همه چیز درباره زندگی نامزد رسمی دموکراتها در انتخابات 2020

رقیب ترامپ، مدافع برجام / بایدن: با افتخار، یک صهیونیست هستم!

جوزف رابینت بایدن جونیور، نام کامل جو بایدن، معاون باراک اوباما در دوران ریاست جمهوری اوست که در آبان امسال رسما رقیب دموکرات دونالد ترامپ خواهد بود.

رقیب ترامپ، مدافع برجام / بایدن: با افتخار، یک صهیونیست هستم!

بایدن که امروز با کسب حدنصاب لازم، رسما نامزد حزب دموکرات آمریکا برای حضور در انتخابات 2020 شد، نامزدی است که برخی تحلیلگران شانس او را برای غلبه بر ترامپ، بیش از هیلاری کلینتون ارزیابی می کنند.

بایدن سیاستمدار 78 ساله آمریکایی است که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ چهل و هفتمین معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بوده و از ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ به مدت ۳۶سال ایالت دلاویر (Delaware) را به عنوان یکی از سناتورهای ایالات متحده آمریکا نمایندگی می‌کرد. او به دلیل سن بالا اگر می خواست در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کند، براساس قانون نمی توانست. اما در آمریکا شرط سنی 70 سال برای کاندیداتوری وجود ندارد.

بایدن که یک دمکرات است، نامزد رسمی حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا بوده و رقیب اصلی دونالد ترامپ در این انتخابات محسوب می‌شود. بایدن در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ برای کسب کاندیداتوری حزب دمکرات تلاش کرده‌بود اما ناکام ماند.

وکیلی در آرزوی کاخ سفید

بایدن در اسکرانتون، پنسیلوانیا، و شهرستان نیوکاسل، دلاویر بزرگ شد. او در دانشگاه دلاویر تحصیل کرد و سپس مدرک حقوق خود را از دانشگاه سیراکیوس دریافت کرد. او در سال ۱۹۶۹ وکیل شد و در سال ۱۹۷۰ به عضویت در شورای شهرستان شهرستان نیوکاسل، دلاویر انتخاب شد. او اولین بار در سال ۱۹۷۲ به عنوان سناتور ایالات متحده از دلاور انتخاب شد که ششمین سناتور جوان در تاریخ آمریکا شد. او شش بار دیگر به این سمت انتخاب شد و در زمان رسیدن به معاونت رئیس‌جمهور در سال ۲۰۰۹ چهارمین سناتور ارشد در سنای ایالات متحده آمریکا بود.

بایدن در مقام سناتور به مدت طولانی عضو و رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا بود. او با جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ مخالفت کرد ولی از مداخله آمریکا و ناتو در جنگ بوسنی در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵، گسترش ناتو در دهه ۱۹۹۰، و بمباران صربستان در سال ۱۹۹۹ در جریان جنگ کوزوو دفاع کرد. او در دفاع از اجازه‌نامه جنگ عراق در سال ۲۰۰۲ سخنرانی کرد و به آن رای موافق داد اما با افزایش سربازان آمریکایی در سال ۲۰۰۷ مخالفت کرد. او همچنین به عنوان رئیس کمیته قضایی سنای ایالات متحده آمریکا فعالیت کرد و با مسائلی در رابطه با سیاست مواد مخدر، پیشگیری از جرم و آزادی‌های مدنی و همچنین نامزدی‌های بحث‌برانگیز رابرت بورک و کلارنس توماس به قضاوت دیوان عالی ایالات متحده آمریکا درگیر بود. بایدن رهبری تلاش‌ها برای تصویب لوایح کنترل جرم و اجرای قانون و خشونت علیه زنان را بر عهده داشت.

به این ترتیب سوابق بایدن نشان می دهد که در صورت پیروزی در انتخابات 2020 بعید است که تغییری در سیاست های مداخله جویانه آمریکا در غرب آسیا پدید آورد.

بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا، به عنوان جفت انتخاباتی اوباما در مقابل جان مک‌کین و سارا پیلین رقابت کرد. او نخستین کاتولیک رومی بود که به مقام معاونت رئیس‌جمهور آمریکا رسید. بایدن در مقام معاون رئیس‌جمهور بر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها با هدف مقابله با رکود بزرگ مالی نظارت کرد. او به تدوین سیاست آمریکا در خصوص خروج نیروهای آمریکا از عراق در سال ۲۰۱۱ کمک کرد. مذاکرات او با جمهوریخواهان کنگره به دولت اوباما کمک کرد قوانینی نظیر لایحه تخفیف مالیاتی، اجازه مجدد بیمه بیکاری و ایجاد کار ۲۰۱۰ را تصویب کند که یک بن‌بست مالیاتی را حل کرد، لایحه کنترل بودجه ۲۰۱۱ که بحران سقف بدهی آمریکا را حل کرد، و لایحه تخفیف مالیاتی مالیات دهنده آمریکایی ۲۰۱۲ که به پرتگاه مالی پیش رو پرداخت. اوباما و بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا مجدداً انتخاب شدند.

بایدن در اکتبر ۲۰۱۵ پس از ماه‌ها گمانه زنی اعلام کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا (۲۰۱۶) نامزد نمی‌شود. در ژانویه ۲۰۱۷ اوباما نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری را به‌طور ممتاز به بایدن داد. او پس از گذراندن دوره معاونت ریاست جمهوری به هیئت علمی دانشگاه پنسیلوانیا پیوست، و به عنوان «استاد کرسی بنجامین فرانکلین در اعمال ریاست جمهوری» معرفی شد. بایدن در ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ آغاز سومین کمپین خود را برای کسب ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد.

جوان ترین سناتور، پیرترین رئیس جمهور می شود؟

جو بایدن در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۲ در بیمارستان سنت مری در شهر اسکرانتون در ایالت پنسیلوانیا زاده شد. مادر او کاترین فینگان بایدن و پدرش جوزف رابینت بایدن نام داشت. بایدن بزرگ‌ترین فرزند این خانواده کاتولیک بود و بعد از او والدینش صاحب سه فرزند دیگر شامل یک خواهر و دو برادر برای جوزف شدند.

زمانی که بایدن ۱۰ سال داشت خانواده او به شهر کلایمونت در ایالت دلاویر نقل مکان کردند. کودکی و دوران کالج او با دوره محبوبیت افرادی چون مارتین لوتر کینگ و جان اف. کندی همزمان بود. بایدن وارد دانشگاه دلاویر شد و از این دانشگاه دو مدرک در زمینه تاریخ و علوم سیاسی دریافت کرد. او در نهایت به دانشگاه سیراکیوز رفته و از آنجا با مدرک حقوق فارغ‌التحصیل شد.

بایدن در سال ۱۹۶۶ در حالی‌که هنوز دانشجو بود، با نیلیا هانتر ازدواج کرد. مراسم عروسی این دو در شهرک اسکانیتلس در ایالت نیویورک صورت گرفت. حاصل ازدواج نیلیا و جو، سه فرزند به ترتیب در سال‌های ۱۹۶۹، ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ با نام‌های جوزف بایدن سوم ملقب به بو بایدن، رابرت هانتر و نایومی کریستینا بود. نیلیا در سال ۱۹۷۲ هنگام خرید کریسمس به همراه دختر یک ساله شان در تصادف رانندگی کشته شد. پسران بایدن از این تصادف با جراحات جزیی جان به در بردند. بایدن در سال ۱۹۷۷ با جیل تریسی جیکابز ازدواج کرد و از او دختری به نام اشلی دارد.

بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در زمان امضای برجام، از حامیان آن بود و بعد از خروج دونالد ترامپ از این توافق، او را سرزنش کرد. او در ادامه «رسیدن به توافق بهتر» را توهم خواند و گفت برای رسیدن به برجام «چندین سال فشار تحریم، دیپلماسی دقیق و حمایت جامعه جهانی» صرف شده‌است

بایدن پس از پایان تحصیلات، در مؤسسه وکالتی در ویلمینگتون شروع به کار کرد و همزمان به عنوان وکیل تسخیری کار می‌کرد. او در سال ۱۹۶۹ به عنوان یک دموکرات نامزد شورای شهرستان نیوکاسل در ایالت دلاویر شد. عمده وعده‌های انتخاباتی او شامل حمایت از مسکن دولتی بود. بایدن با تفاوت ۲۰۰۰ رأی موفق به پیروزی در انتخابات شد. او از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ عضو این شورا بود و همزمان به وکالت ادامه داد.

بایدن در سال ۱۹۷۲ نامزد سنای آمریکا از ایالت دلاویر شد. جی. کیلب بوگز رقیب با سابقه او در این انتخابات شکست خورد و به این ترتیب بایدن به عنوان یکی از جوان‌ترین سناتورها وارد مجلس سنا شد.

سومین تلاش برای رسیدن به اتاق بیضی شکل

بایدن تاکنون سه‌بار سابقه نامزدی برای ریاست‌جمهوری آمریکا را دارد. او تا به حال برای انتخابات‌های ۱۹۸۸، ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ نامزد شده‌است.

برای اولین بار، او در ژوئن ۱۹۸۷ در دوران رونالد ریگان، نامزدی خود را برای انتخابات ۱۹۸۸ اعلام کرد. وی در نهایت در سپتامبر ۱۹۸۷ به دلیل فشار رسانه‌ای پیرامون سرقت ادبی یکی از سخنرانی‌های کمپین خود، از ادامه نامزدی انصراف داد. در دوره دوم، بایدن نامزد مقام ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸ میلادی از حزب دموکرات آمریکا بود. وی در نهایت از سوی باراک اوباما در انتخابات ۲۰۰۸ ریاست جمهوری ایالات متحده، به عنوان معاون رئیس‌جمهور برگزیده شد. در تازه ترین مرحله، او در ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اعلام کرد. پیش از این گمانه‌زنی‌ها از احتمال نامزدی او وجود داشت. سی ان ان در نظرسنجی مارس ۲۰۱۹ اعلام کرد جو بایدن با ۲۸ درصد آراء بیشترین محبوبیت را در میان نامزدهای دمکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ دارد. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است روز سوم نوامبر ۲۰۲۰ برگزار شود.

پس از انتشار برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال حضور جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، جاش ارنست، سخن‌گوی کاخ سفید، در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد بایدن برای حضور در این انتخابات تمایل نشان داده‌است، اما «در نهایت خود او باید در این مورد تصمیم بگیرد». بایدن در نهایت در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نامزد نشد و به جای رقابت برای تصاحب اتاق بیضی شکل ریاست جمهوری، از هیلاری کلینتون حمایت نمود.

سیاستمداری که مخالف تغییر جمهوری اسلامی است

مروری بر مواضع بایدن نشان می دهد که او در حوزه های مختلف با دونالد ترامپ مخالف است. بایدن از افزایش حداقل دستمزد در آمریکا حمایت می‌کند. او همچنین خواستار افزایش مالیات بر سود سرمایه‌گذاری، رایگان‌سازی دانشگاه‌های دولتی و بازسازی دولتی زیرساخت‌های جاده‌ای و انرژی است. او همچنین خواستار ازسرگیری روابط ایران و آمریکا بوده و با تغییر رژیم مخالف است. وی البته پس از حوادث انتخابات ۱۳۸۸ ایران انتقاداتی را مطرح کرد، اما بیان داشت آمریکا به سیاست مذاکره ادامه می‌دهد.

بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در زمان امضای برجام، از حامیان آن بود و بعد از خروج دونالد ترامپ از این توافق، او را سرزنش کرد. او در ادامه «رسیدن به توافق بهتر» را توهم خواند و گفت برای رسیدن به برجام «چندین سال فشار تحریم، دیپلماسی دقیق و حمایت جامعه جهانی» صرف شده‌است.

جو بایدن به عنوان سناتور به حمله آمریکا به عراق رأی مثبت داد. او در سال ۲۰۰۶ پس از افزایش خشونت‌ها در عراق، طرحی بر مبنای فدرال کردن عراق و تقسیم آن به سه بخش کردنشین، شیعه‌نشین و سنی‌نشین مطرح کرد. این طرح با مخالفت دولت جرج دابلیو بوش مواجه شد.

بایدن با این همه سعی می کند به رژیم صهیونیستی نزدیک باشد، هرچند این نزدیکی احتمالا به اندازه ترامپ نخواهد بود. او به شبکه اول تلویزیون اسرائیل گفته است: «من یک کاتولیک معتقد هستم، و مانند هر کاتولیک سرسختانه بر این اصل پای می‌فشارم که یک کاتولیک خوب قبل از آنکه مسیحی باشد، باید یک یهودی خوب باشد و من نیز پیش از آنکه مسیحی باشم خود را یک یهودی می‌دانم، و نه تنها این، بلکه افتخار دارم که بگویم که من یک صهیونیست هستم و به صهیونیست بودن خود افتخار می‌کنم و به وجود اسرائیل و ملی‌گرایی یهودیان سخت پای بندم».

بایدن به‌طور تلویحی راه‌حل فدرالیسم را برای افغانستان را پیشنهاد داده‌است. او می‌گوید: «وقتی که پاکستان سه استان افغانستان را در شرق کشور کنترل می‌کند، افغانستان را نمی‌توانیم درست کنیم. درست شدنی نیست.» بایدن معتقد است سربازان آمریکایی باید از افغانستان به پاکستان انتقال پیدا کنند و از آن‌جا «عملیات‌های ضدتروریستی» خود را پیگیری کنند.

بایدن: من یک کاتولیک معتقد هستم، و مانند هر کاتولیک سرسختانه بر این اصل پای می‌فشارم که یک کاتولیک خوب قبل از آنکه مسیحی باشد، باید یک یهودی خوب باشد و من نیز پیش از آنکه مسیحی باشم خود را یک یهودی می‌دانم، و نه تنها این، بلکه افتخار دارم که بگویم که من یک صهیونیست هستم

بازگشت به دوران اوباما؟

بنابراین نگاهی به سیر زندگی و مواضع بایدن به خوبی نشان می دهد که هرچند او مانند ترامپ نگاهی تهاجمی در عرصه سیاست خارجی ندارد، اما قرار نیست آمریکا را به دوران بارامک اوباما برگرداند. بایدن یک دموکرات راستگراست که برخلاف برنی سندرز، از راهبردهای مداخله جویانه حمایت می کند.

با این همه نباید فراموش کرد که بایدن در صورت پیروزی در انتخابات 2020 آمریکا را به برجام بازگردانیده و احتمالا فشارهای تحریمی دوران ترامپ را کاهش می دهد، هرچند این به معنای پایان مخاصمه ایالات متحده با کشورمان نخواهد بود.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • مجمد سادین از گلستان فرهنگی باز نشسته
    0

    هرکس برتخت ریاست جمهوری امریکا باشد برا ملت فرقی نداره ما باید کوشش کنیم و اول از همه خودمان را درست کنیم با دنیا نجنگیم اسلام دین رحمت است و بخشش دین راستگویی است اگه اسلام باشه ما مشکل نداریم اختلاس نداریم فقر نداریم از خدا بترسید باور داشته باشیم یه روزی باید در قبر بخوابیم انجا گوشیها خط ندارن دیگه ما هستیم و اعمال خودمان

  • مهدی
    0

    عدم تغییر نظام توسط یک رقیب خیال باطل است بهتر است توانمندی اقتصادی سیاسی و اجتماعی بر اساس رفتار ژاپن و المان را پیش بگیریم رفتار تنس الود همانند روس ها و چینی ها استباه محض است

  • احمد
    0

    وقتی میگه با افتخار صهیونیستم ینی از ترامپ بدتره . اگه این رییس جمهور بشه اسراییل دمش درازتر میشه

  • ناشناس
    0

    هرکی ریس جمهور امریکا بشه فرقی نداره چون ما غرور داریم همه رو فدای این غرور الکی میکنیم چون باهمه دنیا مشکل داریم کجای قران گفته مسلمانی فقط دشمنی با همه دنیا وفدا کردن بقیه وگنده کردن شکم ی عده و بدبختی ی عده دیگه

  • اکبر
    0

    سگ زرد برادر شغال است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اره بابا همه بدن همه جنایتکارن فقط شماها خوبین تمام دنیا بده شما خوبین ب خاطر همینه ک مث جزامیا تک وتنها تو دنیا افتادین

    • به ناشناس
      0

      خدا میدونه حق گفتی ایران دقیقا مثل جزامیا شده همه از ما فرارمیکنن یکی از اشناهای ما یه سفر به فرانسه داشت توی کشور فرانسه یه سیاه پوست از این لب کلفتها که چشماشون توی شب میدرخشه به دوست ایرانی ما گفته بود چه طور فرانسه شما ایرانیها رو راه میده جالب اینجاس اشنای ما پزشک هستن و اون سیاهپوست دست فروشی میکرد ارزش ما اینه

  • سید حسین میر نجاتی
    0

    بنام خدا ساده ترین نظر در باره حکومت امریکا را کارشناس بسیار اگاه وروشن فکر در برنامه شبکه سوم گفت شامگاهی اعلام داشت که عین واقیعت بوده وهست سرمایه داران اسراییلی از چه کسی تعهد اخذ بنمایندبرای سرسپرده گی نسبت به اسراییل وگرنه سگ زرد برادر شغال هست یا هر دو حزب دو لبه قیچی می باشند فقط برای بریدن می باشند

  • یکی از مردم
    0

    اینکه تو امریکا کی پیروز شه مهم نیست.مهم اینه ک اینور عشاق امریکایی رای نیارن.اینطوری اونا میتونن موفق بشن

  • شهرام
    0

    به کوری چشم ارزشی ها ترامپ رای میاره و دوباره رییس دنیا میشه و اونوقت شما باید کاسه گدایی ‌دستت بگیری چون نمی‌ذاره یک قرون نفت و چیز دیگه بفروشید . فقط سپاه شاید بتونه کمی مواد مخدر و اسلحه در دنیا قاچاق کنه و به تروریست ها بفروشن که خرجشون در بیاد

    نظرات شما -
    • اسسسس
      0

      چقدر خود تحقیر و خود فروخته زیاد است . ترامپ یا بایدن هر خری مثل اونا تاثیری در سیاست آمریکا ندارد . ایران ایران نی ماند به کوری چشم خود تحقیرهاااا

    • ناشناس
      0

      هر الاغی تو امریکا رای بیاره واسه ما ارزشیا فرقی نداره. ولی واسه شماها ک واسه رسیدن ب بهشت ارزوهای پوچتون حاصرید زنتونم بدید چرا فرق میکنه ک کی رای بیاره

  • ......
    0

    پیروز انتخابات قطعا ترامپه ...مسولئین ما الکی خوشونو امیدوار نکنن که بایدن بیاد و مثل ۸ سال اوباما به جمهوری اسلامی تنفس بده... کم کم باید به پایان سلام کنید... اونایی که مخالفند حتما جامعه نیستند و اوضاع رو درک نمیکنند . مردم کم کم دارند گوشت همو میخورند. درامد یک کارگر که اکثریت جامعه رو تشکیل میده تو شهری مثل تهران فقط خورد وخوراک چهار یا پنج روزه.... کارد دیگه به استخوان رسیده... مطمئن باش مسئولین هم خودشون میدونند خودشونو به اون راه زدند و فقط امید به پیروزی بایدن دارند. واقعا که تحریم ها کاغذ پاره بود و امریکا هیچ غلطی نتوانست کند.....‌‌

    نظرات شما -
    • ن
      0

      شیر مادرا حلالت با حرفت

    • بینام
      0

      عین واقعیت است فقط مردم مثل کبک سرشون زیر برف کردن

  • ذوالقرنین
    0

    عجیبه که کسانی مدعی اسلام در ایران شدن که جز فحاشی و ارزوی مرگ دیگری خواستن کوری چشم مخالفانشان سلاحی ندارند رحمت به داعش

  • محمد
    0

    سگ زرد برادر شغاله . چه ترامپ که سردارمان را ترور کرد و چه این بچه صهیونیست هر دو طبق سیاست اسرائیل عمل میکنند و دشمن ملت و نظام ایران هستند . طرف ما در امریکا خود امریکا نیست بلکه اسرائیل است . انها رئیس جمهور را انتخاب و اداره امور امریکا را دارند . پس دلخوش بستن به هر کدام فایده ندارد

  • ناشناس
    0

    جو یا هرکس دیگری آمریکا در چهل ودو سال گذشته هیچ غلطی نتونسته بخوره در آینده هم همینطور ما که کشور عقب افتاده ای نیستیم اگر دنیا داره با هیچی پیشرفت می کنه به ما هیچ ربطی نداره چون آخرش می خوان برن حهنم ما به جاش میریم به بهشت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟