این آمار توجه کنید:۴۹۷ مرکز دولتی تخریب گردید، ۴۲۲ خودروی مردم به آتش کشیده شد، ۲۳۰ خودروی دولتی یا بخش عمومی خسارت کلی و جزیی دید و ۵۶۹ وسایل نقلیه عمومی آسیب جدی و جزیی دید، ۹۹۱ شعبه بانک به طور کلی یا جزیی آتش گرفت، ۵۳ مقر نیروی انتظامی، نظامی و بسیج مورد حمله به منظور دستیابی آشوبگران به سلاح قرار گرفت و ۱۲۳ جایگاه سوخت تخریب گردیده و آتش گرفتند. این نتیجه اقدامات آشوبگران بود درحالیکه مطالبه مردم به دو نرخی شدن بنزین بود که به حق هم بود، اما آیا این اقدامات تخریبی جای توجیه دارد؟؟؟ آیا مسئولان باید نسبت به اقدامات آشوبگرایانه تساهل و تسامح می کردند؟؟؟ با در نظر داشتن اقدامات اتفاق افتاده تشابه رفتار مسئولان ایرانی و آمریکایی در مواجه با متعرضان چگونه بوده است؟؟؟ (ادامه دارد)

    نظرات شما -
    • رضا خوزستان
      0

      شما که اینقدر دقیق آمار خسارات را ذکر کردید لطف کنید تعداد کشته شده ها را هم بگویید.

    • یا کریم بابا
      0

      متاسفانه تمام بلوا ها را عده ای از قبل آموزش دیده برای منحرف کردن ذهن مردم و جهان انجام دادن و میدن

  • حقگو
    0

    بااین اعتراضات گسترده کسی کشته نشده درکشوری که اسلحه آزاده ولی درکشورما به گفته خودشان ۲۳۴کشته شدن کدام کشوردمکراسی هست

  • کامران
    0

    غرب پرست ها شروع کردند به فرافکنی

  • ایرانی
    0

    اعتراضات در تمام کشورها مردمی وبه حق بوده ولی درکشورخودمان همیشه اغتشاشگرواشوبگرهستنددرامریکابخاطرکشته شدن یک سیاهپوست پلیس مربوطه دستگیرمیشه مردم به خیابانها میایندولی درکشورمااین همه جوانان را براحتی میکشندکسی حق اعتراض نداردباموشک هواپیما و کشتی خودمان رامیزنندومردم رامیکشندوافتخارمیکنندکه موشک ساختندشهدای جنگ تحمیلی شهدای وطن وشهدای سوریه و عراق شهدای مدافع حرم ولی شهدای هواپیما و کشتی راچه مینامندشهدای که اگر همان دشمنان قسم خورده مااعلام نکنندمسولین مابه گناهشان وخطایشان اعتراف نمی کنند

  • مسعود
    0

    خودتحقیری ما ایرانی ها تمام شدنی نیست.

  • مری
    0

    دعوانداره هردوشون مردموبه گلوله بستند. هردوشون گشتند. هردوشون مردم ناراضی اعتراض گردند.. یه بچه هم فکرکنه متوجه میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها