خاطره‌نگاری محمدصادق قاضی‌طباطبایی از دکتر شریعتی:

آرزوی آرامش زیر پای حضرت زینب(س)

محمدصادق قاضی‌طباطبایی گفت: ای کاش دکتر علی شریعتی در دوران بعد از پیروزی انقلاب هم بود و جلوی برخی از کج‌روی‌ها را می‌گرفت.

آرزوی آرامش زیر پای حضرت زینب(س)

۲۹ خرداد هر سال یاد و خاطره علی شریعتی دوباره در ایران زنده می‌شود. شریعتی اگرچه ۴۳ سال پیش در لندن چشم از جهان فروبست و در دمشق به خاک سپرده شد، اما تاثیر اندیشه‌هایش و نزاع بر سر به دست دادن روایت‌های موافق یا مخالف با او همچنان فضای اندیشه و سیاست ایران را فرا گرفته است.

***

دکتر شریعتی در شب عاشورا در پایان سخنرانی‌اش به من گفت، دلم می‌خواهد زیر پای حضرت زینب(س) دفن شوم. آن مرحوم در طول حیات به ۲ بانوی ارزشمند اسلام، یعنی حضرت فاطمه و دختر گرانقدرش، ارادتی ویژه داشت.

بعد از مرگش که در لندن اتفاق افتاد، آیت‌الله مجتهد شبستری بر پیکرش نماز خواند و با وجود اینکه برخی تلاش می‌کردند پیکر او را به ایران برگردانند، اما جنازه شریعتی و با یاری حافظ ‌اسد به سوریه برده شد. در آنجا نماز میت هم توسط امام موسی صدر در حرم حضرت زینب(س) خوانده شد و در زینبیه برای همیشه آرام گرفت.

به خاطر دارم، در مراسم چهلم درگذشت دکتر علی شریعتی، آقای بازرگان و مرحوم محمدتقی جعفری در منزل استاد پدر آن مرحوم سخنرانی کردند و حاضرین هم با غم و اندوهی سنگین یادش را گرامی داشتند.

دکتر علی شریعتی نتوانست سال‌های زیادی را در دنیا باشد و عمری کوتاه، و البته پربرکتی داشت. نفوذ شریعتی و سلامتِ نفس شریعتی و کلام شریعتی به گونه‌ای بود که ۴۳ سال بعد از مرگش، همچنان نظراتش مورد توجه قرار می‌گیرد.

ای کاش دکتر علی شریعتی در دوران بعد از پیروزی انقلاب هم بود و جلوی برخی از کج‌روی‌ها را می‌گرفت.

منبع: اعتمادآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها