پایان بررسی یک لایحه و طرح در صحن شورا

اعضای شورای شهر تهران طرح«تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا» و لایحه «تعیین ارزش معاملاتی ساختمان» را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

پایان بررسی یک لایحه و طرح در صحن شورا

ادامه بررسی لایحه «چگونگی تعیین ارزش معاملاتی ساختمان» امروز در دویست و بیستمین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران روی میز کار اعضای شورا قرار گرفت.

بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی این لایحه با اشاره به اینکه باید جرائم ساختمانی بر مبنای آخرین اصلاحی عوارض در نظر گرفته شود، گفت: در لایحه مذکور، محاسبه جریمه را بر مبنای سال ۹۸ در نظر گرفته‌اند. من پیشنهاد می‌دهم زمانی که عوارض به روز می‌شود، مطابق با آن، جریمه نیز اصلاح شود و عوارض به روز شده، پایه محاسبه جریمه‌ها قرار گیرد.

محمد سالاری در واکنش به این پیشنهاد گفت: پیشنهاد می‌دهم اگر ارزش معاملاتی ملک تغییر کرد، جریمه نیز تغییر پیدا کند.

حسن رسولی نیز در واکنش به چنین پیشنهادی اظهار داشت: من از این پیشنهاد حمایت و همچنین تأکید می‌کنم که همه مصوبات شورا برای تعیین میزان عوارض و جریمه‌ها تا پیش از زمان محاسبه به روز جریمه و عوارض، کان لم یکن تلقی شود و معیار، آخرین مصوبه تعیین عوارض باشد.

حجت نظری عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: پیشنهاد می‌دهم که برای برخی از سال‌ها که قیمت عوارض مانند امسال خارج از عرف است، به طور جداگانه لایحه‌ای برای تصویب به شورا ارسال شود.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران با ۱۸ رأی با این پیشنهاد موافقت کردند.

در ادامه بهاره آروین پیشنهاد دیگری را درباره افزایش ضریب جریمه مطرح کرد.

وی گفت: در لایحه شهرداری تهران ضریب محاسبه جریمه ۱.۵ k بوده است که کمیسیون شهرسازی و معماری آن را به ۱k کاهش داده است. کمیسیون باید توضیح دهد که دلیل این کاهش چه بوده و من پیشنهاد می‌دهم که ضریب آن به ۲k افزایش پیدا کند.

در ادامه عبدالرضا گلپایگانی در واکنش به این پیشنهاد گفت: ما ابتدا ضریب ۲k را لحاظ کردیم اما آن را کاهش داده و عدد ۱.۵k را در نظر گرفتیم تا هم بازدارندگی داشته باشد و هم برای افرادی که ناخواسته مرتکب تخلف شده‌اند یا در جهت تثبیت موقعیت ساختمان خود بر مبنای طرح تفصیلی تلاش می‌کنند، مشکل ایجاد نکنیم.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران با محاسبه ضریب ۱.۵k برای جرایم تخلفات ساختمانی موافقت کردند.

همچنین طرح «تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در شهر تهران» مورد بررسی قرار گرفت.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در توضیح طرح مذکور گفت: ما در این طرح دو هدف داریم؛ اول آنکه باعث ایجاد تحرکاتی در بازار سرمایه و نهادها و سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری شویم و دوم آنکه در جهت جهش و تحول تولید متناسب با امکانات شهرداری گام برداریم.

وی ادامه داد: پیش از این نیز لایحه‌ای درباره این موضوع از سوی شهرداری مطرح شده اما تمرکز شهرداری بر روی بازار ساختمان و پول بوده است اما تمرکز ما بر روی بازار سرمایه و توجه به تولید است.

فراهانی با تأکید مجدد بر ورود شهرداری به بورس گفت: با وجود آنکه در برنامه پنج ساله سوم و همچنین تذکرات متعدد، از شهرداری تهران خواستیم که وارد بورس شود، اما هیچ تلاشی در این زمینه اتفاق نیفتاد.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: در این طرح شهرداری را ملزم کردیم که وارد بورس شود. همچنین در این طرح بر حمایت از کسب و کار و پیمانکاران، ایجاد فضایی برای فعالیت اصناف تا ساعت ۲ بامداد و استفاده از ظرفیت صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری تأکید کرده‌ایم.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران کلیات طرح مذکور را مورد تصویب قرار دادند.

پس از تصویب کلیات، حجت نظری عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد: از آنجایی که در مصوبه دیگر شورا، به ورود مؤسسه همشهری و سایر شرکت‌ها به بورس تأکید شده، بند مذکور از طرح خارج شود اما با این پیشنهاد مخالفت شد.

حسن رسولی عضو دیگر شورای شهر تهران در ادامه پیشنهاد داد که ورود همشهری و شهروند به بازار بورس حداکثر یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این مصوبه اتفاق بیفتد که این پیشنهاد به تصویب رسید. ‌

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها