آمار نگران کننده برخی آسیب‌های اجتماعی در خراسان شمالی

مدیران فرهنگی خراسان شمالی باید برای بالا بودن میزان برخی از آسیب‌های اجتماعی نظیر خودکشی و طلاق در استان پاسخگو باشند.

آمار نگران کننده برخی آسیب‌های اجتماعی در خراسان شمالی

نرخ بالای برخی از آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، خودکشی و اعتیاد در استان خراسان شمالی آسیبی جدی است که علی‌رغم همه وعده‌های داده شده، تا کنون اقدام قاطعی برای حل آن انجام نشده و اینک این استان در بسیاری از شاخص‌های منفی اجتماعی در سطوح بالای کشور قرار گرفته است.

نگاهی به آمار اعتیاد در خراسان شمالی

نگاهی به آمار سال گذشته در حوزه اعتیاد نشان می‌دهد، 7.1 درصد از جمعیت استان خراسان شمالی معتاد هستند که از میانگین کشوری بالاتر است و همچنین شیوع اعتیاد در بین کارگران استان 33 درصد و در بین دانش آموزان 1.82 درصد است. با توجه به جمعیت عمومی 15 تا 65 سال استان، در حال حاضر 45 هزار معتاد در استان وجود دارد.

هم چنین مطالعات نشان می‌دهد، میانگین سنی اعتیاد در استان 23 سال است که بیشترین نوع مصرف مواد مخدر در خراسان شمالی تریاک با 62 درصد است.

در آمارهای سال جدید رشد تراز اعتیاد در استان نگران کننده تر شده است. متوسط درصد شیوع اعتیاد استان 11.58 درصد است. شیوع اعتیاد در مناطق روستایی 14 درصد و بالاتر از مناطق شهری است.

استاندار خراسان شمالی چندی پیش در نشست کمیته مبارزه با مواد مخدر استان با ابراز نگرانی از افزایش شیوع اعتیاد در استان، اظهار داشت: مصوبات جلسات فقط برای نوشتن روی کاغذ نیست و باید اجرا شود و شرایط بیماری کرونا نباید بهانه‌ای برای انجام نشدن کارها باشد.کاغذبازی به درد استان نمی‌خورد و تعداد جلسات مهم نیست. مصوبات باید اجرا شود.

وی افزود: در بحث مبارزه با مواد مخدر استان نیاز دارد با شتاب بیشتری کار کند. آمار شیوع اعتیاد در استان خراسان شمالی تهیه شده است که تابلوی راهنمای ما برای انجام کارهاست. در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید محله به محله گزارش اقدامات داشته باشیم و از کلی نگری بپرهیزیم. نقاط اولویت برای پیشگیری از شیوع اعتیاد را مشخص کنیم.

آمار نگران کننده طلاق در خراسان شمالی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی در اردیبهشت ماه سال جاری با ارائه آماری از وضعیت طلاق در استان، از افزایش 8 درصدی آمار طلاق سال 98 نسبت به سال 97 خبر داد و گفت: این وضعیت نگران کننده است.

امید خیرخواه اظهار داشت: سال گذشته 2 هزار و 147 مورد طلاق در 16 دفتر طلاق سطح استان ثبت شد. در این بازه زمانی همچنین هشت هزار و 245 عقد ازدواج در 35دفتر ازدواج ثبت شد که در مقایسه با سال 97، یک درصد کاهش دارد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات در هر جامعه‌ایی به حوزه خانواده بر می‌گردد و به همین دلیل است که از آن به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی یاد می‌شود.

ولی الله حیاتی معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی هم چندی پیش در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، بانوان و خانواده استان با اظهار نگرانی از امار طلاق و خودکشی در استان، اظهار داشت: مسائل اجتماعی بسیار مهم و حساس است که باید مورد توجه باشد و تمام سعی و تلاش ما باید حل این مسائل در حوزه اجتماعی باشد تا به حوزه های انتظامی، امنیتی و قضایی کشانده نشود.

حیاتی طلاق و خودکشی را دو آسیب اجتماعی اولویت دار استان معرفی کرد و گفت: باید با ارائه طرحی ویژه این دو آسیب در استان لکه گذاری شود و پس از مشخص شدن مناطق با آسیب بیشتر بازه های سنی و دلایل بروز این آسیب ها بررسی و ریشه یابی شود.

بودجه‌ و دستگاه‌های فرهنگی کجا هستند؟

نگاه سطحی و گذرا به به برخی آسیب‌های اجتماعی و آمار آن در 10 سال گذشته نشان دهنده رشد بی سابقه این آمار در استان است. این در حالی است که بودجه‌های گسترده‌ای در نهادهای فرهنگی برای این موضوع صرف می‌شود. اما سوال اینجاست که این بودجه‌ها کجاست و چگونه خرج می‌شود؟

ولی الله حیاتی معاون استاندار خراسان شمالی با تاکید بر حل معضلات اجتماعی با راهکار فرهنگی، تصریح کرد: بیش از 80 درصد از اعتبارات فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی توزیع می‌شود و هنر و تلاش استان باید جذب این اعتبارات با ارائه طرح‌های عملیاتی باشد چرا که تنها با تکیه بر اعتبارات استان نمی‌توانیم، هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی را محقق کنیم.

حیاتی خاطر نشان کرد: در حوزه اجتماعی نبود آگاهی، دانش و سواد کافی در برخورد با آسیب‌ها مهمتربن ضعف است که در این راستا هدفگذاری امسال استان ریشه کنی بی‌سوادی است.

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی تقویت خانه‌های عالم را یکی از راه‌های پرداختن به آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: هر چه از دین فاصله بگیریم با آسیب‌های اجتماعی بیشتری روبرو می شویم. بنابراین فرمانداران برای تهیه و تجهیز خانه‌های عالم همکاری و مساعدت لازم را در دستور کار خود داشته باشند.

ولی الله حیاتی یادآور شد: طرح پیشگیری از خشونت در شهرستان فاروج اجرا شده است و شهرستان راز و جرگلان منطقه بعدی برای اجرای این طرح است. بخشی از این خشونت ها مربوط به مشکلات اقتصادی و معیشتی است که باید این مشکلات با برنامه‌ریزی درست برطرف شود.

معاون استاندار یادآور شد: حوزه اجتماعی کشور در شرایط کنونی از درون تحت تاثیر مشکلات ناشی از کرونا ویروس و مسائل اقتصادی است و همچنین خارج از مرزها دشمنان نظام و انقلاب برای حوزه اجتماعی و نارضایتی‌های اجتماعی برنامه ریزی دارند تا با موج سورای در کشور التهاب آفرینی کنند. بنابراین باید برای مدیریت حوزه اجتماعی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

خطر آمار بالای بی‌سوادی در استان و تاثیر آن بر آسیب‌های اجتماعی

استاندار خراسان شمالی در شورای پشتیبانی سواد آموزی استان در راستای تاکید بر توسعه و جهش خراسان شمالی با اشاره به آمار سازمان نهضت سوادآموزی استان مبنی بر وجود 11 هزار بی‌سواد در خراسان شمالی بیان کرد: بنابراین هدف گذاری استان، برگزاری جشن پایان بی سوادی در دهه فجر امسال است.

شجاعی افزود: با توجه به پایین بودن نرخ باسوادی استان نسبت به میانگین کشوری با پیگیری از وزارت آموزش و پرورش موافقت نامه‌ای بین استان و سازمان نهضت سوادآموزی کشور به مبلغ 20 میلیارد تومان با هدف ارتقای نرخ شاخص باسوادی استان امضا شده است.

وی با تاکید بر این که برای ریشه کنی بی‌سوادی طی امسال باید همه پای کار باشند، افزود: در اجرای طرح ارتقای باسوادی در استان این امر تنها متوجه اداره کل آموزش و پرورش و سازمان نهضت سوادآموزی استان نیست. بلکه باید همه دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند.

شجاعی همچنین تاکید کرد: با اجرای طرح ارتقای سطح سواد در استان و توانمند شدن افراد بار سنگینی از روی دوش نهادهای حمایتی برداشته می‌شود. باید اتصال قوی بین سوادآموزی و دریافت مهارت ایجاد شود تا فرد توانمندی لازم را برای حضور در جامعه با هدف حل مشکلات معیشتی خود داشته باشد.اجرای پروژه آموزشی در هر منطقه‌ای باید متناسب با ظرفیت های موجود در آن باشد.

به نظر می‌رسد اگر مسئولان هم اینک به فکر چاره‌ای جدی برای حل معضلات اجتماعی از طریق برنامه‌ریزی فرهنگی نباشند، در سال‌های آینده جامعه جوان استان خراسان شمالی با خطرات بی‌شماری نظیر طلاق، اعتیاد و خودکشی باید بیش از امروز دست و پنجه نرم کند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها