خیز کرونا در گلستان، این بار از روستاها

بعد از مدت بیش از دو ماه که روند مبتلایان بیماری کرونا در استان گلستان به مقدار ثابت و پایداری رسیده بود، مجدداً این ویروس موذی قدرت گرفت و در حال خودنمایی است.

خیز کرونا در گلستان، این بار از روستاها

پس از پشت سر گذاشتن اسفندماه که تعداد بستری روزانه بیماران در استان حتی به ۳۰۰ نفر هم رسیده بود، رفته‌رفته شمار بیماران کاهش یافت و در نهایت تا مدتی در همان مقدار کم باقی ماند.

از دو هفته گذشته با توجه به کم‌توجهی مردم به اصول بهداشتی، روند مبتلایان به ویروس کرونا در گلستان روند صعودی به خود گرفت.

در طول دو ماه قبل ۸ شهرستان استان در وضعیت سفید و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار داشتند. تعداد بیماران بستری در سطح بیمارستان‌های استان به ۱۵۰ نفر هم رسیده بود اما الان این تعداد به ۳۸۵ بیمار رسیده است.

در حال حاضر بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، شهرهای گنبدکاووس، بندرگز، آق‌قلا، بندر ترکمن و مراوه‌تپه، کلاله و گالیکش نیز در وضعیت قرمز کرونا و شهرهای گرگان، کردکوی، گمیشان، علی آبادکتول، مینودشت، آزادشهر و رامیان در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

بررسی تعداد بیماران در شهرستان‌ها نشان می‌دهد که شهرستان‌هایی که در پیک اول کرونا دارای بیماران کمتری بودند، در این دوره از بیماری، بیماران بستری بیشتری نسبت به سایر شهرستان‌ها دارند. از طرف دیگر در این دوره ساکنین روستاها بیشتر از شهرنشینان در معرض بیماری هستند.

به گفته استاندار گلستان، با توجه به اینکه در پیک اول شیوع کرونا در استان، تعداد بیماران شهرنشین بیشتر از روستانشینان بود، ایمنی جمعی در شهرها بیشتر از روستاها است.

هادی حق‌شناس اظهار کرد: از یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت استان، یک‌میلیون نفر در شهرها و ۹۰۰ هزار نفر در روستاها زندگی می‌کنند. در حال حاضر ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت شهرها و ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت روستاهای استان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

وی با اشاره به موضوع ایمنی جمعی در خصوص بیماری کرونا، گفت: تحقیقات پزشکان نشان می‌دهد فردی که یک‌بار کرونا گرفته حداقل تا چندین ماه به این بیماری مبتلا نمی‌شود. بیمارانی که در حال حاضر داریم اکثراً در روستاها ساکن هستند که این امر می‌تواند به خاطر ایمنی جمعی که در شهرها شکل گرفته و بیشتر از روستاها بوده، باشد.

استاندار گلستان در خصوص شیوع کرونا در روستاها هم گفت: با توجه به اینکه در فصل برداشت محصولات کشاورزی قرار داریم و گلستان یک استان کشاورزی است، مراودات در روستاها بیشتر شده و این امر می‌تواند دلیل شیوع کرونا در این مناطق باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم با گلایه‌مندی از نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و رعایت نشدن برخی از فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، گفت: اگر مردم اصول بهداشتی را رعایت نکنند ممکن است طی هفته‌های آینده وضعیت کل استان گلستان قرمز شود.

عبدالرضا فاضل گفت: در اسفندماه که پیک بیماری کرونا را در استان داشتیم، شهرهای شرق استان و روستاها کمتر با این ویروس درگیر شده بودند. الان با توجه به اینکه سطح ایمنی مردم این مناطق کمتر بوده، جمعیت روستایی و شهرستان‌های شرق استان بیشتر با این ویروس درگیر هستند.

وی بیان کرد: در شهر گرگان شاهد تعداد بیماران زیادی در اسفندماه بودیم و این امر باعث ایجاد ایمنی جمعی نسبت به کرونا در این شهر شده است. بر اساس بررسی صورت گرفته بیش از ۵۷ درصد مردم گرگان به کرونا مبتلا شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به شلوغی های شهر گرگان و ارتباط ایمنی جمعی در قرار نگرفتن این شهر در وضعیت قرمز، گفت: اگر شلوغی هایی که در گرگان داریم را در شهرهای دیگر داشته باشیم قطعا تعداد بیماران در این شهرها بیشتر خواهد بود.

فاضل با بیان اینکه باید این ایمنی ایجاد شده را بپذیریم، خاطرنشان کرد: البته این ایمنی شکننده است و مطالعه‌ای در سطح دنیا نداریم که اگر فردی یک‌بار کرونا گرفت، دیگر تا آخر عمر به این بیماری مبتلا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کووید۱۹، ویروس موذی است، خاطرنشان کرد: در گذشته برآورد کردیم که این ویروس با گرما از بین خواهد رفت ولی در عمل دیدیم که این‌گونه نیست و برخی هم‌وطنان ما در استان‌هایی با هوای گرم نیز به کرونا مبتلا شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: مردم در تجمعات کمتر از ماسک استفاده کند و این بسیار خطرناک است؛ از مردم تقاضا داریم در تجمعات و اماکن شلوغ حتماً از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی را حفظ کنند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها