صادرات ۴۷۹ هزار تن کالا از خراسان جنوبی/ترانزیت ۵۰۸ دستگاه کامیون

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: ۸۸ میلیون دلار کالا به وزن ۴۷۹ هزار تن از گمرک و مرزهای استان طی دوماهه سال جاری صادر شده است.

صادرات ۴۷۹ هزار تن کالا از خراسان جنوبی/ترانزیت ۵۰۸ دستگاه کامیون

محمد علی خاشی صبح یکشنبه در دهمین کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به عملکرد سال گذشته بیان کرد: طی این مدت ۴۸۶ میلیون دلار با وزن دو میلیون و ۷۹۳ هزار تن کالای صادراتی داشته‌ایم که از طریق گمرک خارج شده‌اند.

وی ادامه داد: این میزان صادرات نسبت به سال ۹۷ به لحاظ ارزش ۲۱ درصد کاهش و به لحاظ وزنی هشت درصد افزایش داشته است.

خاشی بیان کرد: سال گذشته برای برهه‌ای چهار ماهه، با محدودیت صادرات چهار قلم کالا از سوی افغانستان مواجه بودیم که این امر باعث کاهش وزن کالاهای صادراتی شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار کرد: از مجموع صادرات، ۱۰۰ میلیون دلار از استان و مابقی از محل ماده ۱۱۶ بوده است.

وی با بیان اینکه مجموع صادرات سال گذشته نسبت به سال ۹۷، به لحاظ وزنی ۶۴ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی ۱۸ درصد کاهش داشته است، گفت: علت افزایش صادرات مربوط به سیمان باقران و علت کاهش هم مشکلات برگشت ارز و محدودیت‌های صادراتی بوده است.

خاشی با اشاره به واردات سال گذشته بیان کرد: طی این مدت ۷۴ فقره اظهارنامه به ارزش ۳۰ میلیون دلار و وزن دو هزار و ۵۶۱ تن داشته‌ایم.

صادرات ۴۷۹ هزار تن کالا

بنا به گفته مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی میزان واردات سال گذشته نسبت به سال ۹۷ به لحاظ ارزشی ۵۹۰ درصد و به لحاظ وزن ۶۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۴۵ دستگاه با وزن ۱۵ هزار و ۸۵ تن از استان ترانزیت شده است، گفت: این میزان نسبت به سال ۹۷ به لحاظ تعداد کامیون ۳۰۰ درصد و وزن ۴۲۸ درصد افزایش داشته است.

خاشی اظهار کرد: همچنین در این مدت ۲۶ هزار و ۲۷۱ مسافر ورودی و ۲۲ هزار و ۱۷۸ مسافر خروجی از گمرک ماهی رود داشته‌ایم که نسبت به سال ۹۷ به ترتیب ۶۳ درصد و ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به عملکرد دو ماهه نخست سال جاری هم بیان کرد: در این مدت ۸۸ میلیون دلار کالای صادراتی به وزن ۴۷۹ هزار تن در استان طی تشریفات شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ۱۰۷ درصد و از نظر وزن ۳۷ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه ترانشیپ مشتقات نفتی و صادرات مشتقات باعث افزایش صادرات سال جاری شده است، افزود: عمده کالاهای صادراتی سال جاری به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه و آذربایجان رفته است.

ترانزیت ۵۰۸ دستگاه کامیون

خاشی با بیان اینکه از مجموع صادرات سال جاری، ۲۰ میلیون دلار به وزن ۲۴۰ هزار تن مربوط به استان و ۶۸ میلیون دلار مربوط به ماده ۱۱۶ بوده است، گفت: تره بار، سیمان، انواع مشتقات سبک و سنگین، گازوئیل، حبوبات، تخم مرغ، جوجه یک روزه و مرغ از جمله کالاهای صادراتی سال جاری بوده است.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به واردات سال جاری بیان کرد: طی این مدت شش فقره اظهار نامه به ارزش ۱۲۲ هزار دلار و وزن ۷۳ تن داشته‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین در دوماهه نخست سال جاری ۵۰۸ دستگاه کامیون ترانزیتی با وزن ۱۳ هزار و ۳۸۹ تن داشته‌ایم.

وی ادامه داد: میزان ترانزیت استان در دوماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۱۶ هزار درصد و وزن ۲۰ هزار درصد رشد داشته است.

خاشی با بیان اینکه در دوماهه سال جاری ۵۷ مسافر ورودی و ۱۶۱ مسافر خروجی از گمرک ماهیرود داشته‌ایم، افزود: میزان مسافرین ورودی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۸ درصد و مسافرین خروجی ۹۹ درصد کاهش داشته است.

نقش بی تأثیر کرونا بر مرز

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر تجارت خارجی بیان کرد: خوشبختانه تاکنون مرز ماهیرود به دلیل کرونا تعطیل نشده است.

خاشی از استقرار چهار تیم بهداشتی در مرز برای جلوگیری از شیوع کرونا خبر داد و گفت: سم‌پاشی مستمر کامیون‌ها از دیگر اقدامات انجام شده برای پیشگیری از شیوع این ویروس است.

وی خواستار رسیدگی به مشکلات موجود در مرز شد و افزود: در حال حاضر کمبود نیرو یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش رو است.

خاشی با بیان اینکه علی رغم کمبود نیرو، در ارائه خدماتی مطلوب به رانندگان از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌ایم، گفت: بنا به گفته رانندگان در جلسه متولیان امر با انجمن حمل و نقل رانندگان قاین، ماهیرود بین مرزهایی که با این قشر ارتباط کاری دارند، تنها مرزی بوده که سریع‌ترین خدمات را ارائه می‌دهد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها