روایت وزیر کشور از تصمیمات کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت کرونا

وزیر کشور تاکید کرد در کنار بازفعالیتها و بازگشایی‌ها باید اطلاع رسانی، آموزش و تبلیغات لازم درخصوص کرونا به ویژه از سوی صداو سیما قویا پیگیری و حس نشود که شرایط و وضعیت کشور عادی شده است.

روایت وزیر کشور از تصمیمات کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت کرونا

دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه بیست و دومین نشست کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت کرونا با بیان اینکه مهمترین موضوع مطرح شده در این جلسه ابراز نگرانی وزارت بهداشت از عدم رعایت قابل قبول پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها بود، اظهار کرد: اولین رکن تصمیماتی که در این کمیته بررسی و در ستاد مبارزه با کرونا تصویب می شود، این است که در همه بازفعالیتها و بازگشایی‌ها، پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل رعایت شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه گزارش امروز وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در برخی از مناطق، شهرها، مشاغل و حوزه های فعالیتی بیش از ۷۰ درصد کاهش در رعایت پروتکل های بهداشتی اعلامی از سوی وزارت بهداشت را داشته ایم و این مسئله واقعا برای مردم خطرناک است، گفت: مردم عزیز بدانند در حال ایجاد شرایط مسالمت آمیزی با معیشت، زندگی و سلامت هستیم، اگر صرفاً به موضوع سلامت توجه کنیم نباید این بازگشایی ها انجام شود اما باید زندگی مردم جاری و فعالیت‌ها هم انجام شود، به دنبال یافتن نقطه تعالی هستیم که عمود و ثقل این نقطه تعادلی مردم و رعایت پروتکل ها است.

رحمانی فضلی در همین راستا با بیان اینکه در این جلسه با حضور دادستان کل کشور تصمیم گرفته شد که در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از همه ظرفیتهای قانونی مصوب ستاد مبارزه با کرونا و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی و اختیارات و ظرفیتهای قانونی دادستانی کل استفاده و با این موارد برخورد قانونی شود، تصریح کرد: اگر نهاد، پاساژ، مسجد و یا هر شغل و مکانی این پروتکل‌ها را رعایت نکند، پس از تذکر، بسته خواهد شد و محدودیت ها مجدد اعمال خواهد شد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در ۶ استان شرایط خاص برقرار است، گفت: در آمار و ارقام کلی ای که هر روز اطلاع رسانی می شود، یک علت روند افزایشی مبتلایان به دلیل افزایش میزان تست و غربالگری است و آن بخش از افزایش آمار که مربوط به افزایش تست است خوب است چرا که شناسایی در مراحل اولیه صورت می‌گیرد و امکان درمان و مراقبت هم راحت‌تر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه، اما در آمار بستری شدگان و فوتی‌ها نیز مقداری افزایش داشتیم، عنوان کرد: در روزهای گذشته آمار به تعداد ۳۰-۳۴ فوتی نیز رسیده بود که اکنون دوباره به تعداد ۶۵-۷۰ بازگشته و موجب دغدغه‌هایی شده است البته در کنار آن؛ تجربه، امکانات و تجهیزات بسیار خوب شده است اما همه این موارد بازهم مستلزم رعایت مردم است.

وزیر کشور در خصوص تصمیم گیری‌های امروز کمیته امنیتی، اجتماعی، انتظامی که پس از تصویب در ستاد ملی مدیریت کرونا، اجرایی خواهد شد گفت: مقرر شد وزارت بهداشت به همه بخش‌ها اعم دولتی، عمومی و بخش خصوصی ابلاغ کند که دستورالعمل اجرایی همزیستی مسالمت‌آمیز بین کرونا و فعالیت‌شان را تنظیم و به کمیته مذکور ارائه کنند تا بررسی و تصویب و ابلاغ شود تا هر دستگاهی حوزه نفوذ خود را کاملا مدیریت کند.

دکتر رحمانی فضلی همچنین اشاره کرد: در جلسه امروز مصوب شد که در صورت تصویب ستاد ملی مدیریت کرونا، نمایشگاههای تخصصی فقط با دعوت از افراد خاص، بدون بازدیدکننده عمومی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شود.

وی درخصوص بازگشایی تالارها، مراسم ترحیم و قهوه خانه‌ها گفت: در صورت تصویب ستاد ملی مدیریت کرونا، با کاهش ظرفیت این بخش‌ها، در شهرهای سفید اجازه فعالیت داده می‌شود اما در شهرهای زرد منتظر نتایج اقدامات در این شهرها خواهیم بود و این امر همچنان در شهرهای قرمز ممنوع است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه مسئله رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زندان‌ها یکی از موضوعات مهمی است که برای چندمین بار در این کمیته مطرح شد، گفت: در این جلسه مقرر شد در زندانها با همکاری وزارت بهداشت و رعایت پروتکلها و همچنین فصل الخطاب بودن نظرات وزارت بهداشت، با توجه به اینکه زندانی‌ها، زندانها و استانها دارای شرایط مختلفی هستند، قوه قضاییه بتواند تصمیم گیری کند و در هرحال نظارت وزارت بهداشت برای ما اصل است.

وزیرکشور درخصوص برگزاری سفرهای راهیان نور گفت: مقرر شد در مناطق سفید و زرد با رعایت پروتکلها به برگزاری برنامه های راهیان نور اجازه داده شود چرا که نسبت به سازمان متولی راهیان نور که عمدتاً بسیج است و ناوگان حمل و نقل و محل اقامت که تحت نظارت بسیج است، اطمینان کافی در زمینه رعایت دقیق پروتکل ها وجود دارد.

رحمانی فضلی در خصوص اجازه ورود به توریست‌های خارجی نیز گفت: این موضوع در کمیته مطرح شد و بر اساس ملاحظاتی که وزارت خارجه و وزارت بهداشت در این زمینه داشتند، مقرر شد در اواخر تیرماه مجددا این موضوع بررسی و تصمیم گیری شود.

وزیر کشور همچنین یادآوری کرد: تصمیمات کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی پیشنهاداتی است که بررسی شده و برای تصویب به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه می شود.

وزیر کشور در خصوص اجرای طرح ترافیک و تصمیم گیری در این خصوص گفت: در موضوع اجرای طرح ترافیک قبلا در سه مرحله تصمیم گیری و مقرر شده است که شهرداری ها، اتحادیه تاکسیرانی، اتوبوس رانی و مترو پروتکلها را به صورت دقیق رعایت کنند. در پایان این هفته نیز بر اساس بررسی های دقیق، نحوه اجرای طرح ترافیک ارزیابی می شود و البته باید کمک کنیم تا امورات مردم نیز حل و فصل شود.

وی افزود: در مقاطعی که طرح ترافیک اجرا نمی شد، ترافیک بسیار شدیدی در نقاط مرکزی شهر داشتیم که موجب می شد تا سرویس اتوبوسرانی نتواند به خوبی از ظرفیت خود استفاده کند که با اجرای طرح ترافیک شرایط روان تر و مناسب تر شده است. البته دغدغه هایی کماکان وجود دارد که شهرداری ها موظف به رفع آنها هستند و درصورتی که موفق به رفع این مسائل نشوند، تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد شد.

وزیر کشور تاکید کرد: اطلاع رسانی، آموزش و تبلیغات لازم به ویژه از سوی صداو سیما با توجه اقداماتی که تاکنون انجام شده است، باید قویا پیگیری شود و این روند در کنار بازفعالیتها و بازگشایی ها، باید روندی رو به افزایش باشد و نباید حس شود که شرایط و وضعیت کشور عادی شده است.

وزیر کشور در پایان یادآور شد: ما شرایط را متعادل می کنیم تا زندگی مردم، معیشت و درمان را بتوانیم دنبال کنیم. توفیقاتی خوبی هم در این زمینه داشتیم که امیدواریم با رعایت کامل این موضوع از سوی مردم و نظارت دقیق وزارت بهداشت و دستگاههای اجرایی و فعالیت خوب رسانه ها ازجمله صدا و سیما، موفقیت های بیشتری برای کشور در این زمینه داشته باشیم.

گفتنی است، در جلسه امروز کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت کرونا؛ دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با تاکید بر اینکه هیچ راهکاری غیر از رعایت اصول بهداشتی در مبارزه با کرونا وجود ندارد، نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هشدار داد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی کشور با اشاره به اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به طرز محسوسی کاهش یافته است؛ گفت: برای عبور از بحران کرونا نیازمند رعایت دقیق و کامل پروتکل های بهداشتی در کشور هستیم و نباید با عادی سازی، زمینه شیوع دوباره این بیماری را فراهم سازیم.
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه آمارها گویای آن است که وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در همه جای کشور تنزل داشته است؛ گفت: طبیعی است که با کاهش رعایت اصول بهداشتی، شیوع بیماری دوباره گسترش یابد.

وی درهمین خصوص یادآور شد که تنها راهکار مبارزه با کرونا، رعایت مسائل بهداشتی است و برای همین باید این موضوع را جدی تر از همیشه دنبال کنیم.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از صحبت هایش به ارائه آماری در خصوص میزان رعایت اصول بهداشتی در بخش های مختلف، صنوف و واحدها اشاره کرد و گفت: مساجد و نمازهای جمعه بیشترین رعایت مسائل بهداشتی را داشتند و در مقابل واحدهای ارائه دهنده برخی از خدمات عمومی کمترین رعایت را داشتند که باید هشدارهای لازم به این صنوف جهت رعایت اصول بهداشتی داده شود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها