قم در سالروز میلاد حضرت معصومه(س) غرق در نور و سرور است

سرنا_جشن‌های دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه(س) که از شب گذشته در قم آغازشده همچنان ادامه دارد و این شهر مقدس در سالروز میلاد باسعادت دختر امام موسی کاظم(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) غرق در نور و سرور و شادمانی است.

قم در سالروز میلاد حضرت معصومه(س) غرق در نور و سرور است

شهر مقدس قم در شب میلاد حضرت معصومه(س) حال و هوای ملکوتی داشت، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران با اجرای برنامه‌های مداحی اهل‌بیت(ع) و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی میزبان شیفتگان خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) بودند.

اگرچه شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی، حال و هوای شهر را متفاوت از سال‌های قبل کرده است ولی عاشق و شیفتگان خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در این شرایط نیز با استفاده از روش‌ها ابتکاری ضمن رعایت اصول بهداشتی، ارادت خود را به کریمه اهل‌بیت(ع) و خاندان پاکش ابراز کردند.

ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت آستان کریمه اهل‌بیت(ع) که روز گذشته با آیین تعویض پرچم گنبد حرم مطهر در صحن امام رضا (ع) این آستان مقدس برگزار شد با اجرای برنامه‌های متنوعی ازجمله آیین خطبه‌خوانی خادمان حرم حضرت معصومه(س)، آیین جاروکشی صحن مطهر و جشن‌های مختلفی در روز میلاد این بانوی باکرامت ادامه یافت.

این ویژه‌برنامه‌ها که با حضور خادمان آستان‌های مقدس شاه‌چراغ(ع)، امام رضا(ع)، عبدالعظیم حسنی(ع) و مسجد جمکران و جمعی از مردم قم و زائران آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) در حال برگزاری است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی همراه است.

در این روز باشکوه زائران و مجاوران بارگاه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با شاخه‌های گل و با شور و شوقی وصف‌ناپذیر در بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(ع) حضور یافتند.

حرم مطهر حضرت معصومه (س) چراغانی و آذین‌بندی شده و برنامه‌های جشن و سرور در این مکان مقدس با حضور عاشقان و شیفتگان خاندان ولایت از سراسر کشور ترتیب یافته است.

در مسجد مقدس جمکران نیز مراسم جشن و سرور میلاد حضرت معصومه(س) ترتیب یافته و زائران با شرکت در این مراسم، این عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند.

اول تا دهم ماه ذی‌القعده که با ولادت حضرت معصومه(س) آغاز و به ولادت حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) ختم می‌شود، «دهه کرامت» نام‌گذاری شده ‌است.

حضرت معصومه(س) روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر (ع) و مادر مکرمه‌اش حضرت نجمه خاتون (س) است.

حضرت معصومه در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود شد. لذا ازآن‌پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) قرار گرفت.

در سال ٢٠٠ هجری قمری در پی اصرار و تهدید مأمون عباسی سفر تبعید گونه حضرت رضا(ع) به مرو انجام شد و آن حضرت بدون این‌که کسی از بستگان و اهل‌بیت خود را همراه ببرند راهی خراسان شدند.

یک سال بعد از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت به همراه عده‌ای از برادران و برادرزادگان به‌طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلی مورد استقبال مردم واقع می‌شد. اینجا بود که آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامی‌شان را به مردم مؤمن و مسلمان می‌رساندند و مخالفت خود و اهل‌بیت (ع) را با حکومت حیله‌گر بنی‌عباس اظهار می‌کردند.

بدین‌جهت تا کاروان حضرت به شهر ساوه رسید عده‌ای از مخالفان اهل‌بیت که از پشتیبانی مأموران حکومت برخوردار بودند، سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، درنتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتی بنابر نقلی حضرت(س) معصومه را نیز مسموم کردند.

به‌هرحال ، یا براثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا براثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه(س) بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به‌طرف خراسان نبود قصد شهر قم را نمودند. آن حضرت روز ٢٣ ربیع‌الاول سال ٢٠١ هجری قمری وارد شهر قم شدند. سپس در محلی که امروز «میدان میر» نامیده می‌شود شتر آن حضرت در جلو در منزل «موسی بن خزرج» زانو زد و افتخار میزبانی حضرت نصیب او شد.

آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگی کرد و در این مدت مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود. سرانجام در روز دهم ربیع‌الثانی و بنا بر قولی دوازدهم ربیع‌الثانی سال ٢٠١ هجری پیش از آن‌که دیدگان مبارکش به دیدار برادر روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان دیده از جهان فروبست و شیعیان را در ماتم خود به سوگ نشاند.

منبع: ایرنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    این چه جرئتی است که با جهل و جعل بند گان مقرب را با خداوند یکتا سهیم می سازد؟؟؟!!! --- چه دلیل انکار ناپذیری از مسلمات محکم و مفصل قرآن و از اصول استدلال عقلی وجود دارد که ثابت کند من در آوردیها خرافات بشری متضاد با قرآن و عقل رایج میان مردم ، در باره ی برخور داری بندگان مقرب از ویژگیهای منحصر به خداوند مانند حضور همه جایی و داشتن توان دیدن و شنیدن همه چیز در یک آن در همه جا و انجام همه کارها حتی پس از وفات ، جزو لا ینفک اعتقادات دین و مذهب اند و می باید با این اعتقادهای خرافی اثبات ناپذیر بنام دین و مذهب خداوند یکتای جهان آفرینش را پرستش کرد؟؟؟!!! چه دلیلی از قرآن و عقل می تواند ثابت کند که بنده ی مقرب حتی پیامبران که قرآن ناتوانی ذاتی آنان را از دست رسی به کارهای فرا طبیعی و دانش فرا طبیعی تاکید می کند ؛ می توانند با همه ی ناتوانیها و نیازهای بی حد و حصر خود حتی پس از وفات به حاجتهای محتاجان و به نیازهای مردم نیازمند برسند و مردم را حاجت روا کنند. چه دلیلی از قرآن و عقل وجود دارد که مردم برای رسیدن به نیازها خود بجای تلاش جدی ماهرانه و علمی باید روزانه میلیاردها پول را در اوانواع مراسم و مناسک و شعایر من در آوردی بشر بنام این بندگان در کارهایی که برای پویایی و پیشرفت جوامع اسلامی هیج بازده مثبت و سازنده ندارند هزینه کنند و هدر دهند ؟؟؟!!! آیا انجام این کارها بنام دین و مذهب بدان معنا نیست که خداوند دین را فرستاد که با نقض اهداف و اصول و ارزشهای عقلی اصیل وحیانی – قرآنی آن ،آن را ، و العیاذ بالله ، بازیچه دست دین فروشان و مذهب فروشان قرار دهد و مردم را بی هیچ هدفی به بهشت یا به جهنم بفرستد؟؟؟!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها