کارفرمایان شاکی از پرداخت تسهیلات ایام کرونا؛

وام چه زمانی واریز می‌شود؟

طبق مصوبات دولت مقرر شد تسهیلاتی با نرخ سود ۱۲ درصدی به بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا پرداخت شود.

وام چه زمانی واریز می‌شود؟

حدودا ۱۴ رسته شغلی هستند که در بحث کرونا بیشترین آسیب را دیدند و آن ها به صورت مشخص‌تر بنگاه‌هایی هستند که کسب و کارهایشان را فعال نگه داشته و نیروی کارشان را حفظ کردند. طبق مصوبات دولت مقرر شد تسهیلاتی با نرخ سود ۱۲ درصدی به این بنگاه ها ارائه شود که تعیین شد برای بنگاه‌های یک نفره که شامل دستمزد و درصد باقی مانده سرمایه در گردش، ۱۲ میلیون تومان اختصاص داده شود.

همچنین برای واحد‌هایی که بنا به دستور ستاد مقابله با کرونا تعطیل شده اند این رقم ۱۶ میلیون تومان برای هر کارگر مصوب شد. مطابق آنچه اعلام شد کسب و کارهایی که مشمول دریافت تسهیلات دوره کرونا هستند شامل:

-مراکز تولید و توزیع غذا‌های آماده اعم از رستوران ها، بوفه ها، طباخی، تالار‌های پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها و اغذیه فروشی‌ها.

- مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمانپذیر، مهمانسراها، مسافرخانه ها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی پذیرایی تفریحی، خدماتی بین راهی، موزه‌ها و زائر سراها.

- حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی.

- حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری

- دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی

- تولید و توزیع پوشاک

- تولید و توزیع کیف و کفش

- مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه

- مراکز باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی

- مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای

- مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی

- موسسات خصوصی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که در حوزه‌های درمانی، تشخیص، آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند.

- آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و گرمابه

- واحد‌های پرورش مرغ گوشتی، مرغ مادر گوشتی، مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای، سبزی و صیفی جات صادراتی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاه‌های زینتی (وزارت جهاد کشاورزی)، هستند.

در این راستا اعلام شد برای دریافت، وام‌های زیر ۱۲ میلیون تومان با سفته، وام ۱۲ تا ۴۸ میلیون تومان با سفته و ضامن، وام ۵۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان دو ضامن، وام ۱۳۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان ۳ ضامن و بالاتر از این رقم روال عادی بانک‌ها طی می‌شود.

مقرر شد در فاز اول بر اساس داده‌هایی که در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت به این نوع از کارفرمایان پیامک ارسال شد و در صورت تأیید کارفرما، آن ها می توانستند در سامانه ثبت نام کنند و دستگاه مربوطه ظرف دو روز بررسی های لازم را انجام می داد و سپس به بانک عامل اطلاعات ارسال می‌شد و پرداخت صورت می‌گرفت.

البته در این بین احتمال عدم ارسال پیامک به برخی از کارفرمایان وجود دارد را در نظر گرفته شد، این مساله پیش بینی شد و وزارت رفاه امکان مراوده متقابل را فراهم کرد تا در صورت عدم دریافت پیامک، مساله را به آن ها اعلام کنند و در گام بعد هم امکان ثبت نام از سایر افراد را فراهم شد.

به گفته مقامات رسمی وزارت کار برای بازپرداخت این تسهیلات تا مهر ماه تنفس اعلام شده است و بعد ۲۴ ماه دوره بازپرداخت وام خواهد بود.

اما آنچه که این روزها مورد توجه قرار گرفته است آن است که با گذشت بیش از یک ماه از اعلام این خبر و ثبت نام عده زیادی از کافرمایان مشاغل اعلام شده در سامانه، بسیاری از کارفرمایان مشاغل آسیب دیده ناشی از کرونا با اینکه مشمول دریافت وام بودند، نتوانستند در سامانه ثبت نام کنند. در این بین مشاغل آسیب دیده این روزها درگیر مسائل و مشکلات مالی زیادی هستند و برای احیای مشاغل خود نیازمند دریافت این تسهیلات هستند اما قانون گذاران و مسئولین ذی ربط برای تسهیل روند دریافت اعطای وام به آن ها تلاشی نمی‌کنند.

اما بهتر است مسئولان علاوه بر پرداخت تسهیلات به این مشاغل فروش محصولات و تولیدات کارگاه های مربوطه را نیز در دستور کار خود قرار دهند، چرا که فروش محصولات با چالش و مشکلات بسیاری مواجه است و بسیاری از صاحبان مشاغل محصولاتشان روی دستشان مانده است و باید با یک برنامه ریزی اساسی و مستحکم از سوی دولت صورت حمایتی برای اقشار آسیب دیده انجام شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها