مروری بر مدعیان دروغین در کشورهای اسلامی؛

مدعیان دروغین در تاریخ؛ از کلاهبرداری که آیت الله سیستانی را به مناظره دعوت کرد تا رزمی کاری که خود را امام زمان(عج) نامید/ ماجرای جاعلی که با زنان برهنه عکس می‌انداخت چه بود؟

شاید بسیاری گمان کنند پدیده ای به نام مدعیان دروغین اصولا منحصر به کشور ما است و در سایر بلاد اسلامی پیدا نمی‌شود اما این درست نیست. در کشور مصر بارها مدعیان دروغین پیدا شده و با اقدام پلیس و یا الازهر متوقف شده اند.

مدعیان دروغین در تاریخ؛ از کلاهبرداری که آیت الله سیستانی را به مناظره دعوت کرد تا رزمی کاری که خود را امام زمان(عج) نامید/ ماجرای جاعلی که با زنان برهنه عکس می‌انداخت چه بود؟

به گزارش خبر فوری ، چند روز قبل گزارشی از رسانه‌های عربی منتشر شد که خبر از پیدا شدن یک مدعی دروغین حضرت مهدی(عج) می‌داد. طبق اخبار منتشر شده، سرویس‌های امنیتی مصر مطلع شدند فردی ادعا کرده «مهدی منجی» است و به دنبال جذب پیروانی برای خود بوده و اولین فردی که اقدام او را به سخره گرفته از پای درآورده است.

مدعیان دروغین در شمال آفریقا؛ از شیخ الازهر تا یک مبارز علیه انگلیسی‌ها

شاید بسیاری گمان کنند پدیده ای به نام مدعیان دروغین اصولا منحصر به کشور ما است و در سایر بلاد اسلامی پیدا نمی‌شود اما این درست نیست. در همین کشور مصر بارها مدعیان دروغین پیدا شده و با اقدام پلیس و یا الازهر متوقف شده اند.

این مدعیان گاه خود را امام زمان(عج)، نائب او یا منجی بشریت می‌نامند. مدتی پیش محمد عبدالله نصر مشهور به «شیخ میزو» که از فارغ التحصیلان الازهر مصر است و به نظر می‌رسد قوه عاقله خود را از دست داده، در فیس‌بوک نوشت: «بدین وسیله اعلام می کنم که من امام مهدی منتظر (محمد بن عبدالله) هستم! که در پیشگویی‌ها نامش ذکر شده و آمده‌ام تا زمین را پر از عدل کنم (!) و از تمامی مسلمانان سنی و شیعه و ملل کشورهای جهان می خواهم که با من بیعت کنند!».

در سایر کشورهای اسلامی آفریقا نیز مدعیان دروغین بسیاری پیدا شده اند. یکی از قدیمی ترین این افراد که سر و صدای بسیاری هم به پا کرد مهدی السودانی است. محمد أحمد المهدی که به نام مهدی سودانی نیز مشهور است، متولد 12 اوت 1844 است. او رهبر مذهبی طریقت سامانیه بود که در 29 ژوئن 1881 ادعا کرد که مهدی موعود است. او شورش موفقی را علیه حکومت بریتانیا در سودان شروع کرد. نیروهایش در 26 ژانویه 1885 موفق شدند که خارطوم را به تصرف خود درآورد و ژنرال چارلز جرج گوردون، حاکم بریتانیایی سودان را به قتل برسانند.

مدعی دروغین ترکیه؛ کسی که وعده آزادی جنسی داد

از زمان سودانی تا کنون مدعیان بسیاری ظهور کرده اند. بسیاری در شمال آفریقا و برخی دیگر نیز در سایر مناطق پدیدار شده اند. ترکیه یکی از این مناطق است که بارها شاهد مدعیان دروغین بوده است. یکی از مدعیان دروغین در ترکیه «عدنان اکتار» است که مدتی پیش دستگیر شد. این فرد با نام هارون یحیی پیروانش را به آزادی جنسی تشویق می‎‌کرد و با همین حربه توانست طرفداران بسیاری جذب کند. عکس های این مدعی دروغین در کنار زنان نیمه برهنه در زمان خودش جنجال بسیاری آفرید. نکته جالب این است که کتابهای هارون یحیی تا مدت ها در ایران نیز چاپ می شد و طرفداران بسیاری هم داشت.

منجیان دروغین در تاریخ ایران

مدعیان دروغین و کسانی که خود را منجی بشریت معرفی می‌کردند از ابتدای تاریخ در ایران ظهور و بروز بسیاری داشتند. این افراد در دوران ایران باستان و به خصوص دوران ساسانی بسیار زیاد بوده اند. برخی مورخان می‌گویند بعد از اسلام ابتدا المقنع (یکی از یاران ابومسلم) بود که تحت تاثیر اندیشه‌های باستانی گرایشات آخرالزمانی را به صورت سازمان دهی شده مطرح کرد. برخی مورخان مانند نوح بن نصر سامانی نوشته اند که او حتی خود را سوزاند تا به همه این پیام را برساند که به آسمانها رفته و تا برپایی قیام نهایی یا همان آخرالزمان باز نمی‌گردد.

بعد از المقنع نیز افراد بسیاری خود را منجی نامیدند. در ابتدای دوران قاجار تعداد این افراد (برخی می‌گویند به علت فساد داخلی وتحریک خارجی) بسیار زیاد شد. افراد زیر از مشهورترین مدعیان دروغین دوره قاجار بودند: علی‌محمد باب، میرزا غلام احمد قادیانی، میرزا طاهر، یوسف خواجه و... .

فراشی که خود را نائب امام زمان(عج) معرفی کرد

در دوران معاصر و در سالهای اخیر نیز بسیاری از این افراد ظهور کرده و خود را مهدی موعود(عج) نامیده اند. بد نیست به برخی از این افراد اشاره ای شود:

دکتر رسول جعفریان، نویسنده و استاد تاریخ اسلام در بخشی از کتاب «مهدیان دروغین» چند داستان از مدعیان دروغین ارتباط با امام زمان در دوره معاصر ایرانی روایت کرده که یکی از داستان ها مربوط به یک فراش در سبزوار است. حجت الاسلام فیروزان از خاطرات سال های دهه 20 خود در سبزوار می گوید: چند فرسنگی سبزوار روستایی است به نام سدخَرو. این روستا با کمی جمعیت یک مدرسه چهار کلاسه بیشتر نداشت که با یک دو معلم و یک فراش اداره می شد.

یک روز صبح چون معلم در مدرسه را بسته می بیند، برای فهمیدن علت راهی منزل فراش می شود. با کمال تعجب می بیند کوچه را آب و جارو کرده و فرش انداخته و عده ای دم درب فراش، مودب ایستاده اند و مردم به داخل منزل رفت و آمد دارند. معلم که این جریان را با هیچ گونه مراسم محلی از قبیل جشن یا عزا هماهنگ نمی دید، می پرسد: فراش کجاست؟ اینجا چه خبر است؟

می گویند: آهسته حرف بزن تا دیروز فراش بوده، امروز نایب امام زمان است و مردم به قصد زیارت به منزلش می روند. معلم می گفت: من حیرت زده وارد منزلش شدم. دیدم بالای اتاق روی تخته ی پوستی نشسته، چیزی دور سر بسته و تسبیح به دست مشغول ذکر است و عده ای هم دست به سینه نشسته اند.

من از ترس مریدها مودبانه گفتم: آقا کلید مدرسه را بدهید به یکی از حاضران که نزدیکتان است تا به من که دم در ایستاده بودم بدهند. وقتی بیرون آمدم، پرسیدم قضیه از چه قرار است؟ معلوم شد صبح که از خواب بیدار می شود به زنش می گوید دیشب امام زمان را در خواب دیدم به من فرمود: تو نماینده من هستی، به مردم بگو لازم نیست نماز صبح بخوانید .....

به هر حال دیری نگذشت که از دور و نزدیک مردم روستاها با علم و کتل و شعارهای مذهبی به این روستا می آمدند و با کشتن گاو و گوسفند و برپا کردن مراسم عظیم، چهره این روستا را دگرگون کردند.

یمانی؛ مدعی دروغینی که آیت الله سیستانی را به مناظره دعوت کرد

یکی از افرادی که در سالهای اخیر خود را وصی امام زمان(عج) معرفی کرد سیداحمد الحسن است. او با ادعای وصی و رسول امام مهدی(عج) بودن، خود را یمانی معرفی کرده و به تبلیغ گسترده خود در دنیای اینترنت پرداخته و حتی مدعی شده است تاکنون به بسیاری از علمای شیعه دعوت نامه مناظره فرستاده تا آنها ادعای او را بپذیرند.

در بخشی از ادعاهای این فرد، در سایت اینترنتی اش آمده است: سید احمد الحسن از آیت الله سیستانی به شکل خاص دعوت به مناظره علمی کرده و یا هر شخص و با هر ادله و کتب و هرگونه سؤالات به صورت نامحدود می تواند با ایشان وارد مناظره شود و در مقابل سید احمد الحسن فقط با تکیه بر کتاب قرآن کریم پاسخگوی آنها باشد، اما باز هم نپذیرفتند.

یمانی دروغین، علاوه بر این ادعا خود را مهدی نخستین می نامد و با سوء استفاده از روایاتی سعی دارد خود را مهدی موعود معرفی کند. این فرد کتابی با عنوان بلغ مبین به قلم شیخ ناظم العقیلی نیز در اینترنت به زبان های مختلف منتشر کرده است که در آن دلایل ادعا و نیز وظایف خود را برشمرده و از همه جهانیان و علما برای پیوستن به خود دعوت کرده است.

زنی که داعیه ارتباط با حضرت حجت(عج) داشت

مدعیان دروغین همیشه مرد نیستند. با اینکه زنان نمی‌توانند مدعی شوند که امام زمان(عج) هستند اما قادرند ادعا کنند که نایب او بوده و یا با ایشان در ارتباط هستند. مدتی پیش یک زن 45 ساله در دشتستان ادعای دیدار با امام زمان(عج) و شفای مریضان را نمود. وی که اصالتا اهل هرم است، در منزل یکی از نزدیکانش در شهرک فتح برازجان به بهانه برپای مراسم عزاداری امام حسین(ع) ادعای رابطه با امام زمان(عج) را نموده و ادعا کرده که چند مریض را شفا داده است. این شخص مدتی بعد از ادعای خود توسط پلیس دستگیر شد.

رزمی کاری که خود را منجی نامید

یکی از عجیب ترین مدعیان دروغین فردی به نام محمد حسین‌پور معروف به دکتر سایان بود که به علت سبک نو اش در زمینه هنرهای رزمی به تلویزیون نیز راه یافت. در وبگاه این فرد نوشته شده بود: «دکتر محمد حسین‌پور سایان جوانترین فلسفه‌دان و فلسفه‌ساز، برترین نابغه عصر معاصر، قهرمان المپیک مبارزات آزاد قفس 2016 روسیه، زیباترین و جوانترین فیلسوف با اندیشه‌های آسمانی، دکتر سایان جوان خوش‌سیرت و خوش‌سیما ولی بی‌ادعا، برترین استاد رزمی دنیا، جوانترین عالم، خالق هشت سایمن، خالق حس ششم و هفتم و هشتم».

سایان مدتی بعد مدعی شد که منجی بشریت است. این ادعای او باعث انتقادات بسیاری از صداوسیما بابت نشان دادن او شد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • ایمان
    0

    وقتی افراط وتفریط وقلو کردن زیاد باشد از این حقه بازها هم زیاد میشه

  • ناشناس
    1

    طبق روایات ما، قبل از چند علامت مهم از جمله صیحه آسمانی، ظهور اتفاق نمی افتد. هر کس هم بگوید من امام زمان یا نایب خاص ایشان هستم دروغ میگوید.

  • محمد علی
    0

    اولاالمقنع مترجم نبوده بلکه ابن مقفع دانشمند مترجم متون باستانی بوده .دوما بله ازنادانی مردم همیشه تاریخ سو استفاده شده ومیشود وخواهدشد

  • مری
    0

    تاموقعیکه مردم ندونن برای زندگی بهتربایدتلاش کرد وازمسعولین مملکت خواست نه کس دیگه... بازاراین چیزا داغع وادم متقلب بسيار... تااخرعمرمنتظریم یکی بیاددلارومسکن وفقروبدبختی مردم ایران راکمترکنه... حالاخودکسیکه مبلغ اینه بچه هاش اروپا خقوق جندصدمیلیونی.. مسافرت جزایرقناری ..خودخداهم راضی نیست لطفا کمی فکر کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اخوی!!! خداوند در قرآن تاکید کرده اگر انسان با پیروی از وحی اصیل الهی که راه و چاه را مشخص می سازد و با استمداد از عقل استدلالی تلاش نکند بدیها را به خوبیهای تبدیل کند حتی خداوند به کمک او نخواهد آمد چه رسد به بندگان خدا که توان و دانش آنان با توان و علم بی کران و فراگیر خدا هر گز قابل مقایسه نیستند.

  • حسین
    0

    چیزی های که امروز به گوش میرسد دجال است

  • مجید
    0

    در ایران ما مریضی های روحی بسیاری را به رسمیت نمی شناسیم و فقط از طرف موافق ومخالف مورد هجمه قرار می گیرند.به غیر از تعداد انگشت شمارشیادان وکلاهبرداران اکثرا دارای مریضی روحی هستند که با یه مراقبت وچند قرص فروکش خواهند کرد.در دنیا روزانه صدها نفر به این مشکلات دچار می شوند .مریم مقدس.مسیح مشایا.بودا.ووو در تمامی مذاهب واعتقادات وجود دارد.نزدیکان واشنایان این افراد باید قدم اول را بردارند وبه جای مسخره کردن.به انها کمک کنند. در امریکا بغیر از منجیان وپیامبران جدید چند دهه هم هست که ارتباط با فضاییها مد شده .همگی از یک نوع اختلال کوتاه مدت ویا بلند مدت رنج می برند.

  • سلام
    0

    سلام.

  • تو خود حدیث مفصل بخوان...........!
    0

    مدعیان اصلی و خطرناک همه کاره این مملکتن که به خدا هم دستور میدن!!!

  • سیاوش
    0

    اینجوری باشه که پیغمبرهای قبلی هم شاید خودشون ادعا کردن! انسان به شک میدازین!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اگر به شرایط و ویژیگیهای پیامبری که در حد و مرزهای شناختهای فرهنگ دین داری وحی اصیل و بی خدشه ی الهی از جمله در قرآن کریم آمده است آشنا بشویم ؛ شناخت و تشخیص پیامبر حقیقی از مدعی پیامبری برای ما آسان می گردد.

  • ناشناس
    0

    امام حقیقی زمان را چگونه می توان شناخت؟ --- تا زمانی که با منابع اصیل وحیانی دین بویژه قرآن کریم و با کمک اصول استدلال عقلی نشود به اثبات رساند دقیقا امام زمان یا منجی بشریت کیست و چگونه و با چه ابزارهای عقلی انکار ناپذیری کارهای امامت نجات بخش خود را می تواند انجام دهد و... هر بحث و حدیثی در باره او محض تخیلات ذهن بی نهایت محدود بشر است که با جعل و دروغ به اذهان مردم متدین پاک دل نا آگاه تزریق می شود ؛ و هرکس می تواند با ترفندهای مشابه مدعیان قرنهای متمادی یا ادعای نیابت او را داشته باشد یا ادعا کند خود امام زمان یا منجی است. دین و احکام و اعتقادات دین اگر حجت خرد گرای قاطع انکار ناپذیر مانند قرآن را نداشته باشند دین خدا نیستند و ساخته و پرداخته ی ترفندهای شیادان دین فروش و مذهب فروش اند. هیچ دلیل آشکاری در آیات محکم و مفصل قرآن کریم وجود ندارد که ثابت کند بجز با ایمان به خدا و عمل و پایبندی به احکام و اعتقادات وحی اصیل خداوند می شود بشریت را از بلایایی که دامن گیر او هستند نجات داد.

    نظرات شما -
    • آشنا
      0

      آی کاش هر فرد محترمی که بر این گونه نوشته ها یا هر نوشته ی دیگری در رسانه های دیجیتالی تیک لایک مثبت و یا تیک دیسلایک منفی می زنند برای روشنگری اذهان عموم مردم از دانشمند و غیر دانشمند با صراحت نظر خود را حتی اگر ناقص باشد بیان کنند تا با دریافت پاسخهای مستند عقلی ؛ روشنگری بنفع خلق الله فرا گیر و همه جانبه شود و هیچ انسانی با شبهه های بی جواب هیچ اندیشه و اعتقادی را انتخاب نکند. جوامع مدنی پویا همیشه پا پرسش و جست و جوهای منطقی مناسب ، مدنی و پویا می شوند ؛ نه بالعکس.

  • ناشناس
    1

    امام حقیقی زمان را چگونه می توان شناخت؟ --- تا زمانی که با منابع اصیل وحیانی دین بویژه قرآن کریم و با کمک اصول استدلال عقلی نشود به اثبات رساند دقیقا امام زمان یا منجی بشریت کیست و چگونه و با چه ابزارهای عقلی انکار ناپذیری کارهای امامت نجات بخش خود را می تواند انجام دهد و... هر بحث و حدیثی در باره او محض تخیلات ذهن بی نهایت محدود بشر است که با جعل و دروغ به اذهان مردم متدین پاک دل نا آگاه تزریق می شود ؛ و هرکس می تواند با ترفندهای مشابه مدعیان قرنهای متمادی یا ادعای نیابت او را داشته باشد یا ادعا کند خود امام زمان یا منجی است. دین و احکام و اعتقادات دین اگر حجت خرد گرای قاطع انکار ناپذیر مانند قرآن را نداشته باشند دین خدا نیستند و ساخته و پرداخته ی ترفندهای شیادان دین فروش و مذهب فروش اند. هیچ دلیل آشکاری در آیات محکم و مفصل قرآن کریم وجود ندارد که ثابت کند بجز با ایمان به خدا و عمل و پایبندی به احکام و اعتقادات وحی اصیل خداوند می شود بشریت را از بلایایی که دامن گیر او هستند نجات داد.

  • برق رایگان
    0

    امروزه کسانی هستن که پشت تریبونها حاکمان را نایب برحق امام زمان مینامند.چه فرقی بین این مبلغان با آن متقلبان هست؟! نایبانی که بر این همه ظلم و ستم چشم میبندند درحالی که مردم زیربار فشار هستند چه فرقی با این متقلبان دارند؟؟؟؟ دست بردارید از این مقدس سازی ها!!!!خبرفوری دیروز نظرمو ارسال کردم ولی منتشر نکردی،سعی کن بی طرف باشی لطفا

    نظرات شما -
    • سلام
      0

      بین نائب عام با نائب خاص فرق است. لطفاً مطالعه کنید.

    • ۶۸
      0

      سلام دوست=برای شما که در سفسطه و فریب افکار عمومی دستی بر آتش دارید سخته که قبول کنید نباید برای مقدس سازی حکام از امام زمان مایه گذاشت؛ شماها حاکمان را نایب برحق نامیدید و الان هم خاص و عام میکنید. لازم به مطالعه نیست چون با چشم میبینیم شما مبلغان چه بر سر مردم آوردید با این حرفها

  • سلام
    0

    سلام. وجود مدعیان دروغین، یکی از دلایل وجود نورانی و نازنین حضرت حجت مهدی موعود (عج اللهُ تعالی فرجه الشریف) است. چرا؟ جواب امروزی!: تا اصل

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ادعای وجود حقیقت یا حقایقی در پس دروغهای اثبات نا پذیر عوام فریبی است --- تا زمانی که زمینه های من در آوردی پروری و خرافه گستری میان مردم نا آگاه بنام دین و مذهب با نادیده گرفتن حقایق علمی وحی اصیل الهی فراخ باز باشند و با قدرت علمی حقایق آشکار وحی الهی بویژه قرآن کریم و با اصول علمی استدلال عقلی با این پدیده های بدنام کننده دین و مذهب با ضابطه مندی و قانون مندی بصورت سازمان یافته و با پشت کار هدف مند برای بستن این زمینه ها مبارزه نشود ؛ مدعیان دروغین قدسیت لرا طبیعی قارچ وار ظهور و رشد خواهند کرد و دین و مذهب و آرامش و آسایش و داراییهای جوامع بشری متدین و دین الهی این جوامع را بنفع خود و با کمک دشمنان دین به باد خواهند داد و نابود خواهند کرد. با چه دلیل قرآنی علمی قطعی می توان ادعا کرد ظهور دروغ و شایعات اثبات ناپذیر در خود نشانه های حتمی از حقیقت یا حقایقی دارند ؟؟؟!!! اگر این ادعا بعنوان یک حقیقت پذیرفته شود بپای هر ادعای پوچ و بی پایه ی پیوستگی و وابستگی به جهان فرا طبیعی همیشه حقایق علمی وحی اصیل الهی و آسایش و آرامش و داراییهای جوامع بشری را هر از گاهی ، با بد ترین سوء استفاده های مدعیان دروغ گو که از نا آگاهی جوامع متدین به دست می آورند، می باید قربانی کرد؟؟؟!!!

  • رضا
    0

    سلام اقا قضیه چیه چرا انقدر مدعی داریم

  • مشیعری
    0

    همش چرت وپرت وروغ محضه این خرافات را اززمان شاه عباس صفوی برپا کردن .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها