روایت یک عمر ظلم به سیاه پوستان؛

سایه جورج فلوید در ادبیات/ رمانی که رهبری خواندن آن را به شدت توصیه کردند + عکس

رمان ریشه‌ها یکی از رمان‌هایی است که رهبر انقلاب اسلامی خواندن آن را توصیه کرده اند. این اثر که به شکل رمان نوشته شده با زایش قهرمان اصلی داستان کونتا کینته در دهکده‌ای در قاره آفریقا آغاز می‌شود.

سایه جورج فلوید در ادبیات/ رمانی که رهبری خواندن آن را به شدت توصیه کردند + عکس

به گزارش خبر فوری ، اعتراضات آمریکایی‌ها به نژادپرستی در آمریکا هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. مرگ جورج فلوید به دست یک پلیس سفیدپوست مانند جرقه ای در فضای داخلی آمریکایی‌ها عمل کرد و همین امر باعث شد اعتراضات تا نزدیک کاخ سفید نیز پیش برود.

با این حال، نباید فراموش کنیم که این اعتراضات مانند لجن انتهای یک استخر مانده و تبعیض نژادی از ابتدای آغاز برده داری در قاره آمریکا تاکنون رواج داشته است. این تبعیض و رنج چیزی است که به وفور در آثار ادبی نویسندگان بزرگ آمده و از کلبه عمو تم گرفته تا کشتن مرغ مقلد همه را در بر گرفته است.

رمان ریشه ها اما شاید یکی از مهم‌ترین این آثار ادبی باشد که با بیانی جذاب سرنوشت تلخ سیاه پوستان آفریقایی تبار آمریکا را شرح می‌دهد. این اثر نیمه‌مستند که به شکل رمان نوشته شده و بیانی واقع‌گرایانه دارد، با زایش قهرمان اصلی داستان کونتا کینته در دهکده‌ای در قاره آفریقا آغاز می‌شود. او با فرهنگ سنتی رشد می‌کند و زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای را به همراه خانواده و قبیله‌اش می‌گذرانَد. اما تراژدی از جایی آغاز می‌شود که بازرگانانِ برده، او را غافلگیر می‌کنند و می‌ربایند.

داستان ریشه‌ها از زندگی کونتاکینته (که سفیدها نام توبی را بر او می‌گذارند) آغاز شده و پس از بررسی جند نسل از اجدادش و تاریخ ظلم و تبعیض در ایالات متحده به رویدادهای تاریخی مهمی مانند جنگ‌های استقلال و تأسیس ایالات متحده آمریکا، شورش‌های بردگان، جنگ داخلی، و لغو برده‌داری می‌پردازد.

آلکس هیلی در بخش‌های پایانیِ کتاب، به ذکرِ شرح‌حال مختصری از خویش می‌پردازد، از چگونگی دستیابی‌اش به شرح‌حال قهرمانان داستان سخن می‌گوید و از انگیزه‌هایش برای نوشتن زندگی‌نامهٔ خانواده و نیاکانش پرده برمی‌دارد.

داستان تراژیک و محتوم یک خانواده

قهرمان اصلی داستان، کونتا کینته (نیای هفتم هیلی) است که در دهکده‌ای مسلمان و در غرب قاره آفریقا زندگی می‌کند. او با فرهنگ سنتی رشد می‌کند و زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای را به همراه خانواده و قبیله‌اش می‌گذراند. اما تراژدی از جایی آغاز می‌شود که بازرگانان برده، او را غافلگیر کرده و می‌ربایند.

او به همراه عده‌ای دیگر در بدترین وضع با کشتی‌های تجارت برده به آمریکا برده می‌شود و به فروش می‌رسد. کونتا کینته در آمریکا متحمل رنج‌های بسیاری می‌شود. او که تا پیش از این آزاد و شرافتمندانه زندگی کرده است، باید صبح تا شام عرق بریزد و کار کند و ناظر تصاحب دست‌رنجش به دست دیگران باشد.

او در آغاز زبان انگلیسی نمی‌داند و نسبت به سایر بردگان سیاه، با نظر تحقیر روبرو می‌شود و از این رو همه از او کناره می‌گیرند. او که مسلمانی باورمند و مقید است، عقیده دارد که این بردگان از اصل و ریشه خویش فاصله گرفته و سرسپرده سفیدپوستان شده‌اند، اما به تدریج زبان انگلیسی را می‌آموزد و درمی‌یابد که اینان هرگز در آفریقا نبوده‌اند و برده زاده شده‌اند.

هم‌چنین می‌فهمد که این بردگان هرگز از وضع خود راضی نیستند و گاه‌گاهی هم به فرار یا حتی به شورش فکر می‌کنند، بدین ترتیب با آنان احساس همدردی می‌کند. اما هرگز از اعتقادات خود برنمی‌گردد و پیوسته تلاش می‌کند آفریقایی‌تباران را با میراث خویش آشنا سازد.

او سرانجام ازدواج می‌کند، صاحب فرزندی می‌شود و داستان همین‌گونه ادامه می‌یابد تا به خود نویسنده می‌رسد.

سریال تلویزیونی ریشه‌ها

دو سریال مهم و پربیننده‌ی آمریکایی بر اساس کتاب ریشه‌ها ساخته و در سال‌های 1977 و 1979 از شبکه‌ی ABC آمریکا پخش شده‌اند. این سریال در شهرت اثر هیلی موثر بوده است. بر اساس نظرات خوانندگان کتاب در سایت آمازون، بسیاری از خوانندگان بعدی کتاب کسانی بودند که قبلاً و در دوران کودکی یا نوجوانی سریال این کتاب را دیده بودند. ریشه‌ها برای هفته‌های متمادی (46 هفته) در فهرست پرفروش‌های بازار کتاب ـ که در نشریه‌ی نیویورک‌تایمز منتشر می‌شود ـ قرار داشت و 22 هفته در صدر این فهرست بود.

رمانی که رهبر معظم انقلاب آن را توصیه کردند

رمان ریشه‌ها یکی از رمان‌هایی است که رهبر انقلاب اسلامی خواندن آن را توصیه کرده اند. ایشان در یکی از دیدارهای خود با ده‌ها هزار نفر از فرماندهان بسیج سراسر کشور گفتند: "یکی از شاخص‌های دیگر استعمار و استکبار این است که جنایت را نسبت به ملت‌ها و نسبت به آحاد بشر مجاز می‌‌شمرند و اهمیت نمی‌‌دهند. این یکی از بلایای بزرگ استکبار در دوران جدید است."

ایشان سپس یک مثال روشن و مصداق معین هم بیان کردند که برخورد مستکبرین با بومیان آمریکا بود و برای چندمین بار از یک کتاب خارجی اسم بردند و خواندن آن را مغتنم دانستند: رمان "ریشه‌ها".

رهبر انقلاب تا کنون چند بار خواندن این کتاب را توصیه کرده اند.

هیلی؛ روایتگر رنج تاریخ یک نژاد

آلکساندر موری پالمر هیلی معروف به آلکس هیلی متولد یازدهم آگوست 1921 و درگذشته 10 فوریه 1991 است. او را یکی از بزرگترین نویسندگان سیاه پوست دنیا می‌دانند. او تا کنون رمان های بسیاری درباره تاریخ و سرنوشت سیاه پوستان نوشته که رمان ریشه‌ها از مهم‌ترین آنها است.

اولین رمان هیلی "زندگی‌‍نامه خود نوشت مالکوم ایکس" است که در سال 1965 آن را نگاشت. هیلی در جوانی علاقه بسیاری به مالکوم ایکس(مبارز شهید و مسلمان سیاه پوست) داشت. او همچنین به تبع مطالعاتش گرایشاتی به "مارکوس گاروی" و تئوری ریشه داشتن سیاه پوستان به آفریقا و عدم تعلق به آمریکا داشت. گاروی معتقد بود سیاهان آمریکا باید به سرزمین نژادی خود یعنی آفریقا بازگردند چرا که سرزمین آمریکا به آنها تعلق نداشته و جای هیچ رشدی به آنها نمی‌دهد.

بعد از رمان مالکوم ایکس، هیلی به سراغ نگارش رمان‌های دیگری رفت. بعد از چند اثر اما، او توانست مشهورترین اثر ادبی خود را بنویسد؛ اثری مهم که به جز جهانی کردن نام نویسنده اش به یکی از آثار کلاسیک تاریخ ادبیات سیاه پوستان تبدیل شد. ریشه‌ها با نام اصلی (ریشه‌ها؛ حماسه ای از یک خانواده آمریکایی) در سال 1976 به چاپ رسید و به یکی از پرمخاطب ترین آثار ادبی دهه تبدیل شد.

ملکه نام اثر مشهور دیگر هیلی است. این رمان هم درباره تاریخ بخشی از خانواده هیلی بود و در واقع، سرنوشت تلخ و محتوم سیاه پوستان در تاریخ آمریکا را روایت می‌کرد. ملکه نام یکی از اجداد هیلی بود. او دختری از پدر سفیدپوست و مادری سیاه پوست بود و به علت دورگه بودن نه در جامعه سیاهان پذیرفته می‌شد و نه جایگاهی در بین سفیدها داشت.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • .
    0

    از جرج فلوید های وطنی هم بنویسید.

  • عباس
    0

    یک زمانی خاشقچی تبلیغ زیاد شد اخرش چی شد فرزنداش پول گرفتن ما ایرانیا مات شدیم ... همش خاشقچی حالا جرج فلوید جرج فلوید

  • ۶۸
    0

    کتاب قلعه حیوانات هم خوانده شود تا بفهمیم چه بر سر مملکت آمده است

  • محمد
    0

    آقا مراسم هفته و چهلم خانواده اون مرحوم مغفور به پایان رسید و لباسهای مشکی هم کنده شد و خانم و بچهای حاج جورج فلوید تعطیلات خودشون رو در سواحل قناری دارن سپری میکنن از کسانی که با تجمع در خیابونای شهر باعث منع آمدوشد هستند خواهشمند است برید دنبال کارو زندگی خودتون برگردید (مامورین شهرداری محله حاجی)

  • محسن
    0

    سلام، ایکاش فایل pdf این رمان رو برای دانلود میگذاشتید... با تشکر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها