صادرات محصولات کشاورزی راهی برای بی نیازی از درآمد‌های نفتی

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: با اجرای الگوی کشت و توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیازی به درآمد‌های نفتی نداریم.

صادرات محصولات کشاورزی راهی برای بی نیازی از درآمد‌های نفتی

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی اظهار کرد: علی رغم پتانسیل و ظرفیت خدادادی در کشور، نبود زنجیره تامین، توزیع و تکمیل خلاء بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد کرده است که درصورت ایجاد زنجیره تکمیل ۶۰ تا ۷۰ درصد مشکلات مرتفع می‌شود.

وی افزود: برخی افراد به سبب سود‌های هنگفت حاصل از واردات به دنبال احداث وزارت بازرگانی هستند و بدین منظور قانون انتزاع را از وزارت جهاد به وزارت صمت بردند که این موضوع به زیان بخش تولید تمام شد.

اختلاف چند برابری قیمت میوه از مزرعه تا سفره در سایه وجود دلالان

ملک زاده با تاکید بر مدیریت بازار میوه از مزرعه تا سفره بیان کرد: با حذف واسطه‌ها و دلالان، فاصله قیمت تولید تا مصرف کم می‌شود، در غیر این صورت نه تنها کشاورزان به سهم خود نمی‌رسند، بلکه مصرف کننده هم باید پول زیادی بابت خرید پرداخت کند. به عنوان مثال هم اکنون هر کیلو گیلاس با نرخ ۱۰ هزار تومان از باغداران خریداری می‌شود و با نرخ ۱۳۰ هزار تومان در برخی نقاط شهر به دست مصرف کننده می‌رسد که این فاصله ۱۳ برابری قیمت ناشی از نبود زنجیره تکمیل و توزیع است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر در ارتباط با بخش کشاورزی و فروش به طور کامل باید تصمیم گیری کند تا مشکلات به حداقل برسد.

ملک زاده با تاکید بر این مسئله که باید نگاه جدی به تشکل‌های کشاورزی صورت گیرد، بیان کرد: تاکنون هیچگاه از ظرفیت تشکل‌ها به درستی استفاده نشده است تا به عنوان پل ارتباطی دولت و تولیدکننده بتوانیم از ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به کمبود صنایع تبدیلی، تکمیلی، انبار و سردخانه همه ساله بخش زیادی از محصولات کشاورزی از بین می‌رود یا با سبب عدم سرمایه گذاری مناسب در بخش کشاورزی چاره‌ای جز خام فروشی نداریم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه تجار بازار‌های هدف رغبتی به خرید خام محصولات کشاورزی ندارند، تصریح کرد: با اجرای الگوی کشت و بسته بندی مناسب می‌توان ارزآوری قابل توجهی از صادرات محصولات مختلف کشاورزی داشت که با این وجود نیازی به درآمد‌های نفتی نداریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    محصولات کشاورزی اگر صادر شد ما توان خرید محصولات کشاورزی نداریم برای شما خوب است برا یه مصرف کننده داخلی گران تمام می‌شود

  • حیا کن
    0

    مردم چی بخورند با دهمیلیون پناهنده افغان هشتاد میلیونم خودمانیم پس چی بخورند شما که بادروغ امار میدین راست گو هستین کشاورزی ما بنیانی ندارد والسلام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها