بررسی گرانی میوه بر عهده ستاد تنظیم بازار است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت مسئولیت قیمت گذاری در بخش میوه و محصولات کشاورزی را به عهده دارد.

بررسی گرانی میوه بر عهده ستاد تنظیم بازار است

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نخستین نشست خبری خود که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه بخش کشاورزی یکی از پرظرفیت ترین بخش های کشور در اقتصاد بدون نفت در اشتغال و تولید به شمار می رود، اظهار کرد: سال گذشته رشد ۸.۸ درصدی بخش کشاورزی منجر به رشد مثبت اقتصادی شد.

وی افزود: بخش کشاورزی یکی از بخش های مهم در کشور به شمار می رود که علی رغم‌ تمامی فشارها توانسته تاب آوری اقتصادی را افزایش دهد.

خاوازی درباره علل گرانی قیمت میوه در بازار اشاره کرد و گفت: ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت مسئولیت قیمت گذاری در بخش را به عهده دارد و برنامه هایی که ما در وزارت جهاد برای این موضوع داریم، حضور استارت آپ هایی را در نظر گرفتیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی حمایت از استارت آپ ها برای عرضه مستقیم محصولات است، هر چند بحث سرمازدگی و حوادث طبیعی در موضوع گرانی میوه دخیل است.

به گفته وی، در بخش کشاورزی وظیفه ما تولید است و هم اکنون تمامی محصولات با قیمت مناسب سرمزرعه وجود دارد و ما هم دغدغه مند کشاورزان و مصرف کنندگان هستیم تا این موضوع کهنه و قدیمی در بخش را رفع کنیم.

خاوازی از تدوین برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: وزارتخانه در این خصوص برنامه مفصلی دارد که ابن برنامه در قالب کشت پاییزه به استان ها ابلاغ می شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در این برنامه تمام مباحث مربوط به مصرف سرانه، پتانسیل‌های تولید و عرضه و تقاضا دیده شده که در کشت پاییزه به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی افزود: طرح فنی الگوی کشت در وزارت جهاد کشاورزی آماده شده است، اما اینکه عملیاتی شود به الزامات سنگینی نیاز دارد و ما فعلاً برای کشت پاییزه به استانداری‌ها یک الگوی تولید را ابلاغ می‌کنیم و در ادامه طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی را تکمیل و لایحه آن را به دولت و سپس به مجلس ارائه می‌کنیم.

وزیرجهاد کشاورزی ادامه داد: بخش زیادی از وزارت خانه‌ها وتصمیم گیران کلان کشور لازم است در این زمینه مشارکت کنند تا طرح اجرایی شود.

خودکفایی در محصولات استراتژیک دست یافتنی است
خاوازی درباره اینکه برخی در کشورمان واژه خودکفایی را مزخرف می خوانند، گفت: در بسیاری از محصولات استراتژیک می‌توانیم خودکفا باشیم و این ظرفیت در کشور وجود دارد، اما باید بهره وری و به ویژه آب را در نظر بگیریم.

وی گفت: با تصویب و اجرای برنامه یکساله یک میلیون تن تولید محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت، خودکفایی در تولید کره و صرفه جویی ارزی و افزایش ۵۰۰ میلیون دلاری در صادرات از دیگر برنامه‌های پیش روست.

وزیر جهاد کشاورزی درباره قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: تمام تلاش ما این است که قیمت تضمینی کلزا و گندم برای سال زراعی بعد تا شهریور ماه به شورای اقتصاد برود.

خاوازی در پاسخ به این سوال که آیا جابجایی‌های اخیر در جهت مقابله با فساد در این بخش است، بیان کرد: امیدوارم که این جابجایی‌ها درست باشد و تمام تلاش ما این است که ترکیب خوب مدیریتی را پیاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعلیق قانون تمرکز وظایف و اختیارات بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی به وجود آورده است، اظهار کرد: برای اجرای طرح الگوی کشت لازم است تمام تصمیمات مربوط به بخش توسط وزارت جهاد کشاورزی اتخاذ شود.

خاوازی افزود: نظر بنده به عنوان یک کارشناس این است که تمام اختیارات باید در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد تا تصمیم گیری‌ها به بهترین نحو صورت بگیرد. هر چند موانع و مشکلاتی وجود دارد که با مسئولان وزارت صمت مطرح می‌کنیم و تاکنون وزارت صمت ارتباط خوبی در این زمینه با ما داشتند.

خاوازی از بازگشت وظایف قانون تمرکز طی یک سال آینده به وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: درست است کار دولت در آن زمان به پایان می‌رسد، اما ما به عنوان کارشناس در بخش حضور داریم و توصیه‌های لازم را انجام می‌دهیم تا تصمیم درست در این زمینه اتخاذ شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه شناسایی زنجیره‌ها و حلقه‌ها واسط در بخش کشاورزی یکی از اقدامات مهمی است که وزارت جهاد کشاورزی قرار است انجام دهد، افزود: اگر سرمایه گذاری در این زمینه باشد از او حمایت خواهیم کرد.

خاوازی با بیان اینکه در گذشته نگاه به بخش کشاورزی صرفاً نگاه به تولید بوده است، گفت: هم اکنون چاره‌ای نداریم جز اینکه این بخش را به صورت یک زنجیره در نظر بگیریم.

کشت زیاد پیاز منجر به وضعیت فعلی پیازکاران شد
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید بیش از اندازه پیاز در جنوب کرمان بیان کرد: پیازکاران امسال علی رغم ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی کشت بسیار زیادی انجام داده بودند چرا که منافع خود را در تولید پیاز دیدند و این ریسک را انجام دادند البته شاید هر کس دیگری هم بود به این شکل عمل می‌کرد، اما بی توجهی به این ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرد.

وی ادامه داد: تلاش و سیاست ما در راستای ایجاد این زنجیره هاست و با روش‌های سنتی و معمولی فعلی این اتفاقات در سال‌های آینده تکرار خواهد شد.

به گفته خاوازی، بخش کشاورزی بخشی بسیار بزرگ و گسترده است و ایجاد زنجیره‌هارا باید از برخی بخش‌ها شروع ‌‌کنیم. به عنوان مثال در حال حاضر در حوزه مرغ ۴۰ زنجیره تشکیل شده است.

گسترش کشاورزی قراردادی در کشور مورد تاکید وزیر جهاد است
خاوازی با تاکید بر گسترش ‌کشاورزی قراردادی گفت: در بخش سبزی و صیفی جز برنامه‌های ابلاغی ما تمام کسانی که می‌خواهند ورود کنند باید قراردادی عمل کنند در غیر این صورت تمام تولید، زیان است.

وی با اشاره به اینکه در روزهوی اولیه وزارت با چارش‌های جدی در حوزه جوجه یک روزه مواجه شدیم، بیان کرد: بر این اساس با تشکل‌ها و اتحادیه‌های طیور نشست‌های کارشناسی زیادی برگزار شد و در آنجا عیوب سامانه بازارگاه را مورد بررسی قرار داد. بلافاصله بعد از این مساله با بخش خصوصی وارد مذاکره شدیم تا سامانه جدیدی را طراحی و جایگزین بازارگاه کنیم.

خاوازی از رونمایی سامانه جدید بازارگاه طی دو یا سه هفته آینده خبر داد و گفت: سیستم توزیعی را طراحی می‌کنیم تا نهاده‌ها به صورت خام وارد چرخه مصرف نشود. بیش از ۵۰۰ کارخانه تولید خوراک دام معتبر در کشور داریم که بخشی از نهاده‌ها در اختیار این کارخانجات قرار می‌گیرد بخشی در زنجیره‌ها توزیع می‌شود و بخشی به صاحبان صنایع بزرگ و سنگین که کشاورزان پیشرو هستند تحویل داده می‌شود که این اقدام باعث اصلاح نظام توزیع و ردیابی نهاده‌ها خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: اصلاح نظام توزیع در کنار استفاده از سامانه جدید باعث افزایش ضریب تبدیل و صرفه جویی در منابع می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها