مصرف بیش از حد قند و مضرات آن

قند به خودی خود چیز بدی نیست. قند برای بدن انسان بسیار حیاتی است، و منبع عملکردهای مهم مانند منبع انرژی مغز و ستون فقرات DNA بدن است. ولی مصرف بیش از اندازه قند موجب بروز مشکلاتی می شود.

مصرف بیش از حد قند و مضرات آن

قند هم بصورت طبیعی در غذاها و همین طور در غذاهای فرآوری شده وجود دارد. قند به خودی خود چیز بدی نیست. قند برای بدن انسان بسیار حیاتی است، و منبع عملکردهای مهم مانند منبع انرژی مغز و ستون فقرات DNA بدن است. ولی مصرف بیش از اندازه قند موجب بروز مشکلاتی می شود.

در اینجا مهمترین دلایل عدم مصرف زیاد قند ذکر شده است:

مدیریت وزن را دشوار می کند

مصرف زیاد قند با افزایش وزن و چاقی مرتبط است. مصرف برخی از انواع قند (به ویژه فروکتوز که در بیشتر غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های قندی وجود دارد) می تواند گرسنگی را افزایش دهد. در تحقیقات دیگر نشان داده شده است که قند بیش از حد در ایجاد گرسنگی و هورمونهای مهم سیگنال اشتها اختلال ایجاد می کند در حالی که یک نوع چربی بدن به نام چربی احشایی را که در اعماق شکم قرار دارد، ایجاد می کند.

کمبودهای مغذی

اگر بیشتر رژیم غذایی شما شامل قندهای اضافه شده باشد، فضای کمی برای میان وعده های مغذی وجود خواهد داشت.

افزایش خطر دیابت

پیوند قند با دیابت به همان اندازه مشخص است که ارتباط آن با چاقی. دیابت، به ویژه دیابت نوع ۲، وقتی بدن به انسولین پاسخ نمی دهد، که قند خون را از بین می برد و آن را به سلول های بدن منتقل می کند، ایجاد می شود ، اما اگر پانکراس به اندازه کافی هورمون تولید نکند، می تواند اتفاق بیفتد. در صورت عدم درمان، این میزان قند خون به صورت مزمن بالا می رود و منجر به عوارضی مانند آسیب عصبی و بیماری های قلبی عروقی می شود.

آسیب به دندان ها

قند باعث ایجاد حفره ها می شود که همچنین به پوسیدگی دندان نیز معروف است. حفره ها وقتی اتفاق می افتد که باکتری های روی پلاک از قندهایی که روی دندان های شما باقی می مانند تغذیه می کنند. تخمیر قند اسیدهایی را که در مینای دندان شما می خورند آزاد می کند. پلاک دندان چسبنده است، باکتری ها و اسیدها را نزدیک دندان نگه می دارد و باعث ایجاد سوراخ در مینای دندان می شود.

افزایش خطر افسردگی

مصرف قند اضافه منجر به افزایش احتمال افسردگی می شود.

مشکلات قلبی

بیماری های قلبی و سکته مغزی دو عارضه جدی هستند که به قند بیش از حد مرتبط هستند. رژیم های غذایی با قند بالا با شواهد علمی به عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی، که شامل چاقی، التهاب و فشار خون بالا است، مرتبط هستند.

تسریع کاهش شناختی

کاهش شناختی یکی دیگر از عوارض غالباً نادیده گرفته شده از مصرف قند است. مصرف بیش از حد قند، به ویژه از طریق نوشیدنی های شیرین کننده قندی خطر زوال عقل را افزایش می دهد. تحقیقات همچنین نشان داد که تغییرات مغز می تواند سالها قبل از بروز علائم بالینی کاهش شناختی آغاز شود - یک مطالعه نشان داد که تغییرات رژیم غذایی در زندگی اولیه بزرگسالان می تواند به شخص در محافظت از مغز با افزایش سن کمک کند.

بروز مشکلات پوستی

خوردن زیاد قند بیش از هر منبع غذایی دیگر می تواند خطر ابتلا به آکنه و سایر مشکلات پوستی را افزایش دهد. یک تحقیق نشان داد که یک رژیم غذایی با قند خون بالا می تواند عاملی برای رشد آکنه باشد.

مطالعات جمعیت نشان می دهد که آکنه در جوامع غربی مانند ایالات متحده شیوع بیشتری دارد، جایی که رژیم های غذایی پر چرب، با قند بالا و غذاهای فراوری شده دارای چربی زیاد هستند. در حالی که مطالعات دیگری برای تأیید رابطه قند با رژیم و آکنه مورد نیاز است.

منبع: شفقنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها