بلوکه شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی نتیجه چیست؟

استاد دانشگاه سیدنی تأکید کرد: آیت‌الله خامنه‌ای چند سالی است که موضوع نگاه به شرق را مطرح کرده‌اند اما برخی از مسئولان ایرانی تئوری اشتباه دیگری را در افزایش تجارت با متحدان غربی آمریکا پیگیری کردند.

بلوکه شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی نتیجه چیست؟

بلوکه شدن ۹ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی، چند سال پس از اتفاق مشابهی که در آمریکا روی داد، حاکی از هماهنگی سئول و واشنگتن برای به حداکثر رساندن تحریم‌ها علیه کشورمان است.

کره جنوبی، یکی از کشورهای آسیای شرقی است که بازار بزرگی در ایران دارد اما بدون واهمه از دست دادن این فرصت طلایی، یک سال و نیم است که دارایی‌های کشورمان را مسدود و روابط تجاری خود با تهران را به صفر نزدیک کرده است.

حجم مبادلات تجاری کره جنوبی با آمریکا ۲۵ درصد و با ایران یک درصد است و ازاین‌رو، وقتی پای منافع و مصالح به میان آمد، سئول ترجیح داد که برای حفظ جایگاه خود به‌عنوان مستعمره واشنگتن، در زمین کاخ سفید بازی و تجارت پرسود و پا گرفته با ایران طی حداقل سه دهه گذشته را قربانی خوشامد کدخدا کند.

این در حالی است که مقامات سئول ابتدا وعده کردند ۵۰ میلیون دلار را آزاد کنند اما زیر وعده خود زدند و سپس مدعی شدند که می‌توانند مبلغی را به‌عنوان هدیه پرداخت کنند که آن هم انجام نشد. از طرفی، «اوری بانک» کره جنوبی نیز اعلام کرده است که خواستار اجرت نگهداری پول‌های ایران است، حال‌آنکه این کشور در حال کار کردن با این پول‌هاست و حتی باید مبلغی را به کشورمان بابت استفاده از این دارایی‌ها پرداخت کند.

«تیم اندرسون»، استاد دانشگاه سیدنی و نویسنده استرالیایی در گفتگویی در این خصوص تصریح کرد: کره جنوبی در شرایطی نیست که بتواند تصمیم مستقلی در مورد روابطش با تهران بگیرد.

این کشور بعد از جنگ دو کره، به اهرم آمریکا برای کنترل کره شمالی تبدیل شد و بدون پشتیبانی کاخ سفید قادر نیست در برابر ارعاب و تهدیدات هسته‌ای همسایه شمالی، از خود دفاع کند. بنابراین، محدودیت‌ها و فشارهای تحمیلی آمریکا را به امید برخورداری از چتر امنیتی واشنگتن، تحمل می‌کند.

وی افزود: هفته گذشته شاهد بودیم که کره شمالی دفتر ارتباط دو کره در شهر مرزی کائسونگ را منفجر و تهدید کرد کره جنوبی را به دریای آتش تبدیل می‌کند. درواقع، قطع روابط نیم‌بند دو کره که پس از سال ۲۰۱۸ اندکی بهبودیافته بود، انگیزه سئول برای جلب حمایت بیشتر آمریکا را به همراه داشت و همین موضوع باعث شد که کره‌ای‌ها برای آزاد کردن اموال بلوکه شدن ایران، «نه» قاطع‌تری بگویند.

اندرسون باج‌دهی کره جنوبی به آمریکا در مورد پرداخت هزینه حضور نظامیان پنتاگون در این کشور را نشانه‌ای دیگر از تسلیم شدن سئول در برابر واشنگتن برشمرد و گفت: ترامپ صراحتاً از کره جنوبی خواسته بود که ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته، پول بیشتری برای ادامه حضور بیش از ۲۸ هزار نظامی آمریکایی در این کشور پرداخت کند، حال‌آنکه سئول، حداکثر ۱۳ درصد افزایش را پذیرفته بود. همین موضوع موجب شد تا مذاکرات دو کشور در خصوص تقسیم هزینه‌ها حدود سه ماه متوقف شود. کره جنوبی البته چاره‌ای دیگری نداشت و موافقت بر سر ادامه حضور نظامی آمریکا را می‌توان یکی از دلایل عصبانیت کره شمالی دانست.

چالش امنیتی سئول با پیونگ‌یانگ را باید ازجمله دلایل مهم همراهی کره جنوبی با آمریکا علیه ایران برشمرد.
این نویسنده برجسته استرالیایی تصریح کرد: از سوی دیگر، اقتصاد کره جنوبی، تابعی از سرمایه‌داری جهانی به رهبری آمریکاست و این کشور همچون استرالیا و ژاپن قادر به سرپیچی از امر و نهی سردمدار کاپیتالیسم نیست. اگر هژمونی آمریکا در این منطقه نبود، کشورهای آسیای شرقی همگی همچون چین، اشتیاق بسیاری برای تجارت با ایران داشتند چراکه به دلیل صرفه اقتصادی و قرابت‌های فرهنگی، بازار بزرگ و پرسودی برای محصولاتشان در انتظار آن‌ها بود.

کره جنوبی با تن دادن به آمریکا، موقعیت تجاری ممتاز خود در ایران را از دست داد و ثابت کرد که شریک تجاری مطمئنی برای جمهوری اسلامی نیست.
ایران درعین‌حال باید در تجارت با کشورهای هم‌پیمان با آمریکا تجدیدنظر جدید کند. رهبر عالی کشور شما چند سالی است که موضوع نگاه به شرق را مطرح کرده‌اند اما برخی از مسئولان ایرانی تئوری اشتباه دیگری را پیگیری کردند.

استاد دانشگاه سیدنی با برشمردن خطای محاسباتی بعضی از مقامات کشورمان تأکید کرد: برخی مسئولین ایرانی گمان می‌کردند وقتی حجم تجارت کشورها با ایران افزایش یابد، درنتیجه، تحریم جمهوری اسلامی به وارد آمدن خسارات به متحدین آمریکا منجر می‌شود، درحالی‌که دیدیم پس از اعمال تحریم‌ها، شرکت‌های تحت سلطه واشنگتن، به چه سادگی و سرعتی پا پس گذاشتند و از ادامه تجارت با ایران استنکاف ورزیدند.

اندرسون در پایان تأکید کرد: ایران چاره‌ای جز تقویت اقتصاد داخلی و افزایش حجم مبادلات تجاری با همسایگان و اقتصادهای بزرگ غیرهمسو با واشنگتن همچون روسیه و چین ندارد و ضروری است که خوش‌بینی و اعتماد در داد و ستد تجاری با غرب و زیرمجموعه‌هایش را کنار بگذارد، چراکه در این صورت، باید شاهد سریالی از بلوکه شدن اموالش در کشورهای تابع کاخ سفید باشد.

منبع: آنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    درود بر اندرسون

  • رضا
    0

    سلام. کشوری که در آن هریک از نظامی های آمریکایی مصونیت سیاسی داشته و حتی خیانت بر مردمان کره جنوبی نیز می توانند انجام دهند ،چه انتظاری از این خود فروخته ها می توان داشت.در تاریخ نیز خیانت به مردمان کره و آسیای شرقی نیز توسط مردمان اون بخش کره جنوبی اتفاق افتاده است.به قول ایرانی های قدیم : هرکس که با مادر خود زنا کند با ناموس دیگران چه ها کند. وای به مسئولینی که این چنین خود فروخته اموال تک تک ما ایرانی هارو در کشور های مستعمره سرمایه گذاری و وراختیار میگذارند آن هم به چه بهایی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها