یک کارشناس آمریکایی در مصاحبه با خبر فوری:

شاید ترامپ انتخابات را ببازد/ تنها راه نجات آمریکا انقلاب است/ لینکلن می‌خواست سیاه پوستان را به آفریقا برگرداند

من بارها گفته ام که تنها راه حل، انقلاب غیر خشونت آمیز برای تغییر و تحول است. هیچ چیز دیگری غیر از این نمی‌تواند به کار آمده و اوضاع را تغییر دهد.

شاید ترامپ انتخابات را ببازد/ تنها راه نجات آمریکا انقلاب است/ لینکلن می‌خواست سیاه پوستان را به آفریقا برگرداند

حسین نیازبخش - به گزارش خبر فوری ، اوضاع در آمریکا بعد از قتل ناراحت کننده جورج فلوید به هم ریخته است. معترضین هر روز به خیابان ریخته و حتی تا پشت کاخ سفید هم رسیده اند. پلیس با شدت با آنها برخورد کرده و خیابان‌های نیویورک، واشنگتن و مناطق مینسوتا شاهد یک جنگ داخلی تمام عیار است.

نتایج قتل جورج فلوید سیاه پوست به دست یک پلیس سفید پوست خارج از تصور بوده است. اما به راستی ریشه این اتفاقات در چیست و این حوادث چه نتایجی خواهند داشت؟ بد نیست در این باره نظر کارشناسان خارجی را نیز بدانیم. در این رابطه، خبرنگار بخش بین الملل خبر فوری، مصاحبه ای اختصاصی با استفان لندمن (Stephen Lendman) داشته است.

استفان لندمن، تحلیلگر و نظریه پرداز سیاسی مشهور آمریکایی است که تا کنون مقالات و کتب بسیاری در رابطه با مسائل سیاسی آمریکا و جهان نگاشته است. لندمن فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد آمریکا است و از این دانشگاه درجه لیسانس اخذ کرده است. او همچنین در رشته MBA در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرده و درجه MBA را اخذ کرده است. او از سال 2005، به نوشتن در مسائل بین‌المللی پرداخت. ****

خبر فوری: برخی از کارشناسان فکر می‌کنند که این موج جدید نژادپرستی در آمریکا ناشی از ریاست جمهوری دونالد ترامپ و عقاید عجیب و نژادپرستانه وی است. آنها می‌گویند گرچه نژاد پرستی تاریخی طولانی در آمریکا و غرب دارد اما نسخه جدید آن که بسیار خشن و خونین شده، توسط ترامپ شدت گرفته است. آیا شما با این نظر موافقید؟ ترامپ چقدر روی داستان جورج فلوید و حوادث بعد از آن تأثیر گذاشته است؟

استفان لندمن: نژادپرستی از زمان استعمار آمریكا در فرهنگ این کشور وجود داشته و جا افتاده است. در حقیقت این مشکل نه امروز و دیروز بلکه حدودا صدها سال پیش در آمریکا ریشه دوانده است. در زمان استعمار، آفریقایی‌های سیاه پوست ربوده شده و به آمریکا اعزام شدند و تا اواسط قرن نوزدهم به بردگی گرفته شدند.

برخی گمان دارند که آبراهام لینکلن آنها را آزاد کرده، اما این غلط است. لینکلن سیاهان را به عنوان شهروند آمریکا قبول نداشت. او می‌خواست آنها را به آفریقا برگردانند تا آمریکا را سفید نگه دارد.

با این حال، وضعیت نژادپرستی امروزه از بسیاری جهات متفاوت شده است. برده داری دیروز شکل جدیدی به خود گرفته است. سیستم برده داری تبدیل به سیستم مالکیت جدید شده است. زندان‌های جمعی و گروهی بیش از هر گروه دیگری سیاه پوستان را تحت تاثیر قرار داده و می‌دهد.

خبر فوری: شخص ترامپ در این سیستم چه نقشی داشته است؟

استفان لندمن: او یک تاجر نژادپرست بود که اکنون تبدیل به یک سیاستمدار نژادپرست شده است. اظهارات خصمانه وی در پی قتل فلوید وضعیت بد آمریکا را بدتر کرد. اظهارات او باعث شد تقریباً یک هفته اعتراضات بی سابقه ایالات متحده را فرابگیرد. اعتراضاتی که فراتر از قتل فلوید توسط پلیس مینیاپولیس بود. در جریان این اعتراضات چند نفر کشته شدند که هیچ یک پلیس نبودند. در واقع، از میان نیروهای پلیس فقط یک نفر تعلیق شد.

آمریکا ملتی{کشور} است که نابرابری و بی عدالتی در آن نهادینه شده است. سیاه پوستان، لاتین زبان‌ها، بومی‌‎های آمریکایی(سرخ پوستان)، مهاجران و مسلمانان بیش از همه از این وضعیت ناعادلانه آسیب دیده و می‌بینند.

خبر فوری: راه حل شما برای این سیستم به اصطلاح ناعادلانه چیست؟

استفان لندمن: من بارها گفته ام که تنها راه حل، انقلاب غیر خشونت آمیز برای تغییر و تحول است. هیچ چیز دیگری غیر از این نمی‌تواند به کار آمده و اوضاع را تغییر دهد. رأی دادن در ایالات متحده اتلاف وقت است؛ تلاشی بیهوده است که هیچ ثمره ای نخواهد داشت.

نژادپرستی در ایالات متحده و غرب یک مشکل اساسی است. رفتار دولت آمریکا با بومیان آمریکا(سرخ پوست ها) به مراتب بدتر از سیاه پوستان است

خبر فوری: آیا اعتراضات در ایالات مختلف آمریکا که هر لحظه در حال بیشتر شدن است، می‌تواند منجر به استعفای ترامپ شود؟ آیا تراژدی جورج فلوید می‌تواند بر انتخابات سال 2020 تأثیر گذاشته و منجر به شکست ترامپ شود؟ اصولا اعتراضات جدید چقدر جدی است؟ آیا دولت می‌تواند اعتراضات و تظاهرات را کنترل کند یا جنبش جدید قادر به تغییر برخی از جنبه‌های سیستم حکومتی و اجتماعی ایالات متحده خواهد بود؟

استفان لندمن: بسیار بعید است که اعتراضات اخیر بر انتخابات ریاست جمهوری تأثیر بگذارد. بحران اساسی و مهم کنونی وضعیت ننگین اقتصادی است. بیشتر اوقات، مردم بر اساس وضعیت جیبشان رای می‌دهند. آنها از بیکاری گسترده رنج می برند. رژیم ترامپ و کنگره هم هیچ کاری نمی‌کنند تا افراد را به سمت شغل و درآمد برگردانده یا مزایایی برای کمک به آنها در هنگام بیکاری فراهم نمایند. این موضوع می‌تواند ترامپ را در ماه نوامبر شکست دهد.

اعتراضات تنها در صورت تداوم طولانی مدت برای مقامات و سیستم حکومتی آمریکا بسیار جدی خواهد بود. اگر این تظاهرات در روزها و هفته های آینده از بین بروند، بعید است جز ثبت در حاشیه تاریخ تغییر دیگری را منجر شود.

خبر فوری: ما به عنوان افرادی که خارج از آمریکا حضور دارند دقیقا نمی دانیم که نژادپرستی در ایالات متحده چقدر عمیق است. برخی تحلیلگران معتقدند هنوز هم نژادپرستی جدی ترین مشکل اجتماعی ایالات متحده است. آیا شما با این گزاره موافقید؟

استفان لندمن: نژادپرستی در ایالات متحده و غرب یک مشکل اساسی است. در آمریکا این نقص بیشتر از همه سیاه پوستان و بومیان آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که رفتار دولت آمریکا با بومیان آمریکا(سرخ پوست ها) به مراتب بدتر از سیاه پوستان است. دولت ایالات متحده تقریبا هیچ اهمیتی به آن‌ها نمی‌دهد و هیچ کسی هم توجهی به ظلمی که به آنها می‌رود نمی‌کند.

با این حال، رفتار سفید پوست‌ها با سیاه پوستان هم بسیار بد است. یک فرماندار پیشین مینسوتا داستان جالب و تلخی را از یک روشنفکر بسیار تحصیل کرده سیاه پوست نقل کرده است. این استاد{سیاه پوست} گفته بود که همیشه قبل از قرار گرفتن در اتومبیلش، گواهینامه رانندگی و کارت خودرو خود را روی صندلی مسافر كنار راننده قرار می‌داده تا وقتی پلیس او را نگه می‌دارد مجبور نباشد در داشبورد خودرو را باز کند؛ چرا که پلیس همواره به سیاهان مشکوک است و وقتی آنها در داشبور را باز می‌کنند فکر می‌کند می‌خواهند سلاح بردارند و به همین علت ممکن است به آنها و خودرویشان شلیک کنند.

این فقط یک نمونه از رفتار بد با سیاهپوستان در آمریکا است. این رفتار همیشگی در آمریکا است چه یک جمهوری خواه در کاخ سفید نشسته باشد و چه یک دموکراتیک که من آنها را غیر دموکراتیک می‌نامم رئیس جمهور آمریکا باشد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • نادر
    0

    این کارشناس آمریکایی رو از کجا پیدا کردید؟؟!! این جا کارشناس آمریکایی خوبه دیگه؟؟؟!! الان دیگه هر بی‌سوادی می‌دونه انقلاب راه حل هیچی نیست.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      مردم خودمونودریابید

  • ش. معلم.
    0

    ایشان دوست پروفسور مولانا می باشند. همفکر گرامی معجزه قرن وان دقیقه. One minute

  • .
    0

    این ۴۰ سال میگید امریکا داره نابود میشه.مثل کیهان که گفت وال استریت فرو ریخت و از این قبیل حرف های بچگانه و یا انتفاضه های اول دوم بیستم و .‌...‌.واقعا اینها کارشناس هستند یا گل مال.در سایر کشورهای جهان تبعیض از امریکا بیشتر است مثل همین قانون اساسی ایران که تبعیض نژادی و دینی از سر و رویش می بارد

  • ناشناس
    0

    این کارشناسای کیلویی و اجاره ای فقط مختص خبر فوری و فارس و چند تا دیگه ان.تو آمریکا اصلا اینا رو جزو آدم حساب نمیکنن.رزومش چک کنی کلا یه سایت برا خودش زده که توش از مقالاتش گفته،جالبه که این کارشناس مثلا معروف آمریکایی چند تا سخنرانی هم تو تهران داشته.دیگه تا تهش خودتون برید...

  • کوروش
    0

    آمریکا داره داغون میشه بعضیها ...هنوزم دارن به آمریکا می بالن

    نظرات شما -
    • علی
      0

      آمریکا هیچیش نمیشه همه چیزشم خوبه ما بفکر خودمون باشیم فقط اونا واسه یه نفر کشته اینکار رو کردن ما هم بی تفاوت هر کی هر غلطی میکنه هر بلایی سرمون میاره مثل بز فقط نگاه میکنیم

  • رسولی
    0

    کاش یک راه حل هم برای ایران ارائه میکردن

  • بنده خدا
    0

    ترامپ برای پیروزی در انتخابات نیاز به نو آوری دارد آن هم اثبات اینکه دستور نمیگیرد، متفاوت میبیند، متفاوت حکومت میکند،: باید کشوری که( عربستان سعودی)پنج هزار نیروی انتحاری آموزش دیده و به اندازه بیش از نیاز پنج کشور مستقل دنیا سلاح و تجهیزات و پول را به داعشی ها داد را تنبیه و گوش مالی بدهد، کشوریکه شهروندانش در80% عملیاتهای تروریستی دنیادخیل هستند از 11سپتامبرو.. وحمایت ازظهور و بروز حکومتهای همچون داعش وطالبان و وگروهای همسو درآفریقا و در آینده نچندان دور در آمریکا دخیل هستند را تنبیه کند

  • شهرام
    0

    به کوری چشم تروریست ها ، ترامپ حتما رای میاره و هر اتفاقی در آمریکا بیفته به نفع ترامپه . چون روزنامه ها دیروز آمریکا نوشتن ایالت های آشوب زده ایالت های هستن که فرماندارشون دموکرات هست و عمدا جلو آشوبگران رو نمیگیرن ولی بازم معلوم شد و بازم شکست می‌خورند و بازم ترامپ رییس دنیا میشه و بازم ظریف مجبوره نرمش قهرمانانه کنه بره خدمت ترامپ و کفشش رو واکس بزنه .

  • ناشناس
    0

    فقط میخوام اینو بگم الان تو آمریکا یک سیاه پوست کشته شد کل مردم آمریکا ریختن بیرون و اعتراض کردند. همه با هم متحد هستند. بعد اینجا زدند ۱۷۰ نفر رو تو هواپیما کشتند و از اون طرف زدن ناوچه ارتش رو ۱۸ نفر هم اونجا ولی هیچکس صداش در نیومد. ما اتحاد نداریم.

  • ح
    0

    بعضی ها چشمو گوششونو بستن اگه هرجای دنیا ی اتفاقی بیفته ب ایران نسبت میدن تروریست اونیه ک مقام رسمی ی کشورو ترور میکنه یا جلوی دارو رو میگیره تو شرایط سخت کرونایی یا اون فرد مورد علاقه این دوستمونه ک ملت ایرانو تروریست میدونه همون احمقی ک گفت Iran is a terrorist nation یا اون تجاوزکنندگان ب اموال مردمو شجاع توصیف کرد اگه ب چنین شخصی علاقه دارید کار واکس زدنو براش انجام بدیدن اگرچ ح ف بدو خارج از ادبه

  • sia
    0

    اینه که امریکا ابرقدرت دنیا شده ، واسه کشته شدن یک نفر بدست پلیس این همه سرو صدا کردن ، درسته مرده زنده نمیشه اما بقیه حساب کار دستشون میاد. تا حالا از خودمون پرسیدیم چرا آمریکا مارو تحریم کرده ، چرا ما نمیتونیم آمریکارو تحریم کنیم ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟