صف‌آرایی جبهه غربی در برابر متحدان شرقی توافق هسته‌ای

پشت پرده قطعنامه آژانس علیه ایران چیست؟ / کتابی که بازی جدید آمریکا علیه ایران را لو داد/ آماده خروج از برجام شویم؟

هر چند چین و روسیه مخالف قطعنامه اخیر آژانس بوده و چند کشور مانند پاکستان و هند نیز رای ممتنع به این طرح دادند اما نباید فراموش کرد که این قطعنامه اولین اقدام آژانس علیه کشورمان بعد از انعقاد برجام است.

پشت پرده قطعنامه آژانس علیه ایران چیست؟ / کتابی که بازی جدید آمریکا علیه ایران را لو داد/ آماده خروج از برجام شویم؟

به گزارش خبر فوری ، بعد از چند ماه درگیری و چالش بالاخره شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران قطعنامه ای صادر کرد. بعد از اینکه گروسی، رئیس جدید آژانس در یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد که ایران مانع از دسترسی آژانس به دو سایت هسته ای در کشورش شده است، بالاخره شورای حکام دست به کار شد و قطعنامه ای علیه کشورمان تصویب کرد.

هر چند چین و روسیه مخالف این قطعنامه بوده و چند کشور مانند پاکستان و هند نیز رای ممتنع به این طرح دادند اما نباید فراموش کرد که این قطعنامه اولین اقدام آژانس علیه ما بعد از انعقاد برجام است.

در مورد نتایج این قطعنامه و واکنش ایران به این اقدام بحث های زیادی شده است. از برداشته شدن یک گام دیگر جهت کم کردن تعهدات هسته ای گرفته تا خروج از برجام و حتی NPT . با وجود این، برداشتن هر کدام از این اقدامات می‌تواند عواقب و تبعات دیگری داشته باشد که در جای دیگر باید به آنها پرداخت.

کتابی که شیفت دیپلماتیک علیه ایران را دیکته کرد

لازم به ذکر است که علت اصلی این تغییر چرخش آژانس به‌عنوان نهادی همسو با کاخ سفید، به نوعی چرخش استراتژیک در آمریکا مربوط می‌شود. اخیرا کتاب مهمی منتشر شده به نام "تقویت آمریکا و مقابله با تهدیدات جهانی". این کتاب توسط کمیته مطالعات جمهوری خواهان کنگره نوشته شده است. در این کتاب نحوه مقابله آمریکا با قدرت هایی مانند چین، روسیه و ایران بررسی شده است.

گروه نویسندگان این مطالعه تاکید دارند که ایالات متحده برای مقابله با ایران باید کاملا در چارچوب قطعنامه 2231 سازمان ملل عمل نمایند و از هرگونه اقدام اضافی و خارج از چارچوبی اجتناب کنند. طبق تحلیل این مطالعه، سیاست خارجی ترامپ راه بسیار اشتباهی را طی کرده و بهتر است هرچه زودتر در چارچوب سازمان ملل عمل کند.

قطعنامه 2231 شورای امنیت پس از 12 سال گفتگو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اعضای گروه 5+1 در تاریخ 23 تیرماه 1394 توسط تیم مذاکره‌کننده از مسؤولان وزارت خارجه به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان محمد جواد ظریف، کشور ایران موفق به توافق هسته‌ای با گروه 5+1 گردید. پس از آن این توافق در تاریخ 29 تیر ماه 1394 در شورای امنیت به رأی گذاشته شد که با تصویب آن در آن شورا تبدیل به قطعنامه 2231 گردید که همراه با تصویب آن هر شش قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر شده و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه این کشور شده بود را ملغی کرد. همین قطعنامه است که بنیان برجام را تشکیل داده و به مثابه هسته سخت آن عمل می‌کند.

ریچارد گولدبرگ که روزگاری رئیس میز «مقابله با توسعه تسلیحات کشتار جمعی توسط ایران» (WMD) در شورای امنیت ملی ایالات متحده بود در گزارشی که در این کتاب آمده تاکید دارد که آمریکا باید تمام تحریم ها را از طریق شورای امنیت سازمان ملل بازگرداند و نه به طور مستقل؛ چرا که در صورت تایید شورای امنیت همه تحریم های ضد ایران از جمله تحریم های تسلیحاتی، هسته ای و حتی انرژی قابل بازگشت هستند.

کشتیبان را سیاستی دگر آمد

آنچه در این مدت رخ داده مشخص می‌کند که ایالات متحده آمریکا سیاست خود را تغییر داده و تیم نویسندگان کتاب فوق الذکر که جمهوری خواه هم هستند در حال دیکته رای خود به ترامپ هستند.

با نزدیک شدن زمان لغو تحریم های تسلیحاتی ایران آمریکا سعی کرد که از طریق اقداماتی مانند بازگشت به برجام بار دیگر درگیر پرونده ایران شده و با استفاده از قدرت خود، آن را به شورای امنیت حواله کند.

با آغاز ریاست رافائل گروسی (رئیس آژانس انرژی اتمی) راه برای پیشبرد این هدف سهل تر شد و با قطعنامه روز جمعه شورای حکام آژانس، ایران بار دیگر در مقابل یک نهاد بین‌المللی اثرگذار بر رای شورای امنیت قرار گرفت.

آنچه در 7 سال اخیر از دست رفت

حالا همه چیز به 7 سال قبل بازگشته است. ایالات متحده و اروپا در یک جبهه قرار دارند و روسیه و چین در جبهه ای دیگر. ایران بار دیگر باید با قطعنامه های سازمان ملل مقابله کند اما این بار قلب رآکتورهایش را هم بتن گرفته است. مشخص نیست که بازی هسته ای ایران و آمریکا تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. مشخص نیست که شرایط فعلی منجر به خروج ایران از NPT یا نابودی کالبد بی روح برجام می‌شود یا نه.

با این حال، یک چیز عیان است. شکافی که به مدت چند سال(از سال 2018 که ترامپ از برجام خارج شد) بین اروپا و آمریکای ترامپ به وجود آمده بود، از بین رفت و ما در این مدت نتوانستیم از این شکاف و نفرت عمومی از دونالد ترامپ به سود خود استفاده کنیم. حالا دوباره جبهه‌ای متحد علیه ایران درحال تشکیل است. جبهه‌ای که تنها شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ بتواند در دیوار سخت آن رخنه ایجاد کند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • مجید
    2

    اخه تا کی میخواهید پافشاری برای داشتن انرژی اتمی و حمایت از فلسطین کنید بابا کشور و مردم را نابود کردید دست از این لجاجتهای بی حاصل بردارید دیگه نابود شدیم چیزی برامون نمونده

    نظرات شما -
    • پارمیدا
      0

      وقتی سواد نداری چرت نگو اول عاقبت ماجرارو ببین بعد تفت بده

    • امین
      1

      خدا بیامرزه پدربزرگمو هیچ سوادی هم نداشت اما همیشه میگفت باباجان یک نونه(نان) هیچقوت حریف دو نونه نمیشه. حالا هم خود چین و روسیه هم اذعان دارن که ماهم با آمریکا مشکل داریم ولی هیچوقت ارتباطمون رو با آمریکا قطع نکردیم.! من نمیدونم این چه سیاستیه که ایران در پیش گرفته. فاتحه کشور که خونده شده دیگه نکنه هنوزم هم براین باورین که هیییچ اتفاقی نیوفتاده؟؟؟!

    • .......
      2

      خانم یا اقای پارمیدا داریم عاقبت ماجرو رو داریم میبینیم. مردم کارد به استخونشون رسیده دیگه چیزی نمونده گوشت هم بخورند اونوقت ما فکر انرژی مزخرفه هسته ای هستیم

    • جواد برادران سیرجانی
      0

      ترسوهایی مثل شما هستند که دودمان ایران وایرانی رو بر باد میدن نه انرژی اتمی و حمایت از فلسطین روحانی ودولت اصلاح طلب هم همین فکر جنابعالی رو داره

    • محمد
      0

      واقعا فکر میکنی مشکل ما هسته ای و حمایت از فلسطینه؟؟؟ اونا با اصل استقلال ایران مشکل دارن. اگر جیره خور آمریکا باشیم نه تنها با صنعت هسته ای که با بمب هسته ای ما هم مشکلی نداشتن. مثل هند و پاکستان که بمب اتمی دارن.

    • بینام
      0

      این جواد وبرادران سیجانی حتما از رانت بگیران ومفت خواران هستند که این شرایط دوست دارند

  • رضا
    0

    چرا اول تلاش نمی کنید قدرتمند شین بعد جلوی آمریکا و... زبون درازی کنید؟ یک بچه 8 ماهه که نمی تونه یک آدم 30 ساله رو شکست بده؟ حتی چین و کل اروپا و... هم اذعان دارن که توان مقابله با آمریکارو ندارن. پول هایی که باید صرف ایجاد شغل و... برای جوانان شه خرج بلوف های سیاسی تون می کنید. بابا شرم کنید ایران و ایرانی از دست رفت بخدا

    نظرات شما -
    • هر کس
      0

      ما قدرت داریم همان گونه که کاری که با امریکا کردیم که چین و روسیه جرات ان را ندارن ولی افراد ترسو امدن سر کار و برجام را قالب کردن

    • رضا
      0

      جناب هرکس گیریم که درست میگید ولی اینها به چه بهایی بوده؟یه نگاه به اقتصاد و معیشت و وضع دلار و طلا و مسکن و تورم بیکاری و گرانی و فساد و رانت لجام گسیخته و فرار سرمایه ها و جوانان و نخبگان ........آیا ارزش این را داشته؟باید دید چه بدست آوردید و چی از دست دادید؟

    • صمدی
      0

      واقعا درست فرمودید حتی آیه قران هم میگی اول خودت و قدرت مند کن بعد بفکر رزم و جنگ باش

    • ایمان
      0

      یه بحث بیخود و الکی اینجا در جریانه یعنی واقعا شما ها فکر میکنید این تورم و گرانی و بدبختی مردم بخاطر انرژی هسته ای شکل گرفته؟اینا همه نمایشه و ظاهر مسئله است . غرب و صهیونیزم مشکلشون اینه که ایران رو نمیخوان و سالهاست نقشه کشیدن که کلا این تمدن رو تجزیه کنن و فاتحه شو بخونن.دولت روحانی همه جور باهاشون راه اومد نتیجه چی شد؟مگه باما پیمان نبستن؟غربی ها حتی به یکی از وظایف خودشون هم عمل نکردن بعد مدعی هستن که ایران باید همه تعهداتش رو انجام بده ! حالا این وسط یه سری میان میگن اگر فلان کارو انجام بدیم یا فلان تعهدو بدیم دیگه حله .در جواب این دسته افراد باید گفت خواب دیدی خیره غرب و صهیونیزم فقط با تجزیه و نابودی ایران آروم میشه.و برای مقابله با دشمنی اینها فقط باید ایران رو قوی کرد که زورشون به ما نرسه .شرایط از این به بعد جوریه که اولین روزی که حس کنن ایران ضربه پذیره بلافاصله دست بکار میشن برای نابودی ایران عزیزما.

  • احمد
    0

    نه میلیون تومان در امد ماهانه نداشت کسی فقیر است تو ایران ما که از این انرژی هسته ای را نخواستیم هر چه میخواهید زودتر مردم کارد به استخوانش رسیده فقط خدا به ما رحم کند

  • فاضل
    0

    خداوند به صالحی و ظریف صبر عطا بفرما در برابر کسانی که قلب و وجدانشان را بتن گرفته است

  • میلاد
    0

    جالبه هنوزم بعضی ها هستن که تفکر چقدر به فلسطین کمک میکنید و چرا هسته ای داریم و دارن انگار نه انگار اتفاقا همین حسن روحانی تمام و کمال همچیو فدای امریکا کرد (البته کلید و تدبیرش فعلا رو امریکاعه تو اقتصاد و فرهنگ و ....پدر ملت و ۷ ساله درآورده)بعدشم با این وجود که بهش میگفتن امریکا مورد اعتماد نیست سانتیریفیوژارو نابود کرد تازه امریکا هیچ سودی بهم نرسوند تازه حاج حسن هنوزم دنبالشه گفتم تدبیرش فقط این فکر کرده ویز امور خارجه است نه ریس جمهور خدایا کی این دورش تموم میشه ملتم انشالله سوادشونو ببرن بالا وگول این حرف هایی که مثلا دیوار میکش وسط پیاده رو اینارو نخورن البته بعید میدونم بعضیا عبرت بگیرن چه میدونم شاید دلار ۱۹۴۰۰ تومنی رو دوست دارن(موتور اقتصادی مد نظر جهانگیری و رفقا

  • ......
    0

    انرژی هسته ای ملتو بیچاره کرده . بسه کلا تعطیلش کنید نمیخواییم. والا تو تمام کشورهای پیشرفته از جمله آلمان و ژاپن دارن نیروگاه های هسته ای رو تعطیل میکنند . اولا پرهزینه ست ثانیا شدیدا برای از لحاظ زیست محیطی برای اینده بشر خطرناکه. وقتی انرژی های ارزون و پاک و بی دردسری مثل خورشیدی و بادی هست چه اصراری به این هسته ای مزخرف دارند !!!

    نظرات شما -
    • انرژی هسته ای
      0

      امریکا ، المان ، ژاپن دارن نیروگاه برق ، استفاده میکنن ، برق هسته ای ، چی می گی تو

    • ......
      0

      اقا یا خانم انرژی مزخرف هسته ای ظاهرا شما یه پاتون اینجاست یه پاتون اونجا که این چیز شرا رو میگی!!! یه مقدار مطالعه کنه ببین انرژی هسته ای چقد مضره و چقد گرون درمیاد بعد حرف بزن. اکثر کشورها دارن تعطیلش میکنند چون صرفه اقتصادی و زیست محیطی نداره

  • محمد
    1

    این کسانی که خواهان برجام بودن همان کسانی بودن که در سال های قبلش توافقی دیگری با همین کشورها داشتند و در هر دو مورد شکست خوردن با نقض تعهداتی که طرف مقابل داشتند مسئله این است که درس عبرت خواهید گرفت یا نه

  • راوی
    0

    صنعت هسته ای بهونه ای بیش نیست اینهاتاایرانوتکه تکه وتبدیل به چندکشورضعیف نکنن رضایت نمیدن امریکادرقبال دلارهای کثیفی که ازوهابیاگرفته مآموراجرای این کاره بلاخره یه کشورقدرتمندمثل ایران هضمش براوهابیاسخته امیدوارم هموطنانم به این بینشومعرفت برسن که بتونن حیله دشمناروتشخیص بدن مشکل اقتصادی کموبیش همه جای دنیاوجودداره ولی هیچ کشوری انقدعداوتودشمنی وجودنداره

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      این چرندیات دیگر خریدار ندارد با دشمن تراشی واسما گذاری وهابی. صهیونیست. غیره بتوانی بر احساسات وعواطف مردم تاثیر بگذارید جنایات محور به اصلاح مقاومت کمتر از آنان نیست

  • رضا
    0

    دوباره جبهه‌ای متحد علیه ایران درحال تشکیل است. جبهه‌ای که تنها شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ بتواند در دیوار سخت آن رخنه ایجاد کنداین مطلب کاملا درسته ولی اگر ترامپ پیروز انتخابات بعدی باشد که محتمل نیز میباشد ایا مسیولین ارشد نباید از حالا موضعی درست برای حل این مسیله داشته باشند؟تصور کنید ترامپ در دور بعدی بتواند با ایجاد اجماع جهانی دوباره تمام تحریم های جهانی را احیا کند طوری که حتی چین و روسیه هم ملزم به رعایت انها باشند آنوقت دیگه خدا به داد ملت ایران برسد.زمانی که دلار تا 50 هزار تومان برسد و آن روز باید منتظر فاجعه تمام عیار باشیم.

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      کامنت قبلی اشتباه برای این کاربر ارسال شده لطفا حذف شود.

  • مهدی
    0

    فقط یه راه داریم اونم اینه که شروع بساخت بمب اتمی کنیم وقتی سلاح اتمی داشتیم مثل پاکستان هندوستان وفرانسه انگلیس و،،،کم کم دنیا قبول میکند که ایران بمب اتمی دارد و این بازی مسخره دوازده ساله هم جمع میشود آنوقت ایرانی عزت دارد نه هرکورکچلی مثل اسراییل یا بن سلمان احمق جرات تهدید داشته باشد تنها راه ساخت بمب اتم میباشد

  • بی‌نام
    0

    دولت روحانی هشت سال ایران رو از پیشرفت در علم هسته‌ای بازداشت. و آمریکا و کشورهای اروپایی جزء این چی می‌خواستند؟ آن‌ها به هدفشون رسیدن و ما به قهقرا رفتیم.

  • دلسوز
    0

    فقط خروج از آن پی تی مرگ یه بار شیون یه بار حالا کشوری مثل پاکستان با صلاح اتمی برای ما رای ممتنع دادند دیگه چی از بر جام مانده جام تهی برایمان مانده وقتی غذا و دارو تحریم هستیم برای چه دستورات آنها را اجرا می کنیم در گندم وسیب زمینی خود کفا هستیم غمی نیست آنهایی که قانع نیستند در کانادا منتظر شأن هستند

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      حرفت را باید با خط طلا نوشت داداش که حرف ملتو زدی ،اون احمق هایی که تورو تکذیب کردن با آرای منفی شون فقط بگن دلیلشون چیه ،احتمالا یا خیلی خرن ،یا سرسپرده و خاىن به این مملکت ،وگرنه فرانسه چندروز پیش موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را آزمایش کرد اونا بتونن ما نتونیم اونا حق دارن ما نداریم

  • ایرانی
    0

    اینکه ایران بتونه شکافی بین اروپا و آمریکا ایجاد کند و سودی ببرد ساده اندیشی است . هالوارتر آنست که ایران در رقابتهای غرب و چین و روسیه برای خود اهرمی قایل شود.ما در نزاع تاریخی بین ابر قدرتها وزنه ای نیستم. مشکل ایران باید با درک واقعیتها بدور از شعار با هر کشوری حل شود .این نشد که هر کس صبح که شد نطقی و یا حرفی در هوا پرت کند .هزینه ی باج سنگین به روسیه و چین برای مردم گشایشی نداشته است .شاید بعضی برای ژست سیاسی دلخوش به عکسهای یادگاری باشند همانطور که هجوم برای عکس با موگرینی شد . زندگی مردم را بیش از این درگیر مشکلات آب و برق و نون و مسکن نکنید.اگر زندگی این است که شماها برای مردم ساختید همان به آدمی مرده باشد.

  • صالح
    0

    آقای دلسوز ..اگر ما ایرانی هستیم ودر ایران می مانیم .فرض کن مثل کره شمالی بمب هسته ای داریم .باید ریشته گیاه بخوریم .که بمب هسته ای داریم .که چه بشه افتخار به بمب هسته ای کنیم .واز گرسنگی بمیرمم .این شد افتخار .پس این افتخار را ما نمی خواهیم .این را ببر برای عربها .واز ایران هم برو

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      آقای نادان ،کره شمالی با ما فرق داره اون فقط تنها چیزی که داره زغال سنگه ،اما ما چی تمام نیازمون در داخل کشور هست ضمنا تنگه هرمز را هم فراموش نکن ،ایران با کره شمالی قابل قیاس نیست البته من براین باورم که ایران چندبرابر کره تحریم شد و هنوزم سرپاست ،این حرفا که ریشه و علف باید بخوریم نخ نما شده برو دنبال چیز جدید بگردد رفیق آل سعود و رفیق اسراییل

    • صمدی
      0

      عالی بود .تو کل کتاب هایی که من خوندم و سیاست مداران بزرگ اون و نوشتن همشون تو یک نقطه اشتراک دارن کشوری که سیاست خارجی و صادرات به کشورهای دیگه نداره و بقول خودمون خودکفاست محکوم به شکسته شما هرکارخونه ای هرجنسی هم تولید کنی وقتی کشورت اشبا شد میخوای این جنس خودکفا شده ات رو به کی بفروشی وقتی با دنیا قهری

  • مسعود
    0

    چی بگم والا . اقتصاد رو یک کاری کنید . گور بابای ترامپ .

  • ...
    0

    سلام میگه صبر کن حوسله کن مواد مخدر شیشه کلستار یا قیر را از کشورت جمع کن ایران.. و حق است این باعس خودکشی جوانها شد.. امریکا خره کی باشه.. خو جمع کن..

  • ....
    0

    سلام پدرسوخته ادت کرده دروغ میگه

  • .....
    0

    سلام هر روز ...دعوا بد از اشتی میکنید چون کشوره نجریه حدف است..

  • دلسوز
    0

    مسأله بمب نیست آنها می خواهند ما را وحشی حساب کنند که شما لیاقت اتم ندارید وحشی و استفاده کننده از بمب اتم خودشان هستند در طول تاریخ اولین کشوری هستیم که مستعمره نشدیم ولی شما اگر این طور می خواهید بسم الله اگر یک بار جلویشان بیستیم حساب کار دستشان می ایدهر ملت ایستاد گی کند عاقبت به خیر می شود لعنت خدا بر هر چه کشور عربی بی غیرت

  • ازاد
    0

    ما عزت می خواهیم هر کس می خواهد گاو شیری ده باشد بفرماید مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت ما آذری ها معلم هایی چون باکریها داریم

  • رسولی
    0

    چن ساله بااینکه از هسته ای و اتمی دست کشیدیم ولی تحریممون کردن اینروزا دیگه پافشاری هم دارن میکنن که باید چن سال دیگه تحریم بیشتر بشیم، خب از برجام خارج بشید و سلاح هسته ای و اتمی درست کنید وقتی ببینن اینچیزارو داریم هیچکاری نمیتونن بکنن.اگه خدایی تاکرده جنگ بشه خیالمون جمع هست که سلاح هسته داریم مقابله بکنیم ولی اینطوری که داریم پسرفت میکنیم بجای پیشرفت حتی از خیلی کشورها ضعیفتر شدیم بحث اقتضادیمون هم نیاز ب توضیح نیست از پراید 70میلیونی مشخصه همه چیز

  • امیر علی
    0

    مشکل در این مملکت تحریم نیست به والله تحریم نیست این مملکت که نفت اش تحریم شده چیزی حدود 100 میلیارد دلار درآمد غیر نفتی بخش خصوصی اش هست که اگه کل کاخ سفید بسیج بشن باز نمیتونن رد این شرکت هارو بزنن مشکل اقتصاد دولتی بازمانده از محمدرضای ملعون که آمریکا از روی قصد و برای ادامه استعمارش این شیوه اقتصاد رو برای ایران چید هست .مشکل این دهه 30 الی 50 ها هستند که با این که دورانشون تموم شده صندلی رو ول نمیکنن و دیگه چیزی هم بلد نیستن .آره بردار مشکل این مملکت مدیریت اش هست همه چیز درست است نظام اش حساب اش این مملکت مدیییییر ندارد مدیر جوان

  • ناشناس
    0

    آقا مجید نترس بجای بزدلی ایرانی بودن یاد بگیر

  • حسن
    0

    ایران تاچندقدمی ساخت بمب هسته ای رسیده همون بهتر که این کاروبه سرانجام برسونه شاید آخرین راه نجاتمون از این مخمصه باشه، بامدارا تواین چند سال هم زمان از دست دادیم وهم عقب افتادیم، ازترسو بودن درمقابل غربیها چیزی حاصلمون نمیشه (بترسونمشون بهتره)

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها