شوتی‌های پرخطر با دستمزد روزانه 4میلیونی! / قاچاقچیان انسان چطور در جاده‌های ایران جولان می‌دهند؟ + فیلم

این روزها اصطلاح شوتی برای مردم استان‌های جنوب غرب و شرق کشور همچون بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان هم آشنا بوده و هم برایشان دلهره‌آور است.

شوتی‌های پرخطر با دستمزد روزانه 4میلیونی! / قاچاقچیان انسان چطور در جاده‌های ایران جولان می‌دهند؟ + فیلم

یکی از شیوه‌های مرسوم حمل‌ونقل کالای قاچاق در کشور استفاده از خودروهای شوتی است، خودروهایی که حامل کالای قاچاق یا انسان هستند و بدون هیچ‌گونه استراحت و توقفی و با سرعت حتی تا ۲۰۰کیلومتر در ساعت، جاده‌ها را طی می‌کنند.

اصطلاحی در بین رانندگان این‌گونه ماشین‌ها مرسوم است که یک شوتی‌سوار وقتی در مبدأ پایش را روی گاز گذاشت فقط و فقط در مقصد ترمز می‌کند، رانندگان این خودروها نه از پیچ و خم جاده هراسی دارند و نه از جریمه شدن توسط پلیس!

این خودروها که اغلب گران‌قیمت نیستند، حتی از شلیک گلوله هم هراس ندارند. خودروهای شوتی بیشتر شامل سمند، پژو ۴۰۵ و پرشیا است، موتور این خودروها تقویت شده است.

دستمزد رانندگان این خودروها در سال ۱۳۹۸ بین یک تا ۴ میلیون تومان بابت هر بار سفر متغیر بود و محموله این خودروها شامل کالای قاچاق و انسان است.

یکی از رانندگان خودروهای شوتی در استان بوشهر گفت: طبق قانون جابه‌جایی کالاهای وارداتی که از نقطه صفر مرزی عبور کرده جرم نیست و اگر کالایی قاچاق محسوب می‌شود باید در نقطه صفر مرزی از ورود آن به کشور جلوگیری شود.

با این حال اما در سال‌های اخیر شاهد وقوع حوادث متعدد رانندگی در استان‌های محل تردد شوتی‌ها بوده‌ایم که خسارات جبران‌ناپذیری مالی و جانی برای بسیاری از هموطنان ایجاد کرده است.

معاون اجتماعی فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان درباره شوتی‌ها عنوان می‌کند: طبیعی است به دلیل سوددهی بالای حمل کالای قاچاق، رانندگان شوتی اقدام به این عمل می‌کنند که متاسفانه در سال‌های اخیر حوادث زیادی را نیز به دلیل سرعت بالا ایجاد کرده‌اند!

منبع: خبر فوری

17

حجم ویدیو: 7.04M | مدت زمان ویدیو: 00:01:52 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • ناشناس
    0

    امنیت خودروهای دیگر را به خطر انداخته آمد همه جا هم هستند نه فقط در شرق و جنوب

  • اکبر بی کله
    0

    بزرگ مردان حکومت وضعیت اقتصاد و کار و خونه و زندگی رو مشخص کنن تا کسی نره ب قول شما شوتی نشه.

  • ایرانی
    0

    هر کسی کار خود را میکند بعد که کارش تمام شد نیمرخی از ماوقع را لو میده نه کامل.چند سالی است که کار کولبری در جنوب با خودرو صورت گرفته است .فورواردمون دفاع حریفه .

  • ناشناس
    0

    اگر فکری به حال جوانان بیکار بشه، مطمئن باشید جانشون در کف دست در جاده نمیزارن! اگر دقت کنید در استانهایی که آمار بیکاری بالا داره این پدیده شایع تره! با شیوع کرونا و قطع درآمد راننده های آژانس و مسافر کشها اکثر انها الان به عنوان شوتی در جاده ها هستند.

  • احدی
    0

    جنسا واویلا کردید از بس گرونی اوردید رو سر مردم،ملت رو به خاک سیاه نشوندید،مردم مال گشنگی مال بدبختی جونشون میذارن کف دستشون تا یه نونی در بیارن،اونر اب تو کشورای حاشیه خلیج چرا این بدبختیا وجود نداره چرا مردمشون دارن مثل آدم از زندگیشون و زنده بودنشون لذت میبرن و فقزط باید تو ایران این بدبختیا باشه؟مگه اونا چیشون بهتر از ایراننیا هست،بهترین ماشینا و امکانات تحت اختیارشون،چیزی تو دنیا نیست که این عربها ازش استفاده نکرده باشن،اونوقت تو ایران اد با ریش سفیدش یه قوطی نوشابه برداشته دنبال یه لیتر بنزین 1500 باید بگرده، کشوری پیشرفت میکنه که ملت دنیا دیده بشن،ملتش سیر باشن،ملتش توی دنیا سالار باشه،نه ما ایرانی ها که توی ده تا یکی کشورهای دنیا هم راهمون نمیدن،این شوتی بازی ها هم همش فیلم،کسی که یک کشتی پر از لوازم خونگی میاره چطوره تا لب اسکله میاره راحت جلو همه تخلیه میشه و قاچاق نیست اما سوار یه پژو که بکننش میشه قاچاق؟ بجز مسخره بازی هیچی نیست

  • ایرانی
    0

    اینها بیکار وگرسنه نیستند می خواهند یک روزه ره صد ساله بروند اینها می خواهند یک ماهه پول دار بشوند می شوند خاعن مملکت داعش جابجا می کنند

  • ایرانی
    0

    اینها بیکار وگرسنه نیستند می خواهند یک روزه ره صد ساله برونداینها می خواهند یک ماهه پول دار بشوند می شوند خاعن مملکت داعش جابجا می کنند

  • احسان
    0

    سلام ، هر صبح که تو اتوبان قم به سمت محل کار میرم تعداد زیادی از این شوتی ها با سرعت بسیار بسیار بالا میبینم که کمک عقبشون اونقدر بالاست که تابلوئه کارشون قاچاقه اما جالبه حتی یه بار ندیدم که کسی جلوشونو بگیره !!! نمیدونم اما انگار اونقدر پشتشون محکمه یا صاحب بارهایی که حمل میکنن اونقدر قوی اند که به راحتی تردد میکنن بدون مزاحم !!! این خبرهای شما دردی دوا نمیکنه و کسی باهاشون بدلایل بالا برخورد نمیکنه .

  • محسن
    0

    احدی :مردم این کشور بر خلاف تو که در کشور عربی نشستی ناموس پرستن به هر قیمتی تن به خواری نمیدن که مستقیم بهشون یگن شما گاو شیر ده هستید اگه بخوای شرفت رو زیر پا نزاری باید قیمتش رو هم پرداخت کنی دوما"چرا همه میخوان برایشان کار درست بشه یعنی خودتون نمیتونید هیچ فکری برای پول در آوردن داشته باشید خدا وکیلی هیچکدامتان تخصصی دارید امروزه کارهای خدماتی در آمد بالایی دارد آیا هیچکدامتان دوره های فنی حرفهای را گذرانده اید که کار فنی اصولی بلد باشید یا همه میخوان یک میز باشه و صبح تا ظهر برن سر ماه هم چند میلیون درآمد داشته باشند.همه ناله میکنند میگن کار نیست .خدا وکیلی روی یک کاغذ مشاغل اطرافتون رو که میبینید بنویسید از وانت میوه فروشی صنایع دستی تعمیرات ....شروع کنید ببینید چند تا شغل ردیف میکنید ولی منظور همه از شغل میز و کارمندیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها