۲۱۰ بنگاه اقتصادی قم به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمب شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرکات استان را ۹.۸ میلیون دلارعنوان کرد و گفت: میزان صادرات استان بر اساس میزان مبدأ تولید و ارزش ۱۴ میلیون دلار بوده است.

۲۱۰ بنگاه اقتصادی قم به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمب شد

نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «جهش تولید» عزمی جدی از سوی مردم و مسئولان در عرصه اقتصادی را می‌طلبد و نیاز است که با عمل به منویات مقام معظم رهبری این مهم را تحقق بخشیده و خیز بلند اقتصادی در کشور را برای رسیدن به توسعه‌ای متوازن و همه‌جانبه و رسیدن به رشد و آبادانی برداریم.

بدون شک اقدامات و عملکرد بخش صنعت، معدن و تجارت کشور در درجه نخست و در سطح استان‌ها در رتبه بعدی در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب نقش مهمی دارد، استان قم نیز با توجه به جایگاه خاص و ویژه‌ای که دارد نقش مهمی در ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور دارد؛ هدف‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در بخش‌های مختلف با توجه به حجم و گستردگی شرح وظایف این سازمان در راستای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید بوده است.

با توجه به اهمیت اقدامات صورت گرفته در این سازمان به گفت‌وگو با محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید.

محمود سیجانی اظهار داشت: طی دوماهه نخست سال تعداد 136 فقره جواز تأسیس ایجادی با 7254 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی اشتغال‌زایی برای هزار و 905 نفر و همچنین سه فقره جواز تأسیس توسعه‌ای با 217 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای 115 نفر صادرشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: درمجموع تعداد کل جواز تأسیس موجود استان دو هزار 416 مجوز با پیش‌بینی اشتغال‌زایی 45 هزار و 512 نفر و سرمایه‌گذاری 182 هزار و 275 میلیارد ریال است که این شاخص بیانگر میل و رغبت به سرمایه‌گذاری جدید در استان است.

وی با اشاره به تعداد صدور پروانه بهره‌برداری در استان طی دوماهه نخست سال گفت: طی این مدت تعداد 14 فقره پروانه بهره‌برداری ایجادی با 870 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای 365 نفر، تعداد یازده فقره پروانه برداری توسعه‌ای با 623 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای 118 نفر صادرشده است.

سیجانی خاطرنشان کرد: درمجموع تعداد دو هزار و 232فقره پروانه بهره‌برداری با اشتغال‌زایی 56 هزار و 587 نفر و سرمایه‌گذاری 50 هزار و 749 میلیارد ریال در استان قم موجود است.

صادرات غیرنفتی استان قم در دوماهه نخست سال 9.8 میلیون دلار بوده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم مجوزهای صادرشده طی دوماهه گذشته را مورداشاره قرارداد و ابراز کرد: طی این مدت تعداد هزار و 118 فقره مجوز صنفی در رسته‌های تولیدی و فنی- توزیعی و خدماتی با اشتغال‌زایی برای دو هزار و 795 نفر صادرشده است و درمجموع 35 هزار و 736 واحد صنفی مجوزدار در استان وجود دارد که 32 هزار و 621 توزیعی و خدماتی و 14 هزار و 410 واحد تولیدی و فنی هستند.

وی با اشاره به صدور تعداد 15 کارت بازرگانی در بخش تولیدی و ده کارت بازرگانی در بخش تجاری عنوان کرد: درمجموع تعداد کارت‌های بازرگانی 705 فقره بوده و در این مدت تعداد یک کارت ابطال‌شده است.

سیجانی میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرکات استان را 9.8 میلیون دلار و وزن 10.2 هزار تن عنوان کرد و افزود: میزان صادرات استان بر اساس میزان مبدأ تولید و ارزش 14 میلیون دلار و وزن 16 هزار تن بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم عمده کالای صادراتی را مواد پلاستیکی، محصولات صنعت آردسازی، محصولات لبنی(تخم‌مرغ) و سوخت‌ها و روغن‌های معدنی عنوان کرد و افزود: عمده کشورهای هدف صادراتی به ترتیب ارزش صادرات عراق، افغانستان، امارات، هند، آذربایجان، ازبکستان، اندونزی، عمان، اوکراین، ارمنستان و قزاقستان بوده است.

وی ادامه داد: میزان واردات استان به ارزش 21.7 میلیون دلار و وزن 4.3 هزار تن بوده است و مهم‌ترین کالاهای وارداتی استان قطعات خودرو و موتورسیکلت، دستگاه‌های اپیتک، سنجش کنترل و دستگاه‌های طبی بوده است.

پرداخت 6 هزار و 932 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید

سیجانی مطرح کرد: از زمان ابلاغ دستورالعمل پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید در سال 98، تعداد 105 واحد صنعتی به مبلغ 5 هزار و 634 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید مصوب و به بانک‌های عامل معرفی‌شده است و تاکنون مبلغ سه هزار و 946 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید پرداخت‌شده است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم درمجموع در سه بخش صنعت، جهاد و گردشگری رونق تولید و انتقالی سال 97 و مستقیم مبلغ 6 هزار و 932 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت‌شده است.

ثبت 1340 مورد تخلف

سیجانی مطرح کرد: طی دو ماه گذشته در سال 99، تعداد بازرسی‌های صورت گرفته درمجموع 17 هزار و 490 مورد بوده که تعداد 1340 مورد تخلف ثبت‌شده است که برای تخلفات ثبت‌شده تعداد 916 فقره پرونده به ارزش ریالی 462 میلیارد و 283 میلیون ریال بوده است.

وی در ادامه شناسایی پتانسیل‌های تولید و نظارت بر واحدهای تولیدی اقلام بهداشتی مرتبط به ویروس کرونا را موردتوجه قرارداد و گفت: این اقلام شامل شش واحد تولید ماسک، نه واحد ژل و محلول‌های ضدعفونی‌کننده، دو واحد دستکش یک‌بارمصرف و سه واحد لباس بیمارستانی در سطح استان و واحدهای بالقوه می‌شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه به ذی‌نفعان فعالیت‌های معدنی به‌منظور کاهش اثرات سوء اقتصادی حاصل از شیوع بیماری کرونا فرصت مناسبی داده‌شده است، تصریح کرد: این فرصت‌ها در مواردی مانند قرارداد مسئولان فنی واحدهای معدنی، استمهال کلیه چک‌های مرتبط با تقسیط حقوق دولتی و ارائه گزاش عملکرد سالانه و اعلام قطعی حقوق دولتی تا پایان خردادماه را شامل می‌شود.

سیجانی بیان کرد: با پیگیری‌های مستمر به‌عمل‌آمده میزان 470 هزار عدد انواع ماسک به‌صورت رایگان از محل واردات به استان قم تخصیص‌یافته که بخش اول آن به میزان 247 هزار عدد به استان حمل و تحویل دانشگاه علوم پزشکی شده است.

پلمب 210 بنگاه اقتصادی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وی با اشاره به تأمین و توزیع 700 تن پرتقال شب عید و 350 تن سیب‌درختی و ویژه تنظیم بازار شب عید و تأمین و جذب سه هزار تن کالاهای اساسی ویژه ماه مبارک رمضان گفت: اجرای طرح‌های یک و دو فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند در واحدهای صنفی و صنعتی و پلمب 210 بنگاه اقتصادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده بودند از دیگر اقداماتی بوده که در این مدت انجام شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در پایان با اشاره به برگزاری گشت‌های مشترک بازرسی با حضور نمایندگان نیروی انتظامی، اداره کل تعزیرات حکومتی و دستگاه قضا از نمایندگی‌های فروش و پارکینگ‌های دپو شده خودرو اظهار داشت:170 خودرو سواری نو در این واحدها به ارزش حدود 220 میلیارد ریال و تنظیم گزارش و ارسال به‌منظور رسیدگی به تعزیرات حکومتی شناسایی شد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها