تجهیزات گرمایشی مورد استفاده در گلخانه‌ها

استفاده از تجهیزات گرمایشی همچون انواع هیترها آتش درون، تابشی، بخاری‌های سنتی و ... در گلخانه‌ها مرسوم می‌باشد که بخصوص در فصول سرد سال نقشی مؤثر در رشد مناسب گیاهان ایفا خواهند کرد.

تجهیزات گرمایشی مورد استفاده در گلخانه‌ها

در این نوشتار به بررسی برخی از ابزارهای متداول مورد استفاده به منظور مهیا کردن دمای مورد نیاز گیاهان در فصول سرد اشاره خواهیم کرد.

استفاده از بخاری گلخانه :

در سال های نه چندان دور که تکنولوژی استفاده از تجهیزات مدرن گرمایشی وارد کشور نشده بود، بسیاری از گلخانه ها به روش سنتی راه اندازی چندین بخاری در داخل گلخانه، اقدام به تأمین گرمای محیط گلخانه می کردند.
استفاده از بخاری های سنتی که در بسیاری از مواقع از سوخت گازوئیلی نیز بهره میبردند فواید و زیان های بسیاری داشت ! از مهمترین فواید آنها میتوان به هزینه ی بسیار اندک راه اندازی آنها اشاره کرد . از سویی دیگر بسیاری از گلخانه داران بخصوص گلخانه داران کوچک با قرار دادن ظرف های مخصوص آب بر روی بخاری ها، علاوه بر تأمین گرما، رطوبت مورد نیاز محیط را نیز تأمین میکردند.

اما استفاده از بخاری های سنتی در گلخانه مشکلاتی اساسی نیز به همراه داشت. یکی از مهمترین مشکلات عدم طراحی سنتی این دستگاه ها بود. بدین ترتیب امکان آلوده شدن محیط گلخانه با گاز co2 که گازی مضر برای گیاهان است افزایش می یافت و کاربر با افت راندمان کلی در گلخانه مواجه می شد.

از سویی دیگر این دستگاه ها میزان مصرف بسیار بالایی داشتند و تامین انرژی آنها نیز با مشکلاتی مواجه میشد . با توجه به عدم تجهیز بخاری های سنتی با ابزارهای امنیتی ، امکان آتش سوزی در آنها بسیار بالا بود و از این جهت باید هزینه هایی جداگانه برای جلوگیری از خطرات ناشی از این بخاری ها نیز در نظر گرفته میشد . برای بررسی انواع تجهیزات گلخانه (رطوبت ساز، مه پاش و ...) اینجا کلیک کنید.

هیتر آتش درون :

تولید کنندگان صنعتی تجهیزات گرمایشی، در راستای رفع نیاز گلخانه داران ، اقدام به تولید انواع هیتر آتیش درون کردند . این هیتر ها که در بسیاری از نمونه ها بر اساس آخرین تکنولوژی های روز دنیا می باشد ، علاوه بر کاهش هزینه های جاری ، در دستیابی به راندمان حداکثری نیز بسیار مفید اقدام کرده و یکی از بزرگترین موانع گلخانه داران بخصوص گلخانه های صنعتی و بزرگ را رفع کردند.

هیتر های آتش درون بسته به نمونه تولیدی قدرت های متفاوتی دارند که در نمونه های بسیار بزرگ توان تامین گرمایشی سالن های بزرگ را حتی با فن های سانتریفیوژی نیز دارا می باشند . این هیتر ها دارای ضریب های مختلف تامین امنیت هستند که در هر مرحله از کارکرد امکان کاهش مخاطرات استفاده از دستگاه های گرمایشی در محیط گلخانه را کاهش می دهند.

از سویی دیگر با استفاده از روش های گرمایشی مدرن و طراحی صحیح ، این دستگاه ها راندمان 100 درصدی دارند. همچنین در این دستگاه ها گازهای آلوده به وسیله ی دودکش های موجود و بر اساس طراحی صحیح ، به صورت کامل به خارج از محیط انتقال داده می شوند.

امکان انتخاب نوع سوخت مصرفی از دیگر ویژگی های بسیار مفید این دستگاه ها می باشد. امکان سفارش دستگاه هایی با سوخت گازی و یا گازوئیلی و حتی دوگانه سوز نیز وجود دارد که میتواند کاربر را در کاهش هزینه های جاری گلخانه بسیار یاری کند.

یکی دیگر از ویژگی های بسیار کاربردی این نوع هیترها ، امکان اتصال به ترموستات می باشد. در ابتدا کاربر ترموستات را به دستگاه و همچنین سنسورهای موجود در گلخانه متصل میکند. سپس دمای مدنظر خود را بر روی ترموستات تنظیم میکند.

ترموستات پس از دریافت گزارش دمای محیط ، در صورتی که دما با دمای تنظیمی کاربر مغایرت داشته باشد ، اقدام به روشن کردن و یا خاموش کردن هیتر میکند تا دمای محیط گلخانه به میزان مد نظر کاربر برسد. این عملیات به صورت کاملا اتوماتیک صورت گرفته و تاثیر بسازیی در متعادل سازی دمای محیط دارد.

جت هیتر :

از دیگر ابزارهای گرمایشی در گلخانه ها می توان به جت هیتر ها اشاره کرد . جت هیتر ها که از آنها با نام هیتر موشکی نیز نام برده می شود ، ابزارهایی به منظور تولید گرما در محیط های مختلف هستند. جت هیتر ها در دو نوع دوکش دار و بدون دودکش تولید میشوند که نوع دودکش دار قابل استفاده در گلخانه ها می باشند .

این نوع از جت هیترها دارای راندمان 50 درصدی بوده و امکان آویزان کردن از سقف را نیز دارا می باشند. با توجه به هزینه ی کمتر این هیتر ها نسبت به نمونه های آتش درون برخی از گلخانه داران اقدام به خریداری این نوع دستگاه ها برای تامین دمای سالن های خود می کنند.

هیترهای تابشی :

هیترهای تابشی از جدیدترین نسل هیترها می باشند که در سقف سالن ها نصب شده و پس از برخورد تابش آنها با گیاه، گرما را ساطع می کنند. از این نظر این هیترها بهترین نمونه هیترهای تولیدی می باشند . اما مشکلات نصب این دستگاه ها که نیازمند سالن هایی با ارتفاع بالا بوده و از جهتی دیگر سوخت رسانی هزینه بر آنها و همینطور قیمت بسیار بالای آنها ، استفاده از انها را به تعداد معدودی از گلخانه های صنعتی بزرگ محدود کرده است .

نتیجه گیری :

در این نوشتار به بررسی انواع ابزارهای گرمایشی گلخانه ها و کاربردهای آنها پرداختیم . حال کاربر به منظور خرید سیستم گرمایشی باید ویژگی های گلخانه ی خود را در نظر گرفته و با توجه به آنها اقدام به خرید تجهیزات گرمایشی نماید . از سویی دیگر تنوع بالای بخاری گلخانه و هیترهای موجود در بازار نیز می تواند سبب سردرگمی کاربران شود . از این رو پیشنهاد میکنیم جهت خرید و مقایسه انواع هیتر و جت هیتر دکتر قشلاق به ادرس
( https://drgheshlagh.com/product-category/heating-equipment/) مراجعه کرده تا اطلاعاتی کامل در مورد نوع هیتر ها و عملکرد آنها کسب نمیایید و با آشنایی کامل با مشخصات و قیمت هیتر ها اقدام به خرید نمونه ی مد نظر خود نمایید .

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها